Hjälp sökes: Thermia Diplomat 12 (2007) – återkommande högtryckslarm.
Jag skulle verkligen behöva er hjälp eftersom det nästan är omöjligt att få tag på kompetent service där huset finns.
- Thermia Diplomat 12, installerad 2007
- Borrhål: 185 m
- Radiatorsystem (gammalt hus i södra Finland)
- Kompressor, växelventil och mjukstart bytta 2013 pga tidigare högtrycksproblem
- Husets värme och varmvatten styrs ofta på distans (husdata.se) eftersom vi bor utomlands
Problemet just nu: högtryckslarm 19.11 och 28.11. Det finns inga andra felkoder, endast högtryck.
I båda fallen gick larmet bara att återställa genom att stänga av huvudströmbrytaren och starta om.
Efter omstart startade kompressorn helt normalt och började direkt göra varmvatten och gick sedan utan problem i 8 dygn första gången och nu har den gått 12 timmar utan fel.
Kompressorljud och varmvattenkörning
Kompressorn låter ungefär som den alltid gjort lite metalliskt och resonant, något högre än originalet (2007-2013).
Vid varmvattenkörning:
Max VV-temp i servicemenyn: 55°C
Hetgas ligger på 100°C när VV är klart (maxgränsen i menyn är 120°C)
VV-cykeln stoppar normalt vid 55°C
För 12 år sedan skenade hetgasen och då byttes delar i flera omgångar, men nu verkar hetgasvärdena ok.
När larmet är aktivt går pumpen normalt på elpatron.
Det jag redan vet:
- Larmet försvinner efter att huvudströmmen slagits av.
- Kompressorn startar direkt efter omstart.
- Elpatronen fungerer
- Inga synliga läckor
- Växelventilen verkar att fungera
❓ Vad kan orsaka ett högtryckslarm som kommer bara 1 gång per vecka, försvinner helt vid omstart och inte visar några andra symptom – samtidigt som pumpen går helt perfekt flera dygn efteråt?
Pressostat som ”klibbar ihop”?
Mjukstart som beter sig intermittent?
Kylmediemängd?
Brineflöde?
Givarfel?
Alla råd tas emot med stor tacksamhet. Som sagt där huset står är det tyvärr oerhört svårt att få tag på seriös service, så er erfarenhet är enormt
värdefull för mig.
Tusen tack på förhand! 🙏
Jag skulle verkligen behöva er hjälp eftersom det nästan är omöjligt att få tag på kompetent service där huset finns.
- Kompressor, växelventil och mjukstart bytta 2013 pga tidigare högtrycksproblem
- Husets värme och varmvatten styrs ofta på distans (husdata.se) eftersom vi bor utomlands
Problemet just nu: högtryckslarm 19.11 och 28.11. Det finns inga andra felkoder, endast högtryck.
I båda fallen gick larmet bara att återställa genom att stänga av huvudströmbrytaren och starta om.
Efter omstart startade kompressorn helt normalt och började direkt göra varmvatten och gick sedan utan problem i 8 dygn första gången och nu har den gått 12 timmar utan fel.
Kompressorn låter ungefär som den alltid gjort lite metalliskt och resonant, något högre än originalet (2007-2013).
Vid varmvattenkörning:
För 12 år sedan skenade hetgasen och då byttes delar i flera omgångar, men nu verkar hetgasvärdena ok.
Det jag redan vet:
- Elpatronen fungerer
- Inga synliga läckor
❓ Vad kan orsaka ett högtryckslarm som kommer bara 1 gång per vecka, försvinner helt vid omstart och inte visar några andra symptom – samtidigt som pumpen går helt perfekt flera dygn efteråt?
Kylmediemängd?
Brineflöde?
Givarfel?
Alla råd tas emot med stor tacksamhet. Som sagt där huset står är det tyvärr oerhört svårt att få tag på seriös service, så er erfarenhet är enormt
värdefull för mig.
