Byggahus.se

Fågel som gått igenom luft-luft

1. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 841 inlägg

Anna_H

Husägare
    Är köldmediet alltid i gasform menar du? Trodde det byggde på att det kondenserar?

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 20 553 inlägg

useless

Lök.
    Ja, fast vätskan går inte i slangar, utan i rör... ;)

3. Anna_H

Anna_H

Husägare
    ...utan fåglar....

4. Handyman 1
    Medlem · 2 675 inlägg
    En skruv är en bult...

• Laddar…
  5. A
    Medlem · 341 inlägg

arowe17

Medlem
    Folk i allmänhet verkar tro att en luft-lufts innerdel sprutar ut uppvärmd uteluft...

"Man får ju friskare luft inne"

6. S
    Medlem · 1 377 inlägg
    Även Timell gjorde väl samma tankevurpa i programmet fuskbyggarna? (om jag inte minns fel) Där hade utedelen placerats i en krypgrund och det var ju fruktansvärt för då pumpades luften från krypgrunden rakt in i huset.

7. Anna_H

Anna_H

Husägare
    Jepp. Så är det. :crysmile:

Hade en lååång diskussion med en (f.d.) kollega som tyckte jag var dum i huvudet när jag påpekade att det visserligen känns friskare inne när vi sätter på AC, men att det inte blåser in någon luft utifrån. "Vad tror du går i slangen egentligen?" sade hon spydigt till mig.
    Satte den på avfuktning och visade henne vätskebehållaren där kondensvattnet droppar ner (våra utedelar står på taket). Pekade sedan på de tjocka ventilationsrören som det susar ordentligt i och som har ungefär samma vindstyrka. Men nej, jag hade fel, hon är fortfarande övertygad om att det sugs in kall luft utifrån (från ett stekhett papptak....)

8. M
    Medlem · 600 inlägg
    Snorkråkan kanske?

9. electroluxaren
    Medlem · - · 9 490 inlägg
    Inga slangar med köldmedel
    Expansionsventilen sitter i utedelen så övergången från vätska till gas sker där
    Vätska till innedelen ger ingen kyla.

10. M
    Medlem · 286 inlägg

mugatu

Medlem
    ser ju ut som att fågeln kunnat krypa in genom isoleringen. jag som har en golvmodell har öppet i underkant innedel. Ta loss kåpan och kolla om det finns någon smitväg där slangarna kommer in genom väggen.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.