1 002 läst ·
21 svar
1k läst
21 svar
Thermia Diplomat 12 återkommande högtryckslarm.
Tack för dina kommentarer!
Några kompletterande uppgifter: Huset har varit på underhållsvärme i 3 år utan problem, även under vintern 2024 med perioder på -20 till -30°C. Varmvatten har varit helt avstängt.
Denna höst är huset besökt sporadiskt av husvakten, som ibland vill ta en dusch.
På bilden från Husdata verkar det som att larmet inte utlöses vid varmvattenproduktion eller vid rumsvärme, utan när en ny cykel borde starta. Eller åtminstone tolkar jag bilden så, kanskje har jag helt fel.
Nu har den fungerat normalt igen i 40 timmar. Dock är temperaturen satt bara på 10, kurvan 38 och utomhustemperaturen 4 grader (underhållsvärme).
Några kompletterande uppgifter: Huset har varit på underhållsvärme i 3 år utan problem, även under vintern 2024 med perioder på -20 till -30°C. Varmvatten har varit helt avstängt.
Denna höst är huset besökt sporadiskt av husvakten, som ibland vill ta en dusch.
På bilden från Husdata verkar det som att larmet inte utlöses vid varmvattenproduktion eller vid rumsvärme, utan när en ny cykel borde starta. Eller åtminstone tolkar jag bilden så, kanskje har jag helt fel.
Nu har den fungerat normalt igen i 40 timmar. Dock är temperaturen satt bara på 10, kurvan 38 och utomhustemperaturen 4 grader (underhållsvärme).
Har lite svårt att se färgerna men är det längst till höger som larmet gått? Då känns det ju mer som ett glapp. Lossa kabeln och putsa flat stiften samt klämm ihop flatstiftkontakterna. Skruva loss kablarna i limpan och kolla så det är bra kontakt där med. Kanske kolla så det inte är något skav på kabeln längst vägen dit med.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Vad menar du med ny cykel?P Poopis skrev:
Varje cykel är ju att kompresson kör och tillverkar värme eller varmvatten.
Grafen visar att du har två omgångar med varmvatten. Det är när växelventilen är aktiv, Det är de två höga spikarna i framledning och retur.
De andra tillfällerna är värme.
Så grafen visar att det är:
2st värme cykler
1st varmvatten
3st värme
1st varmvatten
1st värme
och sen när den ska starta något så går larmet. Skulle gissa på värme
Jag gissar fortfarande på att cirulationspumpen inte orkar att trycka runt vattnet. Framledningen har ju inte kommit upp i temperatur ännu.
Med ny cykel menade jag just det ögonblicket då kompressorn försöker starta nästa körning, oavsett om det gäller värme eller varmvatten. På Husdatagrafen såg det ut som att larmet inte kom mitt i själva produktionen (till exempel om hetgasen skulle gå över 120 °C under varmvattenkörning och larmet skulle avbryta processen ), utan precis när något nytt skulle börja 🤔P PappasHammare skrev:Vad menar du med ny cykel?
Varje cykel är ju att kompresson kör och tillverkar värme eller varmvatten.
Grafen visar att du har två omgångar med varmvatten. Det är när växelventilen är aktiv, Det är de två höga spikarna i framledning och retur.
De andra tillfällerna är värme.
Så grafen visar att det är:
2st värme cykler
1st varmvatten
3st värme
1st varmvatten
1st värme
och sen när den ska starta något så går larmet. Skulle gissa på värme
Jag gissar fortfarande på att cirulationspumpen inte orkar att trycka runt vattnet. Framledningen har ju inte kommit upp i temperatur ännu.
Då känns det ju väldigt troligt att det är något glapp. Kompressorn skakar ju till när den startar.P Poopis skrev:Med ny cykel menade jag just det ögonblicket då kompressorn försöker starta nästa körning, oavsett om det gäller värme eller varmvatten. På Husdatagrafen såg det ut som att larmet inte kom mitt i själva produktionen (till exempel om hetgasen skulle gå över 120 °C under varmvattenkörning och larmet skulle avbryta processen ), utan precis när något nytt skulle börja 🤔
Klicka här för att svara