K Kane skrev:
Nej, det är ju som de skriver ett grundvärde att utgå ifrån.
"Kartans värden är oftast ett bra utgångsval som syftar att ge ca 20 °C rumstemperatur. Värdena kan vid behov efterjusteras."
Men låga kurvlutningar ger ju långsammare temphöjning när utetempen går ner. Var det inte det som är ditt problem?
Jag hade problem med att rumstemperaturen ökade när jag använde rumstemperaturgivaren trots att jag hade en värmekurva på 9 och en offset på +2 (vilket är en för hög värmekurva för mitt hus). Rumsgivaren registrerade helt enkelt minskningen av rumstemperaturen väldigt långsamt och blockerade därmed värmepumpen från att värma huset. Jag tog bort rumsgivaren och ställde in en värmekurva på 7 och en offset på +1 och jag har en utmärkt rumstemperatur och har inte längre några problem med uppvärmningen. Kanske en värmekurva på 7 med en offset på 0 också skulle vara bra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
V Vojdan skrev:
Jag hade problem med att rumstemperaturen ökade när jag använde rumstemperaturgivaren trots att jag hade en värmekurva på 9 och en offset på +2 (vilket är en för hög värmekurva för mitt hus). Rumsgivaren registrerade helt enkelt minskningen av rumstemperaturen väldigt långsamt och blockerade därmed värmepumpen från att värma huset. Jag tog bort rumsgivaren och ställde in en värmekurva på 7 och en offset på +1 och jag har en utmärkt rumstemperatur och har inte längre några problem med uppvärmningen. Kanske en värmekurva på 7 med en offset på 0 också skulle vara bra.
V Vojdan skrev:
Jag tror att det är något fel på värmesystemet. Kanske är Nibe F730 för liten för den yta du värmer upp, kanske behövs större radiatorer, eller så är helt enkelt isoleringen i ditt hus inte bra så du måste använda en elpatron på + grader. Som jag skrev ovan har jag en Nibe S735 - 4Knj och huset (142m2) är välisolerat. På bottenvåningen värmer jag inte badrummet och i två sovrum är termostaterna halvöppna. I de andra rummen (ca 115-120 m2) är alla termostater helt öppna. Det är för närvarande +5 grader ute och pumpen värmer hela dagen med endast en kompressor som arbetar nästan hela tiden mellan 40 och 50 Hz, och max är 95 Hz, rumstemperatur över 22 grader, värmekurva 7 och offset +1. Elpatronen är inställd på att slå på vid +8 grader och från fabrik rekommenderas -700 GM. Idag badade min dotter i minst 15 minuter under dagen. Även om vi använder upp allt varmvatten tror jag inte att det kommer att finnas något behov av en elpatron under natten. Nu vet jag inte vad kompressoreffekten på Nibe F730 är, men den är säkerligen inte mindre än 4kN. Den kanske har en lägre COP än Nibe S735 eftersom det är äldre teknik, men det är konstigt att behöva en elpatron vid +5 grader. Det vore bra om någon på forumet som har en pump som din kunde dela med sig av sina erfarenheter.
En 735-7 kompressor är 7kw.
En 735-4 kompressor är 4kw.
En 730 kompressor är 6kw.
Sätt elpatronen på precis vilket värde du vill.

Lycka till nu
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.