4 288 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Samsung Lvp med felkod
Har en Samsung Comfort 9, AR09HSFSPWKN där jag fått felkod E468 och sen E464.
Detta fick jag i Oktober förra året till och från under ca två veckor, sen försvann det och nu kom det igen i April.
Det dyker upp och då startar jag om pumpen, antingen på fjärren eller huvudbrytaren, och då går den igen mellan 1 och 3 dygn innan det kommer igen. Misstänker att det har nått med temperaturväxlingarna just nu, det var ungefär samma växlingar i Oktober.
Har öppnat utomhus delen och kollat att allt sitter som det ska och inget har korroderat på anslutningar etc. Ser jätte fint ut, inga brända kretskort, inga kall-lödningar. Har spänt alla skruvar till alla el inkopplingar.
Tycker att den har tidvis startat och stoppat utedelen lite väl ofta vissa dagar, hör hur grannens går mer konstant (De är äldre, kanske har högre inne temp vilket gör att den går jämnare?)
Har pratat med Samsung, med värmepumps installatörer, både lokalt och de som har service på dessa.
Har fått olika svar:
Trasigt styrkort som måste bytas inkl EEPROM.
Trasigt sensorpaket, bytas hyfsat enkelt.
För lite gas i systemet.
För skitigt inomhusdel, måste rengöras ordentligt med hela kåpan av.
Service manualen är inte helt tydlig.
E468 - Current sensor error
E464 - IPM over current error
Den är knappt sju år gammal och jag vill inte byta ut den ännu!
Detta fick jag i Oktober förra året till och från under ca två veckor, sen försvann det och nu kom det igen i April.
Det dyker upp och då startar jag om pumpen, antingen på fjärren eller huvudbrytaren, och då går den igen mellan 1 och 3 dygn innan det kommer igen. Misstänker att det har nått med temperaturväxlingarna just nu, det var ungefär samma växlingar i Oktober.
Har öppnat utomhus delen och kollat att allt sitter som det ska och inget har korroderat på anslutningar etc. Ser jätte fint ut, inga brända kretskort, inga kall-lödningar. Har spänt alla skruvar till alla el inkopplingar.
Tycker att den har tidvis startat och stoppat utedelen lite väl ofta vissa dagar, hör hur grannens går mer konstant (De är äldre, kanske har högre inne temp vilket gör att den går jämnare?)
Har pratat med Samsung, med värmepumps installatörer, både lokalt och de som har service på dessa.
Har fått olika svar:
Trasigt styrkort som måste bytas inkl EEPROM.
Trasigt sensorpaket, bytas hyfsat enkelt.
För lite gas i systemet.
För skitigt inomhusdel, måste rengöras ordentligt med hela kåpan av.
Service manualen är inte helt tydlig.
E468 - Current sensor error
E464 - IPM over current error
Den är knappt sju år gammal och jag vill inte byta ut den ännu!
Har nu fått hjälp av en lokal firma där en kund med garanti haft samma fel. De har felsökt och kommit fram till styrkortet på utedelen. Vet att det kostar Inkl. EEPROM ca 2000 SEK och plus arbete. Fick en ny motor till innedelen av Samsung som börjat bråka igen. Tydligen byttes det till en lika dan utan keramiska lager förra gången.
Ser ut som att det blir en kostnad på en femtedel av en nyinstallation och håller det i sju år till är jag nöjd.
Ser ut som att det blir en kostnad på en femtedel av en nyinstallation och håller det i sju år till är jag nöjd.
Redigerat:
Klicka här för att svara