Byggahus.se

Halva varma radiatorer

1. R
    Medlem · 8 inlägg
    Jag har nyligen flyttat till en villa och upptäckt att alla värmeelement på övervåningen är varma uppifrån och kalla i botten.

Denna villa har en IVT 490 värmepump, med golvvärme på bottenvåningen och fem värmeelement på övervåningen, och alla fem har samma problem

Finns det något som kan göras för att lösa problemet? kan någon hjälpa mig att identifiera detsamma

2. M
    Medlem · 382 inlägg
    Radiatorer fungerar på det sättet. Värmen kommer in i toppen och avgår sedan från radiatorn så att det är varmare i toppen än botten är helt normalt.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 1 961 inlägg
    Fast om de är varm i toppen och väldigt kalla i botten är ju inte normalt. 5-10 grader skillnad ja det är mer normalt annars är det ju problem med flödet. Kolla termostaten om det finns en möjlighet att den inte funkar. Jag hade detta problem och fick till det.

https://www.byggahus.se/forum/threads/fa-igang-en-vatten-radiator.390842/#post-3879066

https://www.byggahus.se/forum/threa...nt-fel-kopplingsdetaljer.394377/#post-3917514

4. R
    Medlem · 8 inlägg
    Hej @Mattias_Jo1 @Maledictus Tack för svaret
    dess mest kallt från övre mittpartiet till nedre delen och även toppdelen är inte heller så varmt

5. surris
    Medlem · 688 inlägg
    Frågan är ju också om det är ca 21 grader inne? Eller är det kallt?

6. R
    Medlem · 8 inlägg
    Hej @surris
    det är i genomsnitt 23 på övervåningen och jag tror att det beror på bottenvåningen golvvärme eftersom vi har 25-26 grader

7. surris
    Medlem · 688 inlägg
    Går golvvärmen och radiatorerna på samma värmekrets? Eller är det shunt till golvvärmen? Man brukar ha lägre temperatur till golvvärmen än till radiatorer, så då kanske det inte upplevs som att radiatorerna är så varma. Sen om du har 23 grader så kan ju termostaterna strypa flödet för att det redan är varmt.

Ser inte problemet om du har 25-26 grader på bottenvåning och 23 på övervåningen. 21 grader +-1 grad är ju det man brukar injustera värmesystemet efter. I mina öron låter det som du snarare behöver se över varför det är så varmt.

• Laddar…