Tusen tack på förhand! 🙏
När mjukstarten går sönder då får du bara ett surrande ljud från kompressorn som inte startar.Svårt om du inte kan ta kort på inställningarna när den löser för HP-larm men oftas handlar det om att den inte bler av med värmen och cirkulationspumpen smutsfilter eller växelventilen brukar det vara som strular men om du kan ta kort på dina inställningar så underlättar det.P Poopis skrev:Hjälp sökes: Thermia Diplomat 12 (2007) – återkommande högtryckslarm.
Vid varmvattenkörning:
Det jag redan vet:
- Elpatronen fungerer
- Inga synliga läckor
Kylmediemängd?
Brineflöde?
Givarfel?
värdefull för mig.
Tusen tack på förhand! 🙏
Tack för svaret! Tyvärr är jag själv 2500 km bort, så jag kan inte kontrollera på plats när HP-larmet utlöses. Jag följer bara värmepumpen via Husdata, och när larmet kommer får någon bekant åka dit och starta om den.V växelventil skrev:När mjukstarten går sönder då får du bara ett surrande ljud från kompressorn som inte startar.Svårt om du inte kan ta kort på inställningarna när den löser för HP-larm men oftas handlar det om att den inte bler av med värmen och cirkulationspumpen smutsfilter eller växelventilen brukar det vara som strular men om du kan ta kort på dina inställningar så underlättar de
Jag är på plats först vid jul, och då kan jag gå igenom allt mer noggrant.
Många säger att hela pumpen borde bytas, men samtidigt har ventilationskraven förändrats så att det kanske inte ens går att installera en ny pump i det utrymme jag har. Dessutom har pumpen och alla tidigare reparationer kostat ungefär 16 000 € över 18 år (plus borrhålet), så jag skulle verkligen behöva få några extra år till för att kunna ”skriva av” kostnaderna.
Tror du att en mjukstart kan börja ge fel bara av och till, alltså innan den går sönder helt?
Jag bifogar bilderna jag har från Husdata för larmer har gått, även om de förmodligen inte hjälper så mycket eftersom de är tagna innan pumpen gått i fel.
Tack igen för hjälpen!
Detta meddelande fick jag från Peter på Husdata när larmet kom första gången.P Poopis skrev:Tack för svaret! Tyvärr är jag själv 2500 km bort, så jag kan inte kontrollera på plats när HP-larmet utlöses. Jag följer bara värmepumpen via Husdata, och när larmet kommer får någon bekant åka dit och starta om den.
Jag är på plats först vid jul, och då kan jag gå igenom allt mer noggrant.
Många säger att hela pumpen borde bytas, men samtidigt har ventilationskraven förändrats så att det kanske inte ens går att installera en ny pump i det utrymme jag har. Dessutom har pumpen och alla tidigare reparationer kostat ungefär 16 000 € över 18 år (plus borrhålet), så jag skulle verkligen behöva få några extra år till för att kunna ”skriva av” kostnaderna.
Tror du att en mjukstart kan börja ge fel bara av och till, alltså innan den går sönder helt?
Jag bifogar bilderna jag har från Husdata för larmer har gått, även om de förmodligen inte hjälper så mycket eftersom de är tagna innan pumpen gått i fel.
Tack igen för hjälpen!
När mjukstarten går sönder så måste den bytas för kompressorn startar aldrig utan den försöker starta utan resultat. Nu är jag på väg till jobbet så hann inte kolla dina staplar men ser det inte ut som att det sker 1 gång i veckan?Kan det ha att göra i samband med legionella körningen.Titta på om du har 7 dagars intervall och du kan öka på till typ 30 dagar för att se om det har med det att göra.När den kör legionella så startar den med kompressorn i 2 minuter för att sedan övergå att köra sista 60 grader med el-patron.Kolla även vilken kurva och rum värdet du har.P Poopis skrev:
Att motorskyddet löser ut är inte bra så du kan ju köpa mjukstarten och byta själv för det är inte så svårt.Mjukstarten kostar ca 1400 sv kronor och sitter med 4st skruvar samt 4st tryckstift så det är inga konstigheter om man tar kort innan man lossar kortet så man ser hur det satt.Där du har användarboken uppe till vänster så har du en 25 siffror kod som du kan använda när du beställer.
