Hej

Jag har inkommande kallvatten till varmvattenberedaren som kommer ner från taket där jag kan öka trycket med (C.)

På expansionskärlet sitter (A.) och (B.)

Hur kan jag minska trycket som visas i (B.)?

• Röd expansionskärl för varmvatten med påtryckta etiketter, omgiven av rör, utrustad med manometer (B.) och ventiler (A.).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparrör, expansionskärl och tryckmätare markerad med (B.) samt ventilen (C.)
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vrid på a så släpps det ut vatten och trycket sjunker. Men varför vill du sänka det?

Trycket var på 0,8 och jag fyllde till 1,0. Nu har det gått upp till 1,4 ”av sig själv”. Vad beror det på och borde jag sänka till 1,0 genom att vrida på A?

Eller släpper du trycket på en luftningsnippel på ett element. Finns en liten risk att säkerhetsventilen A börjar läcka om du släpper där.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Per Ola Persson
Kontrollera exp.kärlet att luftbälgen som sitter inuti är hel. Det gör du genom att trycka på ventilen som sitter i botten av. exp.kärlet. Det ska komma luft ur ventilen. Gör det inte det så kan prova att fylla på luft. Kommer det vatten så är det dags att byta exp.kärlet
(när trycket snabbt förändras vid påfyllning eller av sig själv så är oftast exp.kärlet kass)

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Att trycket stiger beror på att vattnet du fyllde på har värmts upp och expanderat. Om det fortsätter att stiga så kan påfyllningsventilen C läcka lite - Testa att vrida åt den lite hårdare i så fall. Ett annat vanligt fel är att förtrycket i expansionskärlet har blivit dåligt så att trycket varierar mycket vid små temperaturförändringar.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Jag råkade ut för det som @useless nämner under slutet av förra veckan, att påfyllningsventilen började läcka efter återfyllning, då jag tömt systemet för inkoppling av golvvärme.

Tänkte först att det var normalt då golvvärmen huserar rätt många liter som skulle leda till en tryckökning när de värmts upp, men då det fortsatte stiga så började jag misstänka påfyllningsventilen. Så stängde av inkommande vatten för att konstatera att tryckökningen avtog.

Då vi snart ska byta till BVP så nöjde jag mig med att plugga inloppet till påfyllningsventilen, då den var slut på lager hos min handlare och även hos Dahl.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.