En del har klarnat i problemen med VPn som jag tänkte delge för de som är intresserad. Kanske kan det hjälpa andra i liknande situationer.

Har en kompis, som är kyltekniker, som kom över och kikade lite på BVPn, han är ingen expert på just NIBE BVPs, men ändå. Vi körde igång VPn som han tyckte lät högt, relativt nyare VPar, men ändå helt normalt. Eller rättare sagt "köper du en idag är de betydligt tystare". Vid tillfället gick den helt normalt, med en normal tempdiff på ca 5-7 grader. Han kopplade även in en mätare och mätte upp trycket i kompressorn som visade sig vara helt Ok, stabilt 2k. Efter ett tag gick den över för att värma varmvatten, fortfarande allt normalt, men han kände då på smutsfiltret som visade sig vara varmt på ena sidan och kallt på andra, uppenbart dåligt flöde.

Äntligen hittat felet, som relativt enkelt kunde åtgärdas, bara att tömma och rengöra filtret. Det var inte så mycket i själva filtret, men det låg en del flagor i locket. Flödet verkade nu helt Ok med värme på båda sidor om filtret. I tron att felet var hittat lämnade min kompis och vi lät pumpen gå, men den gick inte mer än ca 1 timme så fick jag åter HS/MS larm. Kan även nämna att pumpen lät lite ansträngd innan den stängde av och även med ett visst pulserade ljud, suck!

Fick genom vänners vänner sedan hit en otroligt duktig VVS-kille som även själv hade NIBE VP hemma. Han nämnde bland annat att det kan bli stopp i de ca 50 cm långa metallmantlade slangarna som sitter på VB-r och VB-f på VPn. Tömde igen och kollade, och visst var det lite smuts i dem, men inte så mycket att det skulle orsaka dåligt flöde.

Startade VPn som återigen lät helt OK (i början), använde därefter en strömtång och mätte strömmen på varje fas till kompresssorn. Även det helt normalt, ca 3.9 A på varje fas fast efter en liten stund började strömmen på en fas att sticka iväg mot 4.5 - 4.8 A. Man hörde även då att VP började låta ansträngd och motorskyddet stänger tydligen av vid 6 A. Slutsatsen i detta läge var att en lindning till motorn börjar ge upp, vilket då troligen innebär att kompressorn är slut, dubbelsuck.

Men han ringde då en kompis till han som gav tipset att mäta spänningen på varje fas på mjukstarten. OM spänningen på någon fas skiljer sig kan tydligen strömmen dra iväg på en fas. Vi mätte upp 230, 230 och 216 V. Mycket riktigt, spänning var lägre på en fas, vilket då tyder på ett defekt mjukstartskort. Turligt nog hade han ett begagnat sådant kort hemma och kom över dagen efter för byte. Efter bytet så ligger spänningen mer jämnt över alla faser, skiljer endast någon volt och vips fungerar VPn helt normalt igen

Han skulle nu beställa ett helt nytt kort som jag får till veckan, men VPn går nu som den ska igen, finns alltså fortfarande liv i den efter 15 år trots allt. Kvarstår gör dock felen med elkassetten, som ska felsökas mer till veckan. Troligtvis är något mer reläkort eller kontaktor trasig.

Kan dock instämma i vad jag läst på andra trådar här på forumet att inte vara för snabb med att döma ut kompressorn i en VP. Hänger naturligtvis mycket på hur pass duktig och erfaren tekniker man får tag på. I mitt fall vet jag inte hur länge VPn nu håller och naturligtvis kommer jag att planera för ett byte framöver, men jag har alla fall lärt mig en hel del vilket naturligtvis är värdefullt även för framtiden.

Förhoppningsvis kan mina erfarenheter även hjälpa några fler därute.

Fortsätter beskriva fel och åtgärder med elkassetten när vi identifierat dessa

/M

• Gilla
Jimmy L och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.