Märklig grej har inträffat. Hittade en massa fågelfjädrar i huset och även död fågel på golvet nedanför luft-luft pumpen. Är detta ens möjligt? Fågeln har alltså på något vänster flygigt in i utedelen och sedan åkt igenom kanalerna - för att slutligen hamna på golvet inne i huset. Någon som varit med om något likande?
Gissar att det kan vara tvärt om. Alltså att den har tagit sig in i innerdelen inifrån huset
Bästa svaret
Medlem
· Västra Götaland
· 3 538 inlägg
Om jag ska gissa så är hålet genom fasaden där gasrören går, inte helt tätt. Fåglar har boat i yttre delen och en fågelunge valde att gå inåt i kanalen när den skulle lämna boet, hamnade i innedelen istället och spruff... Darwinism at its best.
Nej. Slangen mellan utedel och innedel är vätskefylld.T Teakster skrev:Märklig grej har inträffat. Hittade en massa fågelfjädrar i huset och även död fågel på golvet nedanför luft-luft pumpen. Är detta ens möjligt? Fågeln har alltså på något vänster flygigt in i utedelen och sedan åkt igenom kanalerna - för att slutligen hamna på golvet inne i huset. Någon som varit med om något likande?
Som sagt innan så helt omöjligt att den passerat igenom pumpen utan snarare ett öppet fönster och så har den flugit imot inifrån.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Jag gissar det är ev slang kring de rör där kylvätskan flödar som avses som slangen, om montaget skett på det sättet. Där kan nog något litet krypa fram om de kommer in i början - vi hade en granne som fick in möss den vägen, det var inte helt tätt ut genom fasaden och så åt mössen lite där, kom igenom och bajsade ut genom innerdelen, som tur var verkar de inte brytt sig om att fortsätta in i huset (eller så insåg de att de inte skulle komma levande ut genom fläkten…).
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
det kalla jag en killgissningPer Bankvall skrev:
Jag gissar det är ev slang kring de rör där kylvätskan flödar som avses som slangen, om montaget skett på det sättet. Där kan nog något litet krypa fram om de kommer in i början - vi hade en granne som fick in möss den vägen, det var inte helt tätt ut genom fasaden och så åt mössen lite där, kom igenom och bajsade ut genom innerdelen, som tur var verkar de inte brytt sig om att fortsätta in i huset (eller så insåg de att de inte skulle komma levande ut genom fläkten…).
denna installation saknar rör igenom väggen där allt går igenomPer Bankvall skrev:
Jag gissar det är ev slang kring de rör där kylvätskan flödar som avses som slangen, om montaget skett på det sättet. Där kan nog något litet krypa fram om de kommer in i början - vi hade en granne som fick in möss den vägen, det var inte helt tätt ut genom fasaden och så åt mössen lite där, kom igenom och bajsade ut genom innerdelen, som tur var verkar de inte brytt sig om att fortsätta in i huset (eller så insåg de att de inte skulle komma levande ut genom fläkten…).
Där hänger jag nog inte med - en värmepump måste ju ha ett flytande medie som förmedlar kyla från ett ställe och värme från det andra, vilket kräver rör, två stycken för att få till ett flöde… sedan kan väl de rören installeras lite olika, i vårt fall ligger de dolda i väggen utan annat kring sig än isoleringen för respektive rör men jag vet att alternativet installatören föreslog som default var att lägga dem i en kanal utanpå huset och sedan borra in sig genom väggen dit innerdelen skulle sitta för att det var enklare för dem. Då kan ju denna kanal bli en liten tunnel som om det inte är rätt genom väggen ger små djur en chans att krypa igenom.electroluxaren skrev:
OMGPer Bankvall skrev:
Där hänger jag nog inte med - en värmepump måste ju ha ett flytande medie som förmedlar kyla från ett ställe och värme från det andra, vilket kräver rör, två stycken för att få till ett flöde… sedan kan väl de rören installeras lite olika, i vårt fall ligger de dolda i väggen utan annat kring sig än isoleringen för respektive rör men jag vet att alternativet installatören föreslog som default var att lägga dem i en kanal utanpå huset och sedan borra in sig genom väggen dit innerdelen skulle sitta för att det var enklare för dem. Då kan ju denna kanal bli en liten tunnel som om det inte är rätt genom väggen ger små djur en chans att krypa igenom.
skyddsröret saknas trolleflexbussningen eller what ever
utan detta rör kan de små krypen gå i mellanväggen och in i innedelen
dolda rör ger gnagarna en autostrada in.
