Vår frånluftsvärmepump med varmvattenberedare, IVT 490, har börjat larma för motorskydd uppstart. Jag har förstått att det dels kan bero på givarfel, problem med kompressor eller för kallt vatten i varmvattenberedaren. Den har larmat fyra gånger de senaste tre dagarna. När vi stängt av larmet stiger kompressortemperaturen till ca 108 grader för att sen sjunka till 80 grader. Är det normala siffror? Vad är det mest troliga problemet? Vi har inte haft några problem med den tidigare.

Nu varnar den för hög kompressortemperatur. Den står på 135 grader. Kan dock inte känna att kompressorn blir varm så jag misstänker att det är givarfel. Kan det stämma?

Ja, det är inte ovanligt att hetgasgivaren går sönder eller blir glapp.

Hur har det gått med detta?

Vår IVT 690 började larma för motorskydd uppstart i somras. Efter att servicetekniker var här byttes följande:
- Startkondensator 490/690
- Startrelä kompressor 490/690
- Givare NTC 2000mm molex

Efter två månader utan larm dök det upp igår igen.
Jag har kollat GT6 temperatur vid kompressor start och den verkar stiga som den ska.

En av orsakerna till larmet verkar vara för kallt vatten i varmvattnenberedaren och det verkar som i mitt fall felet nästan alltid uppstår efter frugan duschar då pumpen har varit i viloläge/husvärden från länge.
Finns det någon lösning på detta förutom att frugan för vänta in kompressorstart innan hon duschar? :crysmile::sweat:

V Vindens skrev:
Hur har det gått med detta?

Vår IVT 690 började larma för motorskydd uppstart i somras. Efter att servicetekniker var här byttes följande:
- Startkondensator 490/690
- Startrelä kompressor 490/690
- Givare NTC 2000mm molex

Efter två månader utan larm dök det upp igår igen.
Jag har kollat GT6 temperatur vid kompressor start och den verkar stiga som den ska.

En av orsakerna till larmet verkar vara för kallt vatten i varmvattnenberedaren och det verkar som i mitt fall felet nästan alltid uppstår efter frugan duschar då pumpen har varit i viloläge/husvärden från länge.
Finns det någon lösning på detta förutom att frugan för vänta in kompressorstart innan hon duschar? :crysmile::sweat:
Hej!
För vår del var det bara att givaren gått sönder. Efter ett byte av den så fungerar allt som det ska igen.

Kanske får ni införa en maxtid för dusch :)

Leijon94 Leijon94 skrev:
Hej!
För vår del var det bara att givaren gått sönder. Efter ett byte av den så fungerar allt som det ska igen.

Ja eller införa mjukstart av duschning. Min misstanke är att felet inträffar när alla temperaturer i pannan är låga och någon (läs frugan) går och tar en skållhet dusch. Värmepumpen hinner knappt vakna till liv, alla temperaturer sjunker och pumpen larmar.

Pumpen i fråga är endast 7,5 år gammal.
Kompressorn ska ha garanti på 10 år.
Både startutrustning och givare är bytt.
Det låter inte så troligt i mina öron att det är kompressorn. Nu har det inte inträffat så ofta, innan senaste byten var det två gånger med 2 veckors mellanrum. Efter detta var det lugnt i 2 månader tills igår då det larmade igen :thinking::oops:
Första frågan här hemma: har du duschat idag? ”JA”

Leijon94 Leijon94 skrev:
Hej!

Även jag hade en givare som var trasig härom året. Byttes på garantin av en IVT-tekniker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.