T tommythegun skrev:
Japp, det verkar som så. Men man blir lite ilsken att det inte nämndes vid husköpet för en månad sedan att kompressorn var trasig.
Undertiden skulle jag vilja att elpatronerna endast kör på typ 3kw ist för 9... Ska jag fysiskt koppla ur dem eller kan man göra detta i panelen
Till 6kW är möjligt i alla fall.
Elschema för omkoppling av effekt mellan 6,0 kW, 8,0 kW och 9,0 kW, med kopplingsschema, komponenter och instruktioner för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan berätta lite.
Vi är en förening med 30 hus/värmepumpar.
Alla 310 monterade -07 ligger på soptippen sen -23, 16 år alltså, nästa alla hade fått ny kompressor minst en gång, min egen gick dock till skroten med original kompressorn.
Vist har den låg effekt, men folk brukade få dubblerade elräkningar när kompressorn gått sönder, så lite nytta gör den.
När ett kompressor byte gick upp till över 20.000:- beslutade vi att byta alla.
Gissar att priserna rusat idag, men då vi beställde 30 st 370 och de kunde byta all i ett bräde fick vi ett riktigt bra pris som inte motiverade kompressor byte på de gamla.
Jag själv har inte fått nån avgörande minskning på elräkningen sen bytet, bara sämre med varmvatten och högre ljud i fläktsystemet, 370 har en ljudligare fläkt.

Redigerat:
D
T tommythegun skrev:
Tack för info. Jag ser att man kan köpa ett nytt kretskort för 4000 och ett beg för 1500.
Jag åker och köper en billig elpenna för att se om det är någon spänning. Vet du exakt vart plinten till kompressorn är på denna makapär?
Vill gärna utesluta att det endast är kortet som är trasigt innan man beställer.
Din pump är gammal och slut. Köp en ny.

Ett råd: driv inte detta som ett dolt fel. Detta eftersom åldern på pumpen gör att felet kan förväntas. Det finns också andra motargument men detta räcker. Det kan faktiskt vara så att felet har uppstått sedan förra vinten och om du skulle bråka vore ersättningen maximalt att du skulle få hälften av värdet på en avskriven gammal värmepump.

Ditt hus. Din pump. Ditt problem.

• Gilla
DonPablo
  • Laddar…
Har du pengar så byt. Inte värt att krångla med gamla museiföremål.

Lite beroende på förbrukning och vad du har i övrigt kan ju olika frånluftare vara aktuella. Vi gick från en 310P till Qvantum QE6, är supernöjda. Har mer än halverat elförbrukningen under de kalla månaderna okt-april. Bor i södra Sverige, modernt välisolerat hus. Viktigt dock är att avluftskanalen är riktigt isolerad. Det borde gå att göra i efterhand om du vill satsa på en rejälare frånluftsvärmepump.

Vill du bara ha en modern kopia av 310an så kör på 370.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.