Hej,

Vi har en bergvärmepump av märket Alvatek.

I lördags tappade vi inkommande fas L3, som visade sig vara helt död även i mätarskåpet. När vi gick ner i källaren kände vi en kraftig lukt – lite åt hållet varm plast eller bränd elektronik.

Jordfelsbrytaren (JFB) samt en säkring till bergvärmepumpen hade löst ut, och själva pumpen var mycket varm.

Vi felanmälde direkt till Vattenfall, som skickade ut en tekniker. Från att teknikern anlände tog det nästan fyra timmar innan elen var återställd, så det verkar ha varit ett större fel i deras "stationshus" nära oss

Efter att elen kommit tillbaka får vi dock inte igång bergvärmepumpen. Så fort kompressorn försöker starta löser JFB ut. När kompressorn kopplas bort löser den inte ut – men då får vi förstås ingen värme. Vi har därför tillfälligt "tjuvkopplat" elpatronen så att vi åtminstone får upp lite värme i huset igen.

Min fråga är:
Vilket är det första steget nu? Jag antar att vi behöver ta ut en elektriker som kan felsöka och isolationsmäta kompressorn för att utesluta andra fel – men finns det något mer vi kan göra?

Och slutligen – hur ser möjligheten ut att få ersättning från Vattenfall för detta? Pumpen är från 2011.

Tar tacksamt emot alla tips och tricks. Bott i huset 1veckan.. Så suger extra mycket.
 
  • Öppen bergvärmepump med synliga elektriska komponenter och rördragning, insidan av en värmeanläggning i ett källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en bergvärmepump med synliga rör och anslutningar, stående på en betonggrund med etiketttext som visar märket och modellen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bergvärmepump av märket Alvatek står i ett källarutrymme med anslutna rör och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har varit i samma sits två gånger med Göteborg Energi. En tappad fas ”i gatan”. Både tillfällena begärde jag ersättning för det som hade skadats och fick detta. Inget tjafs alls, men så hade jag inte orimliga krav. Mjukstarten på VP:n rök vid första tillfället. Några LED-lampor och tandborstladdarna gick sönder. Vid andra tillfället tog jag en trasig grej på 5-årig garanti istället för att få delersättning.
Du bör genast meddela ditt försäkringsbolag så att de kan hjälpa dig om det blir en tvist. Normalt sett är nätägaren skyldig att ersätta allt som deras felaktiga anläggning har förstört, men man vet aldrig hur griniga det kan bli. Kompressorn har ju åtminstone 25 års teknisk livslängd, så den bör de ersätta dig för.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vet inte hur det är, hittar inget elschema som verkar stämma. Men på bild 1 så är det 2 kontaktorer, den till vänster är kopplad 3 fas och troligtvis för el-patronen, den till höger ser ut att vara 1-faskopplad utan motorskydd, samt att det inte finns mjukstart. Då är nog kompressorn 1-fas och inget motorskydd behövs. Löser JFB och ev någon säkring när kompressorn startar, så är risken stor att kompressorn inte är frisk. Den måste då mätas mot jord, för få bekräftelse på om den sagt upp sig. Normalt med 1 -fas kompressor och ett fel blir på just den fasen ska inte knäcka den.
Har du en manual med elschema så försök lägga in den här.
 
J jonaserik skrev:
Vet inte hur det är, hittar inget elschema som verkar stämma. Men på bild 1 så är det 2 kontaktorer, den till vänster är kopplad 3 fas och troligtvis för el-patronen, den till höger ser ut att vara 1-faskopplad utan motorskydd, samt att det inte finns mjukstart. Då är nog kompressorn 1-fas och inget motorskydd behövs. Löser JFB och ev någon säkring när kompressorn startar, så är risken stor att kompressorn inte är frisk. Den måste då mätas mot jord, för få bekräftelse på om den sagt upp sig. Normalt med 1 -fas kompressor och ett fel blir på just den fasen ska inte knäcka den.
Har du en manual med elschema så försök lägga in den här.
Kontaktorn till höger är mycket riktigt för kompressorn. Men det är en trefas kompressor.
På bilden är kompressorn urkopplad. Och fasen ut från Kontaktorn är byglad över till styrningen för Kontaktorn för elpatronen.
Det går tyvärr inte att manuellt starta elpatron från display, den startar först vid behov om temperatur ute är under 6grader.

