Man tjänar normalt en del på att värma med värmepump istället men när aggregatet sitter på övervåningen blir värmebehovet den kan tillgodose begränsat. En värmepump som värmer huset bör sitta på nedervåningen då värmen sprids uppåt. Tvärtom med kyla.