2 675 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Utbyte av ivt greenline ht+ 11kw till???
Jag ska byta ut min defekta IVT till en annan bergvärmepump, då jag har två 90m hål så säger säljarna att det måste vara en inverterpump. Vilken ska jag välja?
Daikin Altherma geo 3
Nibe S1225
Bosch Compress 7001i lwmf 12
IVT GEO 512C
Det finns även en Joker i leken som är 15000 billigare än IVT GEO 512c och det är en Greenline HE C9 som är en on/off kompressor i
Daikin Altherma geo 3
Nibe S1225
IVT GEO 512C
Det finns även en Joker i leken som är 15000 billigare än IVT GEO 512c och det är en Greenline HE C9 som är en on/off kompressor i
Inverter är bra om man är osäker på om borrhålen räcker till för husets värmebehov? Kompressorn kan då ta det som går från berget utan det blir för kallt och sedan komplettera med el-patron. En on/off stannar helt om det blir för kallt i borrhålet så då måste man veta noga hur mycket huset drar i energi och effekt.
IVT trodde jag inte skulle vara billigast. Låter då som ett bra val. De är mer kända för en egen och ganska stor serviceorganisation och lång garantitid. NIBE är också bra men har haft problem med invertermodulen i F/S1255 vid störningar i elnätet. Bosch är väldigt lika IVT då de kommer från samma fabrik men har kortare garanti.
R roffer skrev:Jag ska byta ut min defekta IVT till en annan bergvärmepump, då jag har två 90m hål så säger säljarna att det måste vara en inverterpump. Vilken ska jag välja?
Daikin Altherma geo 3
Nibe S1225
IVT GEO 512C
G Gaston11 skrev:Jag rekommenderar Daikin Altherma 3 GEO är snyggt att titta på när det gäller design, billig inköp, hög driftsäkerhet, låg ljudnivå och låg CO2 köldmedium med R32. Jag har en sådan och har varit drift första gång installerat 9 december 2020 till nu och har varit felfri, varmt och nöjda.
Kolla min 7 ggr inlägg på internetsajt: [länk]
Klicka här för att svara