Vår 35 åriga värmepanna har börjat läcka vatten och vi har beslutat oss att sätta in en ny.
Vi bor i sydvästra Skåne och vintrarna är oftast milda, det är sällan mer än några dygn per år med lägre temperatur än -5 grader.
Huset är 148 m2 och vi har vattenburen värme med vanliga radiatorer. Det är ett-rörs-system. Tre slingor.
Vi förbrukar 20000 kWh per år inkl. hushållsel.
Vi har blivit rekomenderade Nibe F2120F-12 utedel + VVMS325 panna av en entrepenör och av en annan entrepenör har vi blivit rekommenderade Nibe F2040F- 6 utedel + VVMS325 panna.
Jag undrar om den "lilla" Nibe F2040-6 verkligen kommer att räcka till. Och vilken av dessa kombinationer kommer att ge mest eneribesparing?

Vad är det för panna idag? Elpanna? När är huset byggt? Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT för Malmö är -10,2 °C. Frågan är då vilken framledningstemperatur som behövs i värmesystemet för att hålla 20-21 °C inne? F2120 är bättre än F2040 så jag skulle i så fall välja F2120 även om den kostar lite mer. VVM S325 har rörkopplingarna i botten. Stämmer det med nuvarande panna/rördragning?

Redigerat:
J Josth skrev:
Vad är det för panna idag? Elpanna? När är huset byggt? Dimensionerande vinterutetemperatur DVUT för Malmö är -10,2 °C. Frågan är då vilken framledningstemperatur som behövs i värmesystemet för att hålla 20-21 °C inne? F2120 är bättre än F2040 så jag skulle i så fall välja F2120 även om den kostar lite mer. VVM S325 har rörkopplingarna i botten. Stämmer det med nuvarande panna/rördragning?
Pannan vi har är en AutoTerm C200 på 9 kW. Den är från 1986 och huset är också byggt då.
Huset är beskaffet med "Sipporex varmgrund", ett ventilationssystem som skickar ner ventilationsluften i kryputrymmet under bjälklaget loch värmer golven via bjälklaget innan luften skickas ut på taket. Fungerar mycket bra hos oss.

G Gelemol skrev:
Pannan vi har är en AutoTerm C200 på 9 kW. Den är från 1986 och huset är också byggt då.
Huset är beskaffet med "Sipporex varmgrund", ett ventilationssystem som skickar ner ventilationsluften i kryputrymmet under bjälklaget loch värmer golven via bjälklaget innan luften skickas ut på taket. Fungerar mycket bra hos oss.
Befintlig panna har också rördragningarna från botten.

Hur ser energikalkylerna ut i de olika offerterna?

Intressant uppvärmningssystem, tror inte jag hört om det tidigare. Frågan är vilken framledningstemperatur från pannan som det kräver? Försöker man räkna på det utifrån 20000 kWh/år så blir F2120-12 för kraftig. F2120-8 räcker mer än väl. F2040-6 räcker kanske också men har sämre prestanda och temperaturer än F2120.

Myrstacken
vi har har en luft vatten nibe 750 huset är 190kvm och vi bor i gbg vår drift inkl hushållsel är 10.000kWh/år

Dock har vi vattenburen värme i golv på båda plan

J Josth skrev:
Intressant uppvärmningssystem, tror inte jag hört om det tidigare. Frågan är vilken framledningstemperatur från pannan som det kräver? Försöker man räkna på det utifrån 20000 kWh/år så blir F2120-12 för kraftig. F2120-8 räcker mer än väl. F2040-6 räcker kanske också men har sämre prestanda och temperaturer än F2120.
Tack för bra synpunkter och jättesnabb support. Min fråga är om kombinationen med F2040-6 kommer att konsumera mer el än F2120-8. Och kommer F2040-6 att slitas hårdare/snabbare pga att den är mindre?

F2040-6 ger bara 4-5 kW vid några minusgrader. Jag tror inte det räcker, utan det blir en hel del elpatron. Sen är kanske inte 12 kW heller det bästa valet, utan snarare nånting däremellan.
En annan aspekt är att kompressorn i de minsta modellerna bara brukar finnas för enfas, medans de större går att få i trefasutförande vilket belastar huvudsäkringarna lite jämnare.

Vad har ni för framledningstemperatur när det är som kallast?

Tyvärr har jag inte exakt det dimensioneringsprogram som behövs för att svara precist men NIBE's återförsäljare har tillgång till det så be att också få energikalkyler. F2040-6 kommer säkert att förbruka lite mer el än F2120-8 men frågan är hur mycket, kanske 1000 kWh/år?? För ett genomarbetat svar behöver man också veta vilka framledningstemperaturer som krävs i ert hus. Värmepumpar går inte bra ihop med höga temperaturer men F2120 är ändå näst bäst på marknaden med upp till 65 °C framledningstemperatur.

Mitt tips efter att ha köpt en luft/vatten nyligen är att ta in många offerter för att också få en känsla för installatören och höra hur dom tänker och resonerar i ett fall.

Det är också min uppfattning. Har fått tre offerter, och alla tre resonerar olika. Det känns inte helt ok när endast priset är argumentet. Tyvärr gör inte alla säljare behovsanalysen tillräckligt noggrant. Jag kommer att be om kompletterande information och troligtvis kommer jag att köpa av den som ger bästa intrycket och som jag känner bästa förtroendet för.

• Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
G Gelemol skrev:
Det är också min uppfattning. Har fått tre offerter, och alla tre resonerar olika. Det känns inte helt ok när endast priset är argumentet. Tyvärr gör inte alla säljare behovsanalysen tillräckligt noggrant. Jag kommer att be om kompletterande information och troligtvis kommer jag att köpa av den som ger bästa intrycket och som jag känner bästa förtroendet för.
Det var nog bara 2/10 som faktiskt gav oss ett underlag, men det i kombination av att alla offerter som innehöll en maskin från Mitsubishi var tämligen lika effektmässigt hjälpte oss att fatta beslut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.