4 642 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
ComfortZone, erfarenheter?
Priset är för själva pumpen är 25 % högre än modellen utan kylning. Och då tillkommer också kostnaden för tilluftsmodulen som jag förstår det. Så ja. Frågan är om det är en lösning som är värd att kosta på, med tanke på att det känns osäkert hur väl kylningen kan tänkas fungera. Dock vill jag tänka att de i någon mån har utvecklat produkten med hänsyn till bl.a. kondensproblemet.
Om jag vill vara mer säker så känns det som att jag bör gå på luftvärmepump för kylning. Men då får jag en utedel och kylningen blir väl också aningen begränsad till kök/vardagsrum där den i så fall bör monteras.
Och när det gäller kylning så handlar det för mig framförallt om att kunna sova ordentligt. I övrigt kan jag nog överleva. Så det är just det behovet som framförallt styr köpet när det kommer till komfortkylan.
Om jag vill vara mer säker så känns det som att jag bör gå på luftvärmepump för kylning. Men då får jag en utedel och kylningen blir väl också aningen begränsad till kök/vardagsrum där den i så fall bör monteras.
Och när det gäller kylning så handlar det för mig framförallt om att kunna sova ordentligt. I övrigt kan jag nog överleva. Så det är just det behovet som framförallt styr köpet när det kommer till komfortkylan.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 305 inlägg
Har du bra solavskärmning behöver inte kyleffekten vara i närheten så hög som utan och då räcker det ofta med ventilationsflödet för att få det drägligt
Jag kommer förmodligen inte ha så många fönster i söderläge heller, för rimligen är det framförallt där värmen kommer trycka på. Det blir egentligen ett eller två fönster in i köket, typ 9x13. I övrigt är det ett fönster till badrum samt ytterdörren.Johannes Carlsson skrev:
"Worst case" så får jag komplettera med en luftvärmepump för kylning. Så eventuellt går jag nog på EX-C35 i hopp om att det ska räcka med bra ventilion/kyld tilluft.
Hej.L Linus Larsson skrev:Jag kommer förmodligen inte ha så många fönster i söderläge heller, för rimligen är det framförallt där värmen kommer trycka på. Det blir egentligen ett eller två fönster in i köket, typ 9x13. I övrigt är det ett fönster till badrum samt ytterdörren.
"Worst case" så får jag komplettera med en luftvärmepump för kylning. Så eventuellt går jag nog på EX-C35 i hopp om att det ska räcka med bra ventilion/kyld tilluft.
Blev det någon comfortzone med kyla? Funderar själv på att investera i en sådan men hittar ingen info på hur bra det fungerar i praktiken eller om det är värt den extra kostnaden för kyla.
V davve1 skrev:
Efter en massa om och men landade jag i en Daikin luft/vatten. Det går att köra kyla via den också men det blir lite bökigt så kommer köra kyla med en separat luftvärmepump istället.
Klicka här för att svara