Hej,

Jag har en Daikin C35R som är ca 2 månader gammal. Har hittills samlat upp kondensvattnet i en hink undertill. Jag har ingen avrinningsslang utan bara ett hål under utedelen där det droppar/rinner.

Idag märkte jag att hinken nästan var tom så jag kände med fingret upp i hålet och där hade det bildats is. Vad gör jag åt det ? Någon annan här som haft samma fenomen?

Det har varit runt nollan ute till -3 grader.

Är det bara ett hål i tråget så bör det nog finnas en värmekabel eller via hetgas vid avfrostning som ska hålla håret isfritt , är det stopp så bygger is på och is kan trycka sönder en hel del.
Du får kontakta din återförsäljare/installatör , kanske är så att utedelen inte är monterad med rätt lutning så inte vattnet rinner ut som det ska,

C Comfort Thomas skrev:
Är det bara ett hål i tråget så bör det nog finnas en värmekabel eller via hetgas vid avfrostning som ska hålla håret isfritt , är det stopp så bygger is på och is kan trycka sönder en hel del.
Du får kontakta din återförsäljare/installatör , kanske är så att utedelen inte är monterad med rätt lutning så inte vattnet rinner ut som det ska,
ringde polarpumpen, de hade ingen aning om varför det blev så eller vad som behöver göras. ringde även Daikin men de har ingen support mot slutkonsument så de hänvisade till polarpumpen.

ska man verkligen behöva köpa ett tråg för 2000 kr till en pump som redan kostat 17.000

Ska de inte se till vid installation att allt fungerar ?

P
I impendill skrev:
ringde polarpumpen, de hade ingen aning om varför det blev så eller vad som behöver göras. ringde även Daikin men de har ingen support mot slutkonsument så de hänvisade till polarpumpen.

ska man verkligen behöva köpa ett tråg för 2000 kr till en pump som redan kostat 17.000

Ska de inte se till vid installation att allt fungerar ?
ett extra tråg under det du har hjälper inte dig

Vattnet ska rinna ut genom hålet, gör det inte det så är det antingen fel på värmeslingan, eller så har du fått skit insuget som stoppar upp i dränhålet. Du har bra svar från Thomas tidigare i tråden.

Det sistnämnda skulle jag kolla, Polarpumpen kommer kräva DIG på servicebesöket om de hittar ett fågelbo i pumpen =)

Kolla också lutningen på hela pumpen, botten ska luta lite lite ut från väggen och lite till vänster. Det är för att om man får stopp så ska inte utrymmet med kompressorn behöva stå i vatten.

Du behöver inte köpa något mer, pancaketrågvärmare och andra lösningar tar hand om vattnet EFTER det lämnat din värmepump. Ofta helt bortkastade pengar då kondensvattnet är så varmt att det kan rinna flera meter i en öppen ränna innan det fryser.

• Gilla
impendill
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
fattar jag dig rätt att det bör finnas antingen en värmekabel eller hetgas som standard ?

Daikin har på dom flesta nya utedelar ett frihängande batteri så det inte finns ett tråg , er modell verkar ha tråg och då kan det behövas en temporär värmekälla för att hålla hålet öppet under avfrostningen.
Ibland klarar man sig utan men förutsätter då att utedelen är monterad i våg och att det inte finns en massa skräp som täpper till hålet som skrevs innan men är maskinen bara 2 månader gammal så lär inte skräp vara problemet.
Normalt så går en fabriksmonterad värmekabel enbart in vid avfrostningen, är det någon eftermonterad som det var förr så går den in via termostat vid ca +3 grader och ligger då och drar ström under väldigt lång tid.

Jag har ingen koll på om den behöver värmekabel eller inte men det borde din återförsäljare ha koll på, nu är den köpt via postorder så då kan det vara lite si och så med service/support men det bör man nog tänkt på när man köper ”billigare” på nätet.
Ser du att det bygger på med is inuti så är det bara att reklamera direkt , vet dom inte får dom ta reda på det och åtgärda eventuella problem

P
C Comfort Thomas skrev:
Daikin har på dom flesta nya utedelar ett frihängande batteri så det inte finns ett tråg , er modell verkar ha tråg och då kan det behövas en temporär värmekälla för att hålla hålet öppet under avfrostningen.
Ibland klarar man sig utan men förutsätter då att utedelen är monterad i våg och att det inte finns en massa skräp som täpper till hålet som skrevs innan men är maskinen bara 2 månader gammal så lär inte skräp vara problemet.
Normalt så går en fabriksmonterad värmekabel enbart in vid avfrostningen, är det någon eftermonterad som det var förr så går den in via termostat vid ca +3 grader och ligger då och drar ström under väldigt lång tid.

Jag har ingen koll på om den behöver värmekabel eller inte men det borde din återförsäljare ha koll på, nu är den köpt via postorder så då kan det vara lite si och så med service/support men det bör man nog tänkt på när man köper ”billigare” på nätet.
Ser du att det bygger på med is inuti så är det bara att reklamera direkt , vet dom inte får dom ta reda på det och åtgärda eventuella problem
Har Daikin verkligen så dålig lösning med kondensvatten,kräver eftermonterad värmekabel?

Borde dom inte ha, antingen är kabeln defekt eller så lutar den åt fel håll är min teori.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Borde dom inte ha, antingen är kabeln defekt eller så lutar den åt fel håll är min teori.
jag ska undersöka saken närmre när jag kommer hem från jobbet. Såg det 04:30 i morse när jag skulle tömma hinken och var inte så motiverad att genomsöka närmre då..

”Billigare på postorder”? tyckte den låg i en hög prisklass och blev ju monterad av en behörig firma.
Fick också tipset av Kyleffekt att gå på just Daikin eller Siemens då det sällan var problem med garantier enligt dem.

jag återkommer med lite mer info senare

C Comfort Thomas skrev:
hur ska den luta ?

C Comfort Thomas skrev:

Undersidan av en enhet med avrinningstråg och ett centralt avloppshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ser den ut undertill. Det är väl ett tråg där vattnet ska rinna ut i hålet ?

Inte en aning om vem/vilka kyleffekt är men uppenbarligen fungerar inte service/support så bra om svaret du fick var ”ingen aning om varför eller vad som bör göras” då svaret borde ha varit att vi skickar installatören så får han/hon kolla då det är en nyinstallation.
Siemens har jag noll koll på och har inte sett deras luftvärmepumpar.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Ja du har ett tråg och man ser ett hål

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.