Hej,
Nu på kvällen har vi fått problem med varmvattnet i vår panna. Det verkar som om pannan inte kommer upp i högre temperatur än 42 grader på tappvarmvatten. Elpatronen indikerar att den är igång och verkar som sagt att värma upp till 42 grader sen händer inget. Golvvärmen verkar fungera som den ska. Jag har kollat automatsäkring och temperaturbegränsaren och allt verkar vara i sin ordning.
När jag tittar på tryckmätare så visar den 0 men har inte tänkt på om den har visat något tryck tidigare heller.
Vad kan det vara för fel?
Nu på kvällen har vi fått problem med varmvattnet i vår panna. Det verkar som om pannan inte kommer upp i högre temperatur än 42 grader på tappvarmvatten. Elpatronen indikerar att den är igång och verkar som sagt att värma upp till 42 grader sen händer inget. Golvvärmen verkar fungera som den ska. Jag har kollat automatsäkring och temperaturbegränsaren och allt verkar vara i sin ordning.
När jag tittar på tryckmätare så visar den 0 men har inte tänkt på om den har visat något tryck tidigare heller.
Vad kan det vara för fel?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 534 inlägg
Hitta en svart ventil som det står påfyllning på,fyll till 1 bar ca. Avvakta. På den modellen värmer mantelns vatten den inre varmvattenberedaren. Finns också värmesköldar, kanske något bränt... kolla att alla 3 propprna är hela också.
1. Lufta tills det bara kommer vatten, och inte blandat med luft. Var beredd på att det kan skvätta över lite i spillkoppen.Danfro skrev:
2. Antingen så läcker det någonstans. Ibland kan även säkerhetsventilen var otät så den droppar. Eller saknas det luft i expansionskärlet, alternativt att gummiblåsan i kärlet är trasigt.
Om trycket stiger väldigt fort när man fyller på vatten, så pekar det åt fel på expansionskärlet.
När man fyller så ska tryckökningen gå hyfsat fort upp till 0,5-0,8 bar sedan ska den gå långsammare.
Man får hålla koll på manometern under tiden man fyller.
Den sitter uppe bakom plåtluckan till vänster på din bild. Den är för att lufta tilluftsbatteriet. Det är bra om du luftar där med för säkerhets skull, efter som trycket varit nere på noll.Danfro skrev:
På sidan 30 i manualen ser du den.
Konstigt, den finns inte med i min manual men jag ska kolla bakom panelen.L lordi skrev:
MEN nu ser jag att trycket har ökat till 1,3 bar..... Något är tydligen fel med pannan. Vet du vad detta kan bero på?
Ah, jag har nog en annan version på manual. Du måste öppna luckan längst upp till vänster. Där finns också ett filter.Danfro skrev:
Att trycket stigit kan vara ett tecken på antingen trasigt expansionskärl, eller att det saknas förtryck (luft)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvade på den lilla "ratten" tills den lossnade. Kom varken luft eller vattenL lordi skrev:
Där ska komma antingen luft eller vatten om du har tryck i systemet. Om inte så har det korkat igen av smuts. Det ska räcka att öppna skruven litegrann.Danfro skrev:
Man kan prova att lossa på en av muttrarna istället, men det kan bli blött om man inte är med på noterna.
I sista hand får man backspola hela slingan.
Prova att öppna shuntventilen manuellt, så är det fullt öppet mot värmesystemet och se om du får tryck på luftskruven då.
Då kanske det sitter skräp i själva luftskruven. Det är ett ganska litet hål i den. Men det går ju att lufta på en koppling som du gjort, så då vet vi att det finns vatten där.Danfro skrev:
Expansionskärlet behöver inte vara trasigt, men kan vara det.
Prova först att trycka in ventilen i luftnippeln på kärlet med en liten skuvmejsel eller liknande. Kommer det vatten då, så är det trasigt.
Om det inte kommer någonting, prova att pumpa i 0,5 bar lufttryck i kärlet. Enklast är att använda en kompressor och en bra däcktrycksmätare.
När du gör detta måste du släppa ut trycket ur värmesystemet. Låt säkerhetsventilen stå öppen genom att vrida sakta precis innan den hoppar över så den stannar i öppet läge. Går inte det får du öppna den ibland under tiden du trycker i luft.
Om lufttrycket inte stannar på 0,5 bar, och det kanske t om börjar komma luft ur säkerhetsventilen, så är expansionskärlet trasigt.
Stort tack för all hjälp!L lordi skrev:Då kanske det sitter skräp i själva luftskruven. Det är ett ganska litet hål i den. Men det går ju att lufta på en koppling som du gjort, så då vet vi att det finns vatten där.
Expansionskärlet behöver inte vara trasigt, men kan vara det.
Prova först att trycka in ventilen i luftnippeln på kärlet med en liten skuvmejsel eller liknande. Kommer det vatten då, så är det trasigt.
Om det inte kommer någonting, prova att pumpa i 0,5 bar lufttryck i kärlet. Enklast är att använda en kompressor och en bra däcktrycksmätare.
När du gör detta måste du släppa ut trycket ur värmesystemet. Låt säkerhetsventilen stå öppen genom att vrida sakta precis innan den hoppar över så den stannar i öppet läge. Går inte det får du öppna den ibland under tiden du trycker i luft.
Om lufttrycket inte stannar på 0,5 bar, och det kanske t om börjar komma luft ur säkerhetsventilen, så är expansionskärlet trasigt.
Jag släppte ut trycket i systemet och pumpade till 0,5 bar (fick pumpa och släppa på trycket några gånger). Det var nog inte mycket luft i blåsan.... Jag har iofs aldrig "luftat" denna någon gång så det kanske beror på det.
Nu får vi se om det håller framöver eller om det är något fel på expansionskärlet.
igen, tack för all hjälp.
/Daniel
Klicka här för att svara