4 789 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Avrinning/dränering från luftvärmepump och AC
Jag bor i en villa med en luftvärmepump i vardagsrummet.
Inga problem med att ha värme från den, men när vi skulle ändra om till kylande effekt stod det handskrivet på instruktionsboken att "Kör ej AC och kyla!".
Vi fattade inte riktigt varför förrän vi såg att det droppade en del ifrån den.
Då märkte vi att det fanns ingen dräneringsslang/droppslang kopplade från den.
Vi tog då en enkel gummislang och kopplade på och sen andra änden har fått vara i en stor
glasbutelj, som vi oftast får tömma efter en dag med varmt väder.
Det börjar nu bli lite tröttsamt att göra detta moment, även om blommorna i rabatten blir glada av lite extra vatten.
Skulle man på något vis bara kunna borra ett hål genom väggen ut genom fasaden, med lite lutning på hålet, trä igenom slangen och så funkar avrinningen som det ska eller finns det andra saker jag bör tänka på?
Det är inte aktuellt att byta ut enheten ännu, då den funkar bra i övrigt.
Inga problem med att ha värme från den, men när vi skulle ändra om till kylande effekt stod det handskrivet på instruktionsboken att "Kör ej AC och kyla!".
Vi fattade inte riktigt varför förrän vi såg att det droppade en del ifrån den.
Då märkte vi att det fanns ingen dräneringsslang/droppslang kopplade från den.
Vi tog då en enkel gummislang och kopplade på och sen andra änden har fått vara i en stor
glasbutelj, som vi oftast får tömma efter en dag med varmt väder.
Det börjar nu bli lite tröttsamt att göra detta moment, även om blommorna i rabatten blir glada av lite extra vatten.
Skulle man på något vis bara kunna borra ett hål genom väggen ut genom fasaden, med lite lutning på hålet, trä igenom slangen och så funkar avrinningen som det ska eller finns det andra saker jag bör tänka på?
Det är inte aktuellt att byta ut enheten ännu, då den funkar bra i övrigt.
Klicka här för att svara