2 123 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hur gör den perfekta bergvärmeinstallationen?
Nu ska äntligen bergvärmerummet byggas om i huset jag köpte -06. Det var en oljepanna från början som revs ut redan -84 till förmån för bergvärme, vilket var tidigt! Rummet är på 10 kvm så det finns gott om plats för en fulländad installation. Hjälp mig få till den! 
Idag sitter värmepump nummer två i ordningen där inne och huset har blivit uppgraderat en del genom åren.
Hur ska jag bygga värmerummet och med vilka komponenter om jag ska gå all in på detta utan att tänka på vad det skulle kosta?
Jag tror inte lokala rörkrökaren har den erfarenhet som behövs för att komma på alla läckra detaljer.
Detta skulle kunna utvecklas till en optimal mall för de flesta hus, förutom radiatorer och pumpmodell, för många hus idag har liknande uppvärmning samtidigt som de inte vill ha halvkalla golv i badrummen den tid på året då värmepumpen inte behöver värma upp övriga huset.
Alla tips på ombyggnad mottages tacksamt. Allt ska rivas ut ur själva rummet. Jag har funderat en del på följande saker:
Det mesta ovan gäller kalla sidan, själva värmesidan fungerar bra med jämn temperatur i hela huset, trycktank, påfyllning etc, förutom att golven med golvvärme blir aningen kalla viss tid av året när pumpen inte går.
Borrhål:
Borrat -84
151 meter djupt
115 mm diameter
Huset:
Byggt -72
Mexitegelvilla med betongbjälklag
Två våningar
260 kvm
Cirka 24 grader inne året om
Befintlig värmepump:
NIBE Fighter 1210-7
Installerad -03
Alla inställningar är fabriksinställningar
VPstarter 41963 VPtid 49002 TStid 5065
(Blixten krävde nytt kort en gång som nollade värdena så de är inte ända från -03)
Värmebärarsida diffar runt 8 grader
Köldbärarsida diffar runt 3 grader, ut ligger runt nollan.
Energiåtgång:
2019: 23.000kwh
Värmesystem:
Orginal var det 4st olika enrörssystem vilka är kvar
Nytt tvårörssystem via pumpen till 40 kvm har tillkommit.
Ny golvvärme via pumpen i kök och badrum uppe samt i spa nere, totalt cirka 40kvm.
Idag sitter värmepump nummer två i ordningen där inne och huset har blivit uppgraderat en del genom åren.
Hur ska jag bygga värmerummet och med vilka komponenter om jag ska gå all in på detta utan att tänka på vad det skulle kosta?
Detta skulle kunna utvecklas till en optimal mall för de flesta hus, förutom radiatorer och pumpmodell, för många hus idag har liknande uppvärmning samtidigt som de inte vill ha halvkalla golv i badrummen den tid på året då värmepumpen inte behöver värma upp övriga huset.
Alla tips på ombyggnad mottages tacksamt. Allt ska rivas ut ur själva rummet. Jag har funderat en del på följande saker:
- Smutsfilter med avstängare på båda sidor
- Tryckkärl med vakuumventil
- Enkel påfyllning av brine vid ev. låångsamt läckage
- Trycktank för att enkelt se och hålla tryck mellan 0,5-1,0 bar
- Avstängning till båda utgångarna genom väggen
- Ackumulatortank för ytterligare varmvatten
- Automatiska avluftningar till köldbärarsidan.
- Varma golv i kök, badrum och spa under vår & höst, vilket kräver autoshunt med elpatron till den värmesidan.
- Temperaturmätare även på rören in och ut på både kalla och varma sidan
- Flödesmätare på båda sidor? Håller de år ut och in? Vattenmätare gör ju det iofs.
- Avstängning innan pumpen för båda värmesidorna
- Smutsfilter med avstängning på värmesidan
Det mesta ovan gäller kalla sidan, själva värmesidan fungerar bra med jämn temperatur i hela huset, trycktank, påfyllning etc, förutom att golven med golvvärme blir aningen kalla viss tid av året när pumpen inte går.
