Har byggt en Zwave styrning av min Nibe360 där man bland annat kan tariffstyra och stänga av delar av eleffekten eller helt. Se https://github.com/srunr/NIBE360_zwave_remote_control. Har ställt in TARIFF B dvs blockerar elpatronen helt mellan 06-22. Någon som gör något liknande samt har statistik på elförbrukning ?

Redigerat:
  • Gilla
perjar och 2 till
  • Laddar…
Borde inte gå mindre/mer el, men mycket elpatron på natten och hinner nog bli svalt på dagen, men beror givetvis på vart du bor, men alltid kul och greja lite

Kör du med timmätning?

P
Är det något bolag som kör med tariffstyrning nu för tiden?

Tror inte det, nu är det timmätning...

Redigerat:
P
Jo men tariffen är ju styrd på månad och inte timme.
Dvs vinterhalvåret är det dyrare
Varför ha tariffstyrning då?
Skall man inte ha någon uppvärmning under vinterhalvåret eller ha lägre temperatur?

SörenR SörenR skrev:
Har tänk bygga en en el-energimätare också med förbrukningsstatistik.
Se ex [länk] och [länk]

PS Har Tidstariff för överföring. [länk]

Ska dock börja med statistik från greenly. Någon som har erfarenhet av liknande Raspberry PI eller Arduino byggen ?
Jag har byggt och skrotat ett par varianter av pulsmätare, båda baserade på z-uno.
Började med en lösning som hade ett ir-öga som genererade pulser som jag fångade upp i z-unon.
Fungerade ganska bra men ibland räknade den fel, blev skumma overflowproblem som väl berodde på kvalitetsbrister i min kod antar jag.
Jag tyckte också att det inte fungerade nåt bra med vissa saker mellan z-uno och Fibaro Home Center 2. Parametrar kunde inte sättas ibland och energirapporterna blev inte bra i HC2-ans energipanel.
Jag byggde tre såna, en som hade ir-öga och två som istället tog pulser via kabel från ABB trefasmätare.
https://github.com/perjarne/z-meter
Så nu har jag bytt till ett Qubino smart 3-fasmätare för z-wave och dom fungerar mycket bättre än min hobbykod. Robustare helt klart och bättre integrerade med Home Center 2.

• Gilla
SörenR
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.