Hej!

Vi har precis bytt ut våran Nibe 360P mot en Nibe F370 och jag har en fråga om varmvattentempen. På våran 360P som vi hade innan så kunde vattentempen gå ner till 39 grader på displayen innan kompressorn började gå. På F370n har jag aldrig sett tempen gå under 51grader trots att man tagit en långdusch precis. Sitter varmvattengivaren på ett annat ställe på F370 eller var kompressorn så slut på våran gamla värmepump att det är såhär det ska se ut?

Frågar för tycker det är onödigt att kompressorn går så mycket annars.

Mvh J

Skulle gissa på en inställning. Där man kan ställa in hus mycket VV-beredarens temp tillåts gå ner innan elpatronerna kopplas in för att snabba på uppvärmningen av varmvatten (Annars gör ju kompressorn det fast då långsammare).

Åtminstone på Nibes bergvärmepumpar finns det någon inställning som kallas "gradminuter" om jag minns rätt. Man kan förenklat säga hur många grader avvikelse accepteras i hur många minuter innan kompressorn väljer att ta hjälp av elpatronerna. (Vet dock ej om det även gäller VV-beredaren eller bara gälla själva uppvärmningen i huset). Då kan man öka på den siffran så tar det längre tid innan elpatronerna slår till.

Skulle också kunna finnas någon inställning kopplad till just varmvattenproduktion där man ställer in vid vilket gradtal i varmvattenberedaren kompressorn väljer att ta hjälp av elpatronerna. Ring Nibes support om inte annat. Min erfarenhet är att de brukar vara duktiga på att hjälpa till och lösa olika frågor.

Gradminutregleringen finns inte på F370 vad jag känner till. Men man kan välja varmvatten liknande "Ekonomi", "Normal" och "Lyx". Väljer man "Ekonomi" värms alltså varmvattnet inte lika mycket och dessa temperaturinställningar finns i avancerade inställningar om man vill sätta gradtalen själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.