Vilket märke och modell har du?

Thermia atlas 12

För oss blev det bara offerter från Nibe och Thermia.
Om en inverter betalar sig eller ej det har jag dålig koll på, det tror jag kanske inte att den gör.
Vart ska pumpen stå placerad?
Finns det boutrymmen i närheten och så?

Jag kan köpa att den kanske inte betalar sig mot en standard. Men att den har mera saker som kan krågla javisst men finns ju ändå garanti? Upp till 18 år.

Pumpen ska stå i tvättstugan.

För oss kändes det rätt att lägga på de cirka 25 tusen som skilde. Man fick den senaste tekniken, och inverter som anpassar varvtalet efter behovet. Sen har ju atlas hetgasväxlartekniken som ska ge mer varmvatten på "på köpet". Den skulle enligt kalkylen räkna hem en del av de 25 tusen extra. Den andra thermian du titta på, har den hetgasväxlartekniken för varmvattnet?.
Angående ljudet har jag märkt att värmepumpar kan ge en del ljud, värst är väl stomljuden som kan bildas. Kan va bra att ta en pump som anses tystgående.

Ja. Det går ju att köpa långa garantier.
Ville inte köpa gammal teknik bara för att det kanske håller bättre. Så resonera jag.

M Mapet890 skrev:
Ville inte köpa gammal teknik bara för att det kanske håller bättre. Så resonera jag.
Gammal teknik ?
Snarare enklare teknik. Men säkert helt ok, den dag jag skall byta så får man se vilken teknik som finns då.

Ja, enklare teknik kanske är bättre formulerat.

M Mapet890 skrev:
Ja, enklare teknik kanske är bättre formulerat.
Och därmed mindre strul och inga kostnader för dyra försäkringar. Arctic försäkringen blir ganska kostsam med tiden.
Den slår av och på, gör varmvatten eller radiatorvatten. Fungerar helt klanderfritt.

M Mapet890 skrev:
Enklare betyder inte sämre
Ta som nibe 1245(on/off) vs 1255(inverter), de hade ganska omfattande problem med frekvensaren i början där.
Ju fler prylar de stoppar in, desto fler kan gå sönder eller service etc.
Framför allt kan du oftast få igång en enklare om något går i sönder och du behöver vänta på reservdel.

Per Ola Persson
E Elutte skrev:
så Bosch är samma pump som ivt? allt mera lutar åt Bosch offerten, och den med frekvens styrning, kommer det att löna/betala av sig att gå på en frekvensstyrd på ca 25k extra än standard????
Ja Bosch och IVT är två olika varumärken som tillverkas i samma fabrik. TIllverkas i Tranås

Per Ola Persson
E Elutte skrev:
bosch7001 lwm - 185tusen
bosch 5000 - 160tusen
thermina atlas - 188tusen
thermia diplomat - 168tusen.

huset är i dalarna,

verkar ingå mest i bosch offerten,

båda har 6m foderrör som ingår.
All utrustning, tillbehör runt omkring, är det exakt samma innehåll?
(Dvs: exp.kärl, antal m rördragning, ingår el, smutsfilter, påfyllningspaket, efterkontroller efter installation, har de samma garantier, krav på efterkontrller för garanti, vad kostar extra foderrör osv)
Viktigt att ha klart för sig detaljerna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.