Till min l/v värmepump (thermia atria) ska det vara etylenglykol blandat till - 32 grader.

De alternativ jag hittar är på 25 liters dunkar. Jag behöver ca 3 liter.

Jag ska kolla med vvs företag om jag kan köpa en skvätt. Men om det inte går, och jag inte vill fylla på med endast vatten, går det att använda kylarvätska avsedd för bil som är etylenglykolbaserad? Om ej varför är det en tokig idé isf?

Helst endast svar av personer som vet vad de pratar om så vi slipper spekulationerna :)

Modell på din VP är bra, är det en växlare mellan VP utsida och insida, annars kan vi inte veta ditt system. Normalt går systemvatten ( elementvatten ) runt i VP och system och då gäller inte några 3 liter utan snarare en propotion av blandnig för hela värmesystemet.

Jag ska endast toppa upp trycket som ligger runt 0,2 bar nu och ska upp till ca 0,9 bar.

Jag har en liten läcka på köldmediumsidan, som jag känner till, vilken ligger bakom det lägre trycket.

Jag förstår inte vad du menar med växlare? Köldmediet går via utedel (fläkten) till innedel (kompressor och värmeväxlare)

Elementvattnet är en separat krets.

Redigerat:
Är det inte mer än någon/ra liter vatten du ska fylla så behövs inte mer glykol, men kommer du att fylla många ggr så är det nog ide att pyttsa på lite mer av den varan. Normal med KB ( spritblandning ) så kan man fylla på med vatten några ggr utan att fylla mer sprit.

Ja jag kan behöva fylla på några ggr. Så min fundering är om det går att använda kylarvätska för bilar baserad på etylenglykol? då de kommer i smidigare förpackningsstorlekar :)

Etylen är etylen, det med för bil är att det kanske innehåller mer av rosthämmande delar, annars ingen skillnad.

MultiMan
Etylen är en gas, du menar etylenglykol antar jag?

Kylarvätskor för moderna bilar är ofta speciella blandningar, såsom OAT, HOAT och flera andra inklusive de med propylenglykol som bas.

Se till att du verkligen vet vilken variant din värmepump ska ha och att du väljer rätt sort, då flera inte är blandbara.

Redigerat:
  • Gilla
segv
  • Laddar…
Det borde funka med vilken vanlig etylenglykol som helst blandad i rätt förhållande. Det bästa är att kolla med en refraktometer att man har rätt blandning.

Den där Atria-modellen är känslig på glykolblandningen och det är ganska liten volym på kretsen mellan inne- och utedelen, så att bara fylla på med vatten är dumt.

Du skulle kunna tömma systemet och spola rent med vatten. Efter det fylla systemet med din egna blandning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.