Byggahus.se

Blockera VV-drift, optimering eller nollsummespel?

1. T
    Medlem · Västerbotten · 57 inlägg

Towik

Medlem
    Har en ny bergvärmepumpanläggning med inbyggd vv-beredare.
    Huset är tvådelat, bergvärmepumpen förser via kulvert båda husdelarna med värme. I husdelen som kulverten leder till har vi en separat elektrisk VV-beredare(vv till dusch, toaletter), och VV-beredaren i bgvpumpen förser andra husdelen(endast vv till kök och toaletter). Jag ser i menyn till värmepumpen att det går att blockera VV-driften under vissa tider under dygnet. Vi har ju inget behov av vv till köket under stora delar av dygnet. Men som rubriken lyder, är detta lönt eller blir det en marginell besparing?

2. JLyck
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 375 inlägg

JLyck

Renoveringsnovis
    Utan att veta något, så tror jag att där inte kommer bli någon besparing. Använder du inget VV så används ändå ingen energi? Därför bör en "blockering" vara onödig, såvida du inte vill "blockera" onödigt långa och varma duschar.

3. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 492 inlägg

useless

Lök.
    Det blir en marginell besparing beroende på hur väl isolerad beredaren är, men risken är att komfortförlusterna blir betydligt större den dagen man behöver varmvatten utanför ordinarie tid.

4. T

Towik

Medlem
    Ja, skillnaden blir ju bara att man lyfter temperaturen färre gånger under dygnet, vilket nog inte ger så stor besparing. Undrar också om den veckovisa temphöjningen(legionella) är meningsfull då vi inte duschar i detta vattnet?

Redigerat 23 sep 2020 09:38
  5. Per Ola Persson
    Allvetare · Halmstad · 94 inlägg

Per Ola Persson

Allvetare
    Man hade i nån test för ett antal år sedan när man testade bergvärmepumpar, varmvattenförlust dvs. hur många kwh gick det åt under ett år att hålla varmvattnet varmt (utan förbrukning). De låg då på 350-600 kwh/år. Med andra ord 1-2 kwh/dag för att hålla varmvattnet varmt. Så det är en marginell förbrukning, sannolikt kostar det mer att höja och sänka den ofta

6. H
    Medlem · Sverige · 1 896 inlägg
    Det kan också finnas problem med tillväxt av legionella om man experimenterar med för låg temp i VVB. Minst 60 grader ska det hålla, plus att det finns en del andra krav som behöver uppfyllas för att minimera risken.

7. Per Ola Persson

Per Ola Persson

Allvetare
    Men vad har hört från tillverkarna är att det är minimal risk i en villa att få legionella. Att hålla 60 gr med en värmepump hela tiden är inte miljövänligt då man sliter ut kompressorn i förtid. Dock att värma upp det t.ex. en gång per månad finns det ju automatik för i alla VP-modeller.
    Är det nån som har statistik över legionellafall i villor?

8. T

Towik

Medlem
    Jag har också hört att det är ytterst ovanligt med sådana problem i småhus. I min pump är det tyvärr endast möjligt att lägga in daglig eller veckovis temperaturhöjning, månadsvis borde räcka tycker jag. När vi tidigare hade luft/vattenpump gjorde jag detta manuellt med elpatronen kvartalsvis(när jag kom ihåg det ;-)).

9. E
    Medlem · Skåne · 9 902 inlägg

etompau

Medlem
    Instämmer. Utan att veta, så tror jag risken är mycket liten i en vanlig villainstallation. Vattenledningarna är korta, till skillnad från ex. i sjukhus etc, där större mängder vatten kan stå stilla under längre tid.
    Även om tempen höjs i pannan, så kommer rörledningarna att innehålla ljummet, ouppvärmt vatten.

• Laddar…
  10. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 492 inlägg

useless

Lök.
    Fast till skillnad från pannan så byts ju allt vatten i ledningarna varje gång man spolar nån liter.

11. R134a
    Husägare · Norrbotten · 454 inlägg

R134a

Husägare
    Jag har satt stopp för tillverkning av varmvatten mellan 22 och 05 på morgonen, ingen i detta hus använder varmvatten dessa tider, och jag stiger först upp 05.30, så varmvatten finns när de andra stiger upp.

12. Per Ola Persson

Per Ola Persson

Allvetare
    Det är ju en lösning, men frågan om du sparar något då det är väldigt liten "tomgångsförlust" att hålla varmvattnet varmt. Undantag om man har varmvattencirkulation, då går det en del och värmepumpen får ofta jobba betydligt mer med varmvattnet

13. R134a
    Husägare · Norrbotten · 454 inlägg

R134a

Husägare
    Om jag sparar något, vet jag inte, men vp gör i alla fall inget vv när det inte behövs, och ska man hårdra det, så är det vv tillverkning som sliter på kompressor, med högre tryck och temperaturer som följd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.