Märklig grej har inträffat. Hittade en massa fågelfjädrar i huset och även död fågel på golvet nedanför luft-luft pumpen. Är detta ens möjligt? Fågeln har alltså på något vänster flygigt in i utedelen och sedan åkt igenom kanalerna - för att slutligen hamna på golvet inne i huset. Någon som varit med om något likande?
 
  • Haha
  • Gilla
Knight och 13 till
  • Laddar…
Gissar att det kan vara tvärt om. Alltså att den har tagit sig in i innerdelen inifrån huset
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Om jag ska gissa så är hålet genom fasaden där gasrören går, inte helt tätt. Fåglar har boat i yttre delen och en fågelunge valde att gå inåt i kanalen när den skulle lämna boet, hamnade i innedelen istället och spruff... Darwinism at its best.
 
  • Gilla
  • Haha
Christoffer L och 5 till
  • Laddar…
T Teakster skrev:
Märklig grej har inträffat. Hittade en massa fågelfjädrar i huset och även död fågel på golvet nedanför luft-luft pumpen. Är detta ens möjligt? Fågeln har alltså på något vänster flygigt in i utedelen och sedan åkt igenom kanalerna - för att slutligen hamna på golvet inne i huset. Någon som varit med om något likande?
Nej. Slangen mellan utedel och innedel är vätskefylld.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Som sagt innan så helt omöjligt att den passerat igenom pumpen utan snarare ett öppet fönster och så har den flugit imot inifrån.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
@InsidersUnited har nog helt rätt. Montören har skapat ett bra ställe för fågelbo på utsidan. Rikligt klåpare till installatör.
 
  • Öppet rör genom vägg som orsakat en lucka lämplig för fågelbo, tecken på slarvig installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Ledsen
Maria T och 5 till
  • Laddar…
T Teakster skrev:
@InsidersUnited har nog helt rätt. Montören har skapat ett bra ställe för fågelbo på utsidan. Rikligt klåpare till installatör.
Ser märkligt ut!!!
Har själva vägganslutningen som ska täcka hålet åkt ned ?
Begriper dock inte hur pippin lyckas flyga in i fläkttrumman på innerdelen
 
P
Anna_H Anna_H skrev:
Nej. Slangen mellan utedel och innedel är vätskefylld.
fel svar igen
inga slangar är vätskefylda
 
Den enda slangen där är kondensslangen och den kan mycket väl vara vätskefylld om det blir stopp i änden.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Den enda slangen där är kondensslangen och den kan mycket väl vara vätskefylld om det blir stopp i änden.
visa mig den fågel som simmar in i denna 16mm grova slang
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
gaston12 och 5 till
  • Laddar…
Jag gissar det är ev slang kring de rör där kylvätskan flödar som avses som slangen, om montaget skett på det sättet. Där kan nog något litet krypa fram om de kommer in i början - vi hade en granne som fick in möss den vägen, det var inte helt tätt ut genom fasaden och så åt mössen lite där, kom igenom och bajsade ut genom innerdelen, som tur var verkar de inte brytt sig om att fortsätta in i huset (eller så insåg de att de inte skulle komma levande ut genom fläkten…).
 
  • Gilla
Mathias12
  • Laddar…
P
Per Bankvall Per Bankvall skrev:
Jag gissar det är ev slang kring de rör där kylvätskan flödar som avses som slangen, om montaget skett på det sättet. Där kan nog något litet krypa fram om de kommer in i början - vi hade en granne som fick in möss den vägen, det var inte helt tätt ut genom fasaden och så åt mössen lite där, kom igenom och bajsade ut genom innerdelen, som tur var verkar de inte brytt sig om att fortsätta in i huset (eller så insåg de att de inte skulle komma levande ut genom fläkten…).
det kalla jag en killgissning
 
P
Per Bankvall Per Bankvall skrev:
Jag gissar det är ev slang kring de rör där kylvätskan flödar som avses som slangen, om montaget skett på det sättet. Där kan nog något litet krypa fram om de kommer in i början - vi hade en granne som fick in möss den vägen, det var inte helt tätt ut genom fasaden och så åt mössen lite där, kom igenom och bajsade ut genom innerdelen, som tur var verkar de inte brytt sig om att fortsätta in i huset (eller så insåg de att de inte skulle komma levande ut genom fläkten…).
denna installation saknar rör igenom väggen där allt går igenom
 
electroluxaren skrev:
denna installation saknar rör igenom väggen där allt går igenom
Där hänger jag nog inte med - en värmepump måste ju ha ett flytande medie som förmedlar kyla från ett ställe och värme från det andra, vilket kräver rör, två stycken för att få till ett flöde… sedan kan väl de rören installeras lite olika, i vårt fall ligger de dolda i väggen utan annat kring sig än isoleringen för respektive rör men jag vet att alternativet installatören föreslog som default var att lägga dem i en kanal utanpå huset och sedan borra in sig genom väggen dit innerdelen skulle sitta för att det var enklare för dem. Då kan ju denna kanal bli en liten tunnel som om det inte är rätt genom väggen ger små djur en chans att krypa igenom.
 
P
Per Bankvall Per Bankvall skrev:
Där hänger jag nog inte med - en värmepump måste ju ha ett flytande medie som förmedlar kyla från ett ställe och värme från det andra, vilket kräver rör, två stycken för att få till ett flöde… sedan kan väl de rören installeras lite olika, i vårt fall ligger de dolda i väggen utan annat kring sig än isoleringen för respektive rör men jag vet att alternativet installatören föreslog som default var att lägga dem i en kanal utanpå huset och sedan borra in sig genom väggen dit innerdelen skulle sitta för att det var enklare för dem. Då kan ju denna kanal bli en liten tunnel som om det inte är rätt genom väggen ger små djur en chans att krypa igenom.
OMG
skyddsröret saknas trolleflexbussningen eller what ever
utan detta rör kan de små krypen gå i mellanväggen och in i innedelen
dolda rör ger gnagarna en autostrada in.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.