Hej, Lena heter jag och jag hoppas att någon vet om detta är fel eller inte.
Det blinkar på detta ställe i min frånluftsvärmepump, se bilder.
Är det okey?
eller är det då något som är fel?

Av åtta radiatormotorer har jag igång 4 rum med golvvärme (badrum, duschrum, kök, sovrum).
Kan det vara anledningen till att mitt varmvatten bara når upp till mellan 26-29 grader?

Fightern 360 P är inställd på Höst/Vår och Fläkthastighet Normal.
Bifogar excel ark med alla mina inställningar om ni kan se något som är fel.
Enplanshus byggt 2006, 136 kvm, golvvärme i betongplatta, Håbo kommun utanför Stockholm.

• Frånluftsvärmepump med öppet servicelucka som visar interna komponenter och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innanförskåp vy av en frånluftsvärmepump med öppen elpanel och synliga kablar och röranslutningar.
    Skapa konto
  • En NIBE frånluftsvärmepump med en digital display som visar 27,6 °C och en varningsikon som blinkar.
    Skapa konto
  • Inre komponenter i en frånluftsvärmepump inklusive kretskort och ledningar.
    Skapa konto
  • Interiör av en öppen frånluftsvärmepump som visar elektronikkort och kablarna inuti.
    Skapa konto
Redigerat:
T
Om du ändrar till Vinter(auto) istället för vår/höst stiger temperaturen i tanken då?

Elpatronen är blockerad i vår/höst läget och utan den så orkar vpn inte att höja temperaturen i tanken.

Om panntemperaturen bara blir knappt ens 30°C med spärrad el-patron tyder det på kompressorhaveri tyvärr. Nu här i april ska det annars inte vara problem för kompressorn att jobba upp temperaturen under dagen även om panntemperaturen fallit under natten. Kompressorn ska klara värmen i huset ned till en utetemperatur om ca 6°C om man snålar med varmvattnet.

Tack båda för återkoppling.
Om jag stänger av golvvärmen och om kompressorn jobbar upp varmvattnet, kan den ändå betraktas som trasig?
Alternativt om jag bara begär extra varmvatten när jag behöver, måste jag ändå byta kompressor alternativt köpa ny pump?

Vet ni varför det blinkar? (bilderna)
Jag laddade upp redigerat excel ark, där det nu syns mina noteringar vid 9.1.4

Om kompressorn klarar jobba upp temperaturen med avstängd golvvärme så fungerar kompressorn. Skillnaden blir hur lång tid det tar att jobba upp temperaturen. Kompressorn hörs om den (förmodligen) fungerar. Går inte att missa. Har den havererat hörs det bara ett klick från motorskydden precis när den vill starta kompressorn eller man gör snabbstart i menyn.

Det är en lysdiod på effektvaktskortet som blinkar. Gissningsvis så betyder det att effektvakten arbetar och skyddar mätarsäkringarna.

Tack Josth
Jag har inte hört något klickljud. Jag hör tydligt när kompressorn jobbar med jämna mellanrum. Nu har jag ändrat och har bara golvvärme på i duschrum och i badrum. Väntar nu på att se om varmvatten temperaturen stiger.
Tack för förklaring till lysdioden. Då kan jag ta bort den oron.
Det är så jäkligt svårt och en stor oro med detta pump ansvar när man inte kan någonting. Jag är så tacksam att ni finns och kan hjälpa till med era svar. / Lena

Josth Så här låter det. Är det normalt?

S Sommarochsol skrev:
Josth Så här låter det. Är det normalt?[video]
Titta i meny 5.1 Avluftstemperatur när kompressorn går. Vad står det där?

Låter som kompressorn går normalt tycker jag även om det inte blir exakt i ett videoklipp. Då kan man som sagt titta på vilka avlufts- och förångningstemperaturer det är? Kanske man kan prova att ändra "stopp av el-patron" 8.2.3. från 7° till 9° om det är så att panntemperaturen fallit mitt under dagen.

Ah! Såg ju din excel-fil nu. Det ser ut som att kompressorn ger vad den kan. Förångningstempen är lite låg tycker jag. Har du bytt/rengjort luftfiltret?

Till Josth - nu har jag ändrat till 9

Till lordi - det står
5.0 Förångningstemp -2.9 C
5.1 Avluftningstemperatur 3.4 C
5.2 Frånluftstemperatur 21.1 C
5.3 Stopptid avfrostning 15 min
5.6 Larmtemp. frånluft Från

Jag bytte filter för en 2 timmar sen. Super skitigt (se bild). Jag har alltid fått larm när det är dax att byta, därför hade jag ingen tanke på detta just nu. Jag går alltid och kikar på displayen nästan varje dag.
Kan detta vara orsaken till låg vatten temp?
Mycket smutsigt luftfilter som just bytts efter att ha orsakat underhållslarm, ligger på ett vitt bord.
Skapa konto

Filtret ser smutsigt ut men ska det stoppa kompressorn måste det gå så långt att det blir larm från lågtryckspressostaten. Avluftstemperaturen ser bra ut och förångningstemperaturen lite låg men har sett att den kan variera ganska mycket. Förmodligen räcker inte kompressorns värme till ditt hus utan el-patronen måste kopplas in oftare än den gjort tidigare.

Tack Josth
Just nu står Förångningstempen på 2,9 C och ser ut att stiga. Vad tycker du börvärdet bör ligga på?
Vet du var jag kan se om larmet löst ut på Lågtryckspressostaten? Är det på displayen eller bakom plåtarna på Fightern? Jag kan inte hitta det ordet i menyerna?

Såg ut som de va lågt tryck i vattensystem?

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tack så mycket Knight för återkoppling.
Hur kan jag åtgärda det? Ska man fylla på vatten någonstans?
Eller är det min golvvärme som tar allt vatten? Just nu har jag golvvärmen på i duschrum och badrum. Jag har vattenburen golvvärme i betonggolv i enplanshus. Tilläggas - jag har fått ansvar för en FLVP som jag inte kan någonting om. Alla ord är som ett främmande språk jag inte lärt mig än men håller på att lära mig (småler).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.