33 273 läst ·
41 svar
33k läst
41 svar
Hur minska vibrationer från luftvärmepump?
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Vet inte riktigt hur du menar men man måste alltid ha en luftspalt på minst 10cm , olika märken och modeller kan ha olika krav.
Den luftspalten spelar ingen roll vad det är för material i ytterväggen
Den luftspalten spelar ingen roll vad det är för material i ytterväggen
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Vad har luftspalten mellan fasad och utedel med stomljud via vibrationer från utedelen på konsol skruvad på fasaden att göra ?
Jag hade en lättare pansonic tidigare utan märkbart större ljud. När jag köpte en större och tyngre modell höll de med om att det var bra att köpa de starkare stålfjädrarna. Den sitter på yttervägg till tvättstuga. Så det är inte lika känsligt som du nämner.C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Att utedelen inte får placeras för nära fasaden stämmer och det har jag skrivit, men stomljudet kommer inte via "luftspalten" utan via infästningen i fasadenA AndersS skrev:
Har jag inte heller påstått, utan förklaringen varför luftspalten fanns och inte hade med stomljud att göra, se vilket inlägg jag citerade. Om du hade kollat så skrev jag inlägget nästan samtidigt som dig och ditt inlägg fanns då inte i tråden.C Comfort Thomas skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Ok, då är jag med 
Hej,
jag har en LG luftvärmepump, vikt ca 32kg. Ska man köra på mjuka eller hårda fjädrar? Skulle inte säga att pumpen är exponerad för vind värst så mkt.
Men har tänkt på en sak. Mina stålfötter på utedelen är inte helt plana (ihålig), hur blir det när stålfjädrar monteras? De kommer inte ligga an mot hela ytan. Sedan verkar diametern på stålfjädrar vara 52mm, mina fötter är ca 50mm. Då hammar 1mm på varje sida på stålfjädern.
Bifogar bild så att ni förstår hur fötterna ser ut
jag har en LG luftvärmepump, vikt ca 32kg. Ska man köra på mjuka eller hårda fjädrar? Skulle inte säga att pumpen är exponerad för vind värst så mkt.
Men har tänkt på en sak. Mina stålfötter på utedelen är inte helt plana (ihålig), hur blir det när stålfjädrar monteras? De kommer inte ligga an mot hela ytan. Sedan verkar diametern på stålfjädrar vara 52mm, mina fötter är ca 50mm. Då hammar 1mm på varje sida på stålfjädern.
Medlem
· Nykvarn
· 2 558 inlägg
Du får nog fråga säljaren för svårt att veta vad dom du menar är anpassade för men högst troligt är det dom mjuka du behöver då den bara väger 32kg.I ImTheBeast skrev:Hej,
”stålfötterna” ställer man på den plana ytan, blir då ca 1mm på vardera sidan och lite mer i framkant.
Är du osäker så är det bäst att kontakta säljaren.
Klicka här för att svara