998 läst ·
4 svar
998 läst
4 svar
Luft/luft multisplitt grenkoppling
Planerar att installera A/C i 3 rum i samband med vår ny övervåning. Uppvärmning sker med vattenburet via Luft/vatten, inget som går att nyttja för AC.
Tittar på alternativ. Ett alternativ är en Multisplitt med en ute del, och 3 inne delar. Mitt största problem är att få ut matning/retur rör till så många delar. Måste alla inne delar kopplas ihop på utsidan på de villa multi splitt som är bestyckade med flera anslutningar. Eller kan man koppla dem via en box på insidan. Ahr sett att det finns sådana för lite större aggregat. men hur kan man göra på de enklare hemmasystemen. Mao jag vill dra en matning från ute del till central sammankopplingspunkt (4-5m totalt. Härifrån vill jag sen ansluta mina inomhusdelar. Sträcka i stjärn nät 2-3m till varje enhet.
Tips på lösning/fabrikat som detta kan funka för? Rummen är 16-18m2, så inga stora effekter.
Tittar på alternativ. Ett alternativ är en Multisplitt med en ute del, och 3 inne delar. Mitt största problem är att få ut matning/retur rör till så många delar. Måste alla inne delar kopplas ihop på utsidan på de villa multi splitt som är bestyckade med flera anslutningar. Eller kan man koppla dem via en box på insidan. Ahr sett att det finns sådana för lite större aggregat. men hur kan man göra på de enklare hemmasystemen. Mao jag vill dra en matning från ute del till central sammankopplingspunkt (4-5m totalt. Härifrån vill jag sen ansluta mina inomhusdelar. Sträcka i stjärn nät 2-3m till varje enhet.
Tips på lösning/fabrikat som detta kan funka för? Rummen är 16-18m2, så inga stora effekter.
Elektriskt kan jag lösa det. Det är rörmässigt jag ahr lite trångt.electroluxaren skrev:
Har 2st 50 rör och 2 st 20mm rör utdraget. Jag skulle mao kunna få ut el/kommunikation. men vill helst koppla ihop gas/vätska på insidan. Tror jag får fram rör till 2 enheter, men blir svårt att få i 3 rör par.
LG verkar ha både y-rör och Box för upp till 4 enheter. PMBD3630 - LG PMBD3630 - 3-Port Branch Distribution Box (supplyhouse.com)
Jag får bli tydligare då!
Utedelen har en strypning och en ventil till varje innedel.
Respektive innedel måste kommunisera med utrdelen för att rätt ventil skall öppna till rätt innedel.
I ett riktigt system så sköts allt detta i innedelarna.
De flesta tillverkarna erbjuder detta för rena kylapplikationet och med rejäl kapacitet.
Mycket enkelt för en kyltekniker att lösa och behöver inte kosta över 50.000.- om man väljer billiga innedelar.
Respektive innedel måste kommunisera med utrdelen för att rätt ventil skall öppna till rätt innedel.
De flesta tillverkarna erbjuder detta för rena kylapplikationet och med rejäl kapacitet.
Mycket enkelt för en kyltekniker att lösa och behöver inte kosta över 50.000.- om man väljer billiga innedelar.
Redigerat av moderator:
Tack då tror jag jag förstår. Får ta hem tekniker för offertförslag när det närmar sig.electroluxaren skrev:Jag får bli tydligare då!
Står mellan en lösning av denna typ, eller en central dold enhet i hallen, med luftkanal till rummen. VAr så jag tänkte från början när jag lade ner rören till utsidan. Men har börjat svänga på iden med individuell inne del.
Redigerat:
Klicka här för att svara