3 148 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Iskalla radiatorer NIBE F370
Hej,
Vi fick en NIBE F370 installerad i somras. I huset finns både golvvärme och radiatorer. Nu när det börjar bli kyligare får vi inte ut någon värme till radiatorerna. Alla termostater, både golvvärme och radiatorer, är öppna maximalt. Jag ringde till installatören men han bad mig ha tålamod och invänta kyligare klimat. Jag har höjt både värme och värmekurva utan resultat. Funderar på hur cirkulationspumpen ska ställas in? Verkar finnas en lampa för golvvärme och en för radiatorer samt tre olika hastigheter. Problemet är att vi har ett system för både golvvärmen och radiatorerna så jag är lite osäker på hur den ska ställas in. Någon som har tips? Finns det något annat sätt att få ut cirkulerande vatten till radiatorerna? Vill ju se att det fungerar. Huset har tre våningar, golvvärme på två av våningarna samt radiatorer på alla tre våningar. Tacksam för lite tips så jag kan se att det fungerar som det ska samt fortsätta försöka trimma in systemet så det passar just det här huset.
Vi fick en NIBE F370 installerad i somras. I huset finns både golvvärme och radiatorer. Nu när det börjar bli kyligare får vi inte ut någon värme till radiatorerna. Alla termostater, både golvvärme och radiatorer, är öppna maximalt. Jag ringde till installatören men han bad mig ha tålamod och invänta kyligare klimat. Jag har höjt både värme och värmekurva utan resultat. Funderar på hur cirkulationspumpen ska ställas in? Verkar finnas en lampa för golvvärme och en för radiatorer samt tre olika hastigheter. Problemet är att vi har ett system för både golvvärmen och radiatorerna så jag är lite osäker på hur den ska ställas in. Någon som har tips? Finns det något annat sätt att få ut cirkulerande vatten till radiatorerna? Vill ju se att det fungerar. Huset har tre våningar, golvvärme på två av våningarna samt radiatorer på alla tre våningar. Tacksam för lite tips så jag kan se att det fungerar som det ska samt fortsätta försöka trimma in systemet så det passar just det här huset.
Det låter som ett balanseringssproblem. Har det funkat tidigare?P peter_italy skrev:Hej,
Om man kombinerar golvvärme och radiatorer så krävs det separat shunt till golvvärmen, då den ska ha högre flöde samt lägre framledningstemperatur än vad radiatorerna ska ha.
Eftersom installationen är ny så har inte behovet funnits förrän nu så jag vet inte om allt fungerar som det ska. Finns det något att skruva på för att prova sig fram?L lordi skrev:
Eftersom det är en frånluftsvärmepump måste den sitta i ett modernt och mycket välisolerat hus. Därför behövs det så lite värme nu att det inte känns, kanske bara 25 °C framledningstemperatur. När utetemperaturen är neråt nollgradigt så kan man däremot känna värmen med handen på en radiator. Typisk framledningstemperatur kan då vara runt 37 °C.
Man får börja med att justera in flödena för golvvärmen. Den pumpen som sitter i den shunten ställer man efter det flöde som golvvärmen kräver. Den pumpen tar det delflöde som krävs från huvudsystemet med radiatorer. Pumpen som sitter i F370 blir då huvudpump.P peter_italy skrev:
Framledningstemperaturen från F370 ska vara inställd för radiatorsystem.
F370 har möjlighet att styra flera värmekretsar. Då låter man krets 1 vara till radiatorerna och krets 2 golvvärme.
Tack för svar! Det låter rimligt, vårt system verkar endast ha en krets, däremot vet jag inte vad shunten sitter eller hur man justerar den. Kanske bäst att försöka få hit installatören då balansen verkar vara fel för just det här huset. Betyder detta att cirkulationspumpen ska vara inställd på radiatorer då?L lordi skrev:Man får börja med att justera in flödena för golvvärmen. Den pumpen som sitter i den shunten ställer man efter det flöde som golvvärmen kräver. Den pumpen tar det delflöde som krävs från huvudsystemet med radiatorer. Pumpen som sitter i F370 blir då huvudpump.
Framledningstemperaturen från F370 ska vara inställd för radiatorsystem.
F370 har möjlighet att styra flera värmekretsar. Då låter man krets 1 vara till radiatorerna och krets 2 golvvärme.
Om du går in på Info-->Serviceinfo-->Beräknad framledningstemperatur. Vad säger den?
Vill du testa huruvida elementen blir varma så kan du gå in på inomhusklimat --> avancerat --> Min framledningstemperatur och ställa in den på 35 grader. Efter en timme borde du då känna om elementen blir varma.
Vill du testa huruvida elementen blir varma så kan du gå in på inomhusklimat --> avancerat --> Min framledningstemperatur och ställa in den på 35 grader. Efter en timme borde du då känna om elementen blir varma.
Tack för svar!
Jag fick hjälp av installatören som var här, det visade sig att det var någon kran som inte var tillräckligt öppen så nu fungerar allt som det ska igen!
Jag fick hjälp av installatören som var här, det visade sig att det var någon kran som inte var tillräckligt öppen så nu fungerar allt som det ska igen!
Aha vad bra att det löste sig
Klicka här för att svara