Jag ska förbereda för en monoblock 7kW och har tre val som jag ser det. Bilden visar acctanken .

Ansluting 1: är R20 (syns lite dåligt på bild det är botten anslutningen
Anslutning 2 och 3 är R32

Jag dra 28mm kopparrör de 5m som går från acctank till utsida vägg

Huvudspåret är att använda 1 och 3 men frågan är om flaskhalsen som en R20 blir kommer skapa problem?
Alternativet att använda 2 och 3 är lite trist eftersom anslutning Nr 2 inte tar vatten från botten av tanken utan ca 25% upp

3e alternativet är ju att koppla ihop 1 och 2 och strypa 2an så mycket det går utan att skapa problem. Detta känns ju lite meckigt

Accumulatortank med markerade anslutningspunkter 1: R20, 2 och 3: R32 för planering av monoblockinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Vilken monoblock har du tänkt dig att köpa?
Det brukar ju finnas med ett flöde som är önskvärt över dessa enheter.

Strypventilen (typ STAD med mätuttag) för detta kan du ju då montera direkt på 20 anslutningen och gå upp en dimension direkt efter så du får ut 28mm iaf.

Så för att förbereda skulle jag sätta en kulventil i översta anslutningen (alternativt i översta 50-gängan för att plocka ur mer volym) och en strypventil/kulventil i understa anslutningen. Då är du rustad för att kunna installera din monoblock oavsett årstid.

Tappa ur acktanken börjar du få lite bråttom med. Inte roligt att göra det i tider med värmebehov.

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag är inne på Daikin Monoblock 7kW. Finns säkert specat ett flöde som man ska hålla men jag kan inte översätta detta till om R20 anslutningen kommer bli ett problem.

Det jag har kommit fram till är iaf att om jag använder 28mm rör direkt så är den biten hellugn iaf, då "folk" tidigare sagt att 22 troligen räcker. Flaskhalsen är alltså R20an om det nu är tt problem. Blir ju några cm av typ 10-12 METER som är lite smalare

Dum fråga kanske men varför behöver jag en strypventil som jag kan mäta på? Är det risk för problem om flödet blir för högt? Förklara gärna vad detta skulle kunna ställa till med i så fall.

Som du skriver så är det en förberedelse jag gör för att slippa stå utan värme när det blir kallt. När jag får till själva pumpen är ett senare problem men vill inom någon vecka fixa anslutningar så jag kommer sätta kulventil på både 1 2 och 3 även om jag inte använder allt. Är inte översta 50 gängan helt onödig/försumbart alternativ jämfört med 32an eftersom allt annat sätter tryckfallet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.