Har tagit kontakt med en gammal kollega som är elektriker, som förhoppningsvis kan hjälpa mig att kolla över detta. Jag är tekniker själv men jobbar primärt med klenspänning.
 
S Standy91 skrev:
Kontaktorn till höger är mycket riktigt för kompressorn. Men det är en trefas kompressor.
På bilden är kompressorn urkopplad. Och fasen ut från Kontaktorn är byglad över till styrningen för Kontaktorn för elpatronen.
Det går tyvärr inte att manuellt starta elpatron från display, den startar först vid behov om temperatur ute är under 6grader.

Har tagit kontakt med en gammal kollega som är elektriker, som förhoppningsvis kan hjälpa mig att kolla över detta. Jag är tekniker själv men jobbar primärt med klenspänning.
Och nästa bra fråga är då, varför finns inget motorskydd. Det är en livförsäkring för allt vad 3 - fas motorer heter. Nu kan det vara helt med otur för dig, att kompressorn har bara fått 2 faser i sig och ingen MSK. Detta blir att lindningen i en motor brinner upp. Kanske ett snack med nätägaren och försäkringsbolaget kan ge något. Men säg inget om bortavaro av MSK.
 
det var i alla fall en riktig kompressor, en bitzer octagon, inget hermetiskt skit. Trist om lindningarna är grillade, vilket de med all säkerhet är.
 
DonPablo DonPablo skrev:
det var i alla fall en riktig kompressor, en bitzer octagon, inget hermetiskt skit. Trist om lindningarna är grillade, vilket de med all säkerhet är.
Jepp och ser även ut som att kontaktorn är byten, är en telemecanique av yngre datum.
 
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Vi har dessvärre bara haft huset i lite över 2veckor. Så kan inte svara på vad som är gjort tidigare eller inte. Och då det är ett dödsbo är det lite sisådär med att få fram information.

Men såg tidigare idag att nere i kopplingsboxen för motorn sitter det något som heter "SE-B2 Protection Module" vet inte hur den skiljer sig från ett klassiskt motorskydd eller vad dess funktion är. Men det kanske ni har koll på?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
det är ett kriwanrelä som skall skydda lindningarna, den bryter manöverkretsen om lindningarna har blivit för varma, men den ersätter absolut inte ett motorskydd.
 
Kylteknikern har varit på plats och konstaterat att kompressorn är helt slut. Total kortslutning mellan fas och jord på samtliga faser.

Det är troligen inte första gången denna kompressorn strular. Då det saknas motorskydd och kriwanrelä i kopplingsbox på kompressorn vaR bortkopplat.
Känns som den bråkat förr, och det var den biliga vägen att lösa felet tillfälligt.

Han skulle hur som helst återkomma med en offert på kompressorbyte, men det lät som att det kan bli en ganska dyr historia.

Rekommendationen var därför att byta hela pumpen, med tanke på åldern.

Försäkringsbolaget har avskrivit anmälan eftersom pumpen är äldre än elva år.

Nu återstår att se hur Vattenfall ställer sig till det. Men de vill ha in uppgifter om nypris, dagsvärde och ersättningsanspråk – vilket känns lite svårt att sätta rimliga nivåer för.

Så för tillfället är det bara att invänta offerten på kompressorbytet innan jag kan gå vidare..
 
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Många gånger brukar kriwanrelät kopplas bort, eller kopplas förbi om det strular.
 
Så lite uppdatering i detta ärende.
Vattenfall gick med på att acceptera vårat ersättningskrav, dock med ett "åldersavdrag" på materialkostnaden. Detta då en ny kompresser skulle förlänga livslängden på pumpen.

Vi landade i att det var mer värt att installera en ny pump istället för att reparera den gamla.
Även om vattenfall hade ersatt ungefär 80% av reparationen, så kan man inte veta hur bra allt skulle fungera runt om. Har styrkort tagit skada, har givare, ventiler etc tagit skada av värmen. Hur många år har resten av system kvar etc..
Men pengarna betalades ut och vi kan använde dem till en ny pump
Så på tisdag kommer de och installerar en NIBE S1256 13kw.

November månad hade lite blandat klimat, med en del kalla dagar.
Vissa dagar gick pumpens 6kw elpatron konstant, som lägst höll sovrummet 14-15grader. Med ett snitt runt 17grader i huset. Elkostnad för månaden landade på ca 6500kr ink elöverföring.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.