Borrhål:
Borrat -84
151 meter djupt
115 mm diameter
Huset:
Byggt -72
Mexitegelvilla med betongbjälklag
Två våningar
260 kvm
Cirka 24 grader inne året om
Befintlig värmepump:
NIBE Fighter 1210-7
Installerad -03
Alla inställningar är fabriksinställningar
VPstarter 41963 VPtid 49002 TStid 5065
(Blixten krävde nytt kort en gång som nollade värdena så de är inte ända från -03)
Värmebärarsida diffar runt 8 grader
Köldbärarsida diffar runt 3 grader, ut ligger runt nollan.
Energiåtgång:
2019: 23.000kwh
Värmesystem:
Orginal var det 4st olika enrörssystem vilka är kvar
Nytt tvårörssystem via pumpen till 40 kvm har tillkommit.
Ny golvvärme via pumpen i kök och badrum uppe samt i spa nere, totalt cirka 40kvm.
Glöm inte en skön fåtölj du kan sitta i och se när systemet jobbar.
Det jag ser som obligatorisk:
- Arbetstank
- Flödes- och energimätare på varma sidan.
- Separat elmätare till värmepumpen
- Kranar kan man inte få för mycket av
- Externt system för mätning och loggning av alla temperaturer, flöden och effekter.
Det jag ser som obligatorisk:
- Arbetstank
- Flödes- och energimätare på varma sidan.
- Separat elmätare till värmepumpen
- Kranar kan man inte få för mycket av
- Externt system för mätning och loggning av alla temperaturer, flöden och effekter.
Jag drog brine in och ut i ingjutna avloppsrör under garagegolvet för att slippa synliga rör. Så kommer de upp i en innervägg och ut direkt bakom pumpen.
Pumpen bör ju inte vara placerad mot en stomvägg, för att förhindra resonans att sprida sig.
Gällande elpatron och shunt för golvvärme under varma halvåret - är det inte bättre att gjuta in elgolvvärme också i relevanta rum för det ändamålet? Så gjorde iaf jag så slipper man krångla med avstängningsventiler.
Om man vill ha den mest ekonomiska lösningen så är det väl att köra bergvärme även på sommaren, men stänga av de delar där värme inte behövs genom ventiler/termostater.
Pumpen bör ju inte vara placerad mot en stomvägg, för att förhindra resonans att sprida sig.
Gällande elpatron och shunt för golvvärme under varma halvåret - är det inte bättre att gjuta in elgolvvärme också i relevanta rum för det ändamålet? Så gjorde iaf jag så slipper man krångla med avstängningsventiler.
Om man vill ha den mest ekonomiska lösningen så är det väl att köra bergvärme även på sommaren, men stänga av de delar där värme inte behövs genom ventiler/termostater.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag byggde och installerade helt själv min vp anläggning -03, Nibe f1215-7, och den uppfyller de flesta av ts önskemål. Egen konstruerad acctank med tex förvärmning av vv, separat slinga för golvvärme. Har shunt på golvvärmen men aldrig använt den, kör fast lägsta temp i stället som funkar bra. Hade vakuum ventiler men de började läcka efter några så pluggade dem då de inte gjorde någon nytta. Hade shunt på radiator kretsen som styrdes med externt styrsystem, tex varmt inne pga eldar i kamin-stryp radiator. Styrde även den interna cirkumpen med egen styr och extern radiator cirkpump. Har "massor" med extra fullflödes kulventiler lite här å där i systemet. Bytte nu i juni till 1245-8 och det va inte många liter vatten som kom ut pga de extra kulventilerna men även de vattnet fylldes tillbaks. Tog samtidigt bort radiator shunten då jag i princip inte använt den dessa 17 år. Tog även bort externa styret till intern/extern cirkpump och ersatte med vridströmställare till bara den externa-sommar läge. Intern cirkpump styrs av 1245 intermittent drift. Nu är installationen lite "renare"/simplare. Va inga fel på 1215 men tyckte den va avskriven.
Det som inte är helt klart på den uppdaterade installationen är att 2st retur givare ska kopplas in så jag har lättare att trimma in de externa cirkpumparna, givarna beställda men verkar ta tid..(ebay)
Det som inte är helt klart på den uppdaterade installationen är att 2st retur givare ska kopplas in så jag har lättare att trimma in de externa cirkpumparna, givarna beställda men verkar ta tid..(ebay)
Klicka här för att svara