Jag har en thermia diplomat 8 som ger mig lite huvudvärk just nu.
Allt började med att hp larm gick kanske 2 gånger med 1 veckas mellanrum. Jag gissade att det hade med de stora temperaturskillnaderna som var ute under april.
Men nu har den löst igen och ger mig alarm direkt vid uppstart.
Så jag gjorde då en hel del felsökande:
-luftade hela systemet (var ej luft).
-Kolla så att alla element hade helt öppnade regulatorer ( de hade de)
- kollade Tryck (1.2)
-Tvättade filtren på min diplomat.( inte så farligt skitiga)
-Kolla så cp snurra även lufta den (var inga problem)
Sedan så kollade jag även växelventilen. Kan det vara den som är jävligt i detta läge? Det är en sådan som har en vridmotor på sig.
Jag tog bort motorn på den och försökte vrida med fingrarna.
Orkade inte med tumme och pekfinger, ska man orka det? För det gick att vrida fram och tillbaka med med en momentarm (skiftnyckel)
Vad annars kan jag försöka göra för att åtgärda problemet?
Tacksam för svar.
Mvh Kurre
Allt började med att hp larm gick kanske 2 gånger med 1 veckas mellanrum. Jag gissade att det hade med de stora temperaturskillnaderna som var ute under april.
Men nu har den löst igen och ger mig alarm direkt vid uppstart.
Så jag gjorde då en hel del felsökande:
-luftade hela systemet (var ej luft).
-Kolla så att alla element hade helt öppnade regulatorer ( de hade de)
- kollade Tryck (1.2)
-Tvättade filtren på min diplomat.( inte så farligt skitiga)
-Kolla så cp snurra även lufta den (var inga problem)
Sedan så kollade jag även växelventilen. Kan det vara den som är jävligt i detta läge? Det är en sådan som har en vridmotor på sig.
Jag tog bort motorn på den och försökte vrida med fingrarna.
Orkade inte med tumme och pekfinger, ska man orka det? För det gick att vrida fram och tillbaka med med en momentarm (skiftnyckel)
Vad annars kan jag försöka göra för att åtgärda problemet?
Tacksam för svar.
Mvh Kurre
Tack för info. Jag får ta och skruva loss den imorgon och inspektera.
Ska dock tillägga att det går att få varmvatten om man ställer in systemet på elpatron.
Men när man sätter auto så slår det till med hp larm. Kan det även vara nån givare som jävlas med mig?
Bild från displayen:
Ska dock tillägga att det går att få varmvatten om man ställer in systemet på elpatron.
Men när man sätter auto så slår det till med hp larm. Kan det även vara nån givare som jävlas med mig?
Bild från displayen:
Inte vrida med handen, är det på axeln eller är det en medbringare på axeln, ventilen ska gå lätt att röra på. Smäller det i motorn när den går så går ventilen för trögt och växellådan i motorn kuggar över, provkör med motorn i luften, att VP löser på HT är att VP inte blir av med värmen, flödeproblem till 90 % . El-patron för VV är s.k sommardrift/nödläge och ingen kompressor
Klicka här för att svara