Legionella 14D.V växelventil skrev:När mjukstarten går sönder så måste den bytas för kompressorn startar aldrig utan den försöker starta utan resultat. Nu är jag på väg till jobbet så hann inte kolla dina staplar men ser det inte ut som att det sker 1 gång i veckan?Kan det ha att göra i samband med legionella körningen.Titta på om du har 7 dagars intervall och du kan öka på till typ 30 dagar för att se om det har med det att göra.När den kör legionella så startar den med kompressorn i 2 minuter för att sedan övergå att köra sista 60 grader med el-patron.Kolla även vilken kurva och rum värdet du har.
Båda gångerna har det varit en höjning till 18 grader några timmar (9t och 14t) innan larmet kom (det är underhållsvärme och spotpris*), kurvan 38, första gången 0 ute, andra gången 4.
(*Det växlande temperaturönskemålet har varit under fjärrövervakning i redan 3 år utan problem)
Som sagt om du kan inhandla mjukstarten så du kan byta den själv så behöver det inte bli så dyrt och kan du utesluta mjukstarten.
Här syns driftinformationen innan larmet slog på (till höger). Under natten hade temperaturen höjts till 18 grader.V växelventil skrev:När mjukstarten går sönder så måste den bytas för kompressorn startar aldrig utan den försöker starta utan resultat. Nu är jag på väg till jobbet så hann inte kolla dina staplar men ser det inte ut som att det sker 1 gång i veckan?Kan det ha att göra i samband med legionella körningen.Titta på om du har 7 dagars intervall och du kan öka på till typ 30 dagar för att se om det har med det att göra.När den kör legionella så startar den med kompressorn i 2 minuter för att sedan övergå att köra sista 60 grader med el-patron.Kolla även vilken kurva och rum värdet du har.
Nu är börvärdet 10, utomhus är det 4 och den har gått 40 timmar utan problem. Det har förstås inte varit så många uppvärmningscykler.
Det du(ni) ska titta på är vad värdet på returen som är inom patrentes om det står 48 eller 55 för returen enligt stapel går över 50 grader och får du ett larm på HÖG RETUR och då stannar kompressorn tills returen sjunker under det värde du har inom parentes.Har smutsfiltret blivit rengjort sista tiden?P Poopis skrev:
Imponerande husdata👍
Redigerat:
9 fall av 10 är det pressostaten för varmvatten stopp som är trasig/kärvar så den fortsätter gå tills den löser på högtryck. Har bytt hur många som helst. På några modeller kan man ställa om till givarstopp men tror inte det går på din.P Poopis skrev:Hjälp sökes: Thermia Diplomat 12 (2007) – återkommande högtryckslarm.
Vid varmvattenkörning:
Det jag redan vet:
- Elpatronen fungerer
- Inga synliga läckor
Kylmediemängd?
Brineflöde?
Givarfel?
värdefull för mig.
Tusen tack på förhand! 🙏
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Då gissar jag att det är gamla stålrör eller? och att du har ett filter av något slag i värmeslingan eller?P Poopis skrev:
Om så, det är inte så att filtret har satt igen och skapar förmycket mottryck?
Jag hade just så när jag fick högtryckslarm från pumpen. Visserligen inte en Diplomatpump men en Thermia. Mitt problem var att mitt magnetfilter, som sitter i värmeslingan, var helt igensatt.
Detta filter bör man göra rent lite då och då, fick jag instruktioner om när servicekillen var här.
Tyvärr var det så att även det interna filtret som sitter i min pump var också igensatt så han bytte det, mot en kostnad...