Vi har en Daikin Altherma 2,5 bergvärmespump. Nu har trycket gått ner till 0 i köldbärarkretsen. Det är cirka 0.9 bar i värmebärakretsen. Vår villa är tillräckligt varm, men jag gissar att det blir bara elpatronen som orskar det.

Installatören säger att många andra har ringt om samma problem, men han kollade med Daikin och de sa att det är okej.

Installationsmanualen säger att man ska fylla på med vätskan om trycket är mindre än 1 bar.

Rent logiskt så tycker jag att 0 i käldbärkretsen betyder att det är knappt någon rörelse alls på vätskan mellan mark och villan.

Trycket har inte så mycket med rörelsen att göra. Oftast sitter expansionskärlet och tryckmätaren på högsta punkten och då har det ingen teknisk betydelse om trycket är 0. Dock kan det vara svårt att veta om nivån är tillräcklig. Därför brukar man ha ett genomskinligt nivåkärl istället för tryckexpansionskärl.

Huruvida det är elpatronen eller kompressorn som värmer borde väl synas ganska tydligt på kontrollpanelen?

Tack för svaret. Det finns ingen tecken på att elpatronen är på (enligt standard inställningar får den bara används när temperaturen är <0). Dock står jag inte där och kollar kontrollpanelen länge.

Då är det kanske inget fel, men det känns konstigt att installationsmanualen säger att trycket ska vara 1.

Vad har du för typ av expansionskärl och hur är det placerat i förhållande till värmepumpen och ledningarna till borrhålet?

Man ser inte något expansionskärl, jag antar att det är inbyggt i pumpen för att det finns inget annat som är synligt. Det är en rakt linje från mark till vår tvättstuga, sedan 90 grader till vänster till påfyllningsboxen sedan 90 grader till höger till pumpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.