J
Anonymiserad 137805: [citat] Ja vid plusgrader är det inga problem
10 svar · 2,3k läst
·
T
The Sailor: [citat] Ja, det är också ett alternativ. Men frågan är hur mycket mer kWh det blir. Beräknat nu med bergvärmepumpen är totalt tutti frutti cirka 13000/år.
9 svar · 2,3k läst
·
DonPablo
DonPablo: Hade kört på en vanlig elberedare, minst krångel, och det går att lära barn att inte stå i timmar i duschen, jag har haft en tonårsdotter, och det har inte varit något problem. Man blöter ner sig, stänger duschen, tvålar in sig och duschar av sig. Nog är det skönt att komaduscha ibland, men måste man göra det varje gång kanske man ska skaffa fjärrvärme.
28 svar · 10,1k läst
dof
dof: Härligt att höra.
10 svar · 1,8k läst
·
N
Anonymiserad 137805: Ljudet kommer troligen i samband med att fyrvägarenn ändra riktning på köldmedlet
7 svar · 1,3k läst
F
Anonymiserad 137805: [citat] Köp fjädrar som är till för detta finns olika tillverkare och leverantörer.
1 svar · 4,6k läst
C
Comfort Thomas: Manuellt inställd fläkt tycker jag fungerar bäst, i autoläget går det lite segt och dom väljer oftast lite för låg fläkthastighet
130 svar · 53,4k läst
·
A
Allmänobildad: Det där är säkerhetsventilen för varmvattnet va? Har ni tappat mycket varmvatten så att värmaren fyllts upp med kallvatten som nu expanderar när det värms?
1 svar · 1,0k läst
·
P
Project-Debut: Tack för alla svar, då är jag med hur det fungerar
3 svar · 5,3k läst
·
A
Asani: Bra tips, tack!
5 svar · 2,1k läst
C
Comfort Thomas: [citat] Stämmer bra att ny matning från elcentral ej ingår. Fick du vp och installationsdetaljer och vacumsugning för 6000-7000:- billigare är det bra. Dom måste sålt dom billigt (y) Nu gäller det bara att något inte strular så du verkligen sparar den summan
32 svar · 6,1k läst
FemTummar
FemTummar: Det visade sig vara ett kort som gett sig, displaykortet tyckte jag teknikern sa.
1 svar · 755 läst
DonPablo
DonPablo: ja jag är säker har bytt några moduler på xx45 modellerna, på dessa är pumparna inbyggda i modulerna, men på de äldre är det bara kompressor och växlare i modulen.
18 svar · 5,2k läst
·
B
BSOD: Inte så många inställningar i alla fall, ofta förutbestämda program eller reglerlägen. T.ex. olika fasta varvtal eller fasta tryck. Inte sällan finns ett autoläge som funkar hyggligt att börja med. Det är mest för att spara typ 5W el och undvika att pumpen skapar oljud I element som de finns. Det kommer lösa sig med inställningarna.
5 svar · 2,0k läst
·
Fredrik Pers son
Fredrik Pers son: Japp batterierna är bytta, tyvärr va det inte så enkelt
2 svar · 1,3k läst
K
Karl Olssvan: Välj Bergvärme om du inte vill ha hela tomten som en krater.
7 svar · 1,2k läst
R
Robert Bogårdh: Sitter en slang där bakom i mörkret
3 svar · 2,5k läst
·
V
växelventil: [citat] Bästa är nog att ta referenser hos bägge installatören för bägge pumparna har bra garantier men sen är det viktigt att du/ni blir nöjda med installationen så referenser hos är nog inte fel.Vi lämnar alltid papper på kunder vi har installerat hos.
4 svar · 4,1k läst
H
Hviden: [citat] Ok tack. Har fått från IVT att de kan möjligen klara att koppla in dem. Misubishi kan inte koppla ihop solfångare med sina pumpar/pannor då de behöver ha 80l systemvatten/m2 solfångare. Enda möjligheten för Mitsubishi skulle vara att koppla in buffertankar på 5-800 liter. Väntar på svar från Nibe och Thermia men de är inte snabba direkt.
2 svar · 1,6k läst
R
RanSan23: Då får vi ta en funderare på luft/vatten! Tack för svar!!
4 svar · 4,4k läst
DonPablo
DonPablo: om säven öppnat har det blivit för högt tryck i systemet av någon anledning, eller så är den defekt. Du får lågtryckslarm om du har luft i brinekretsen, eller om inte vätskan kan cirkulera av någon anledning. Finns andra orsaker också, men i ditt fall är det nog något av dessa fel.
1 svar · 10,5k läst
J
jonaserik: Tror inte det ger något problem, skriv ut manualen och läs hur man ställer om, även jag har en dum VP , med egen start/stopp tillverkad.
8 svar · 4,2k läst
·
JanneJanne123
JanneJanne123: Tack för svar, var det jag misstänkte och hoppades, men skönt att få det bekräftat.
3 svar · 1,2k läst
M
MrDizzy: I mitt hus var det bytt från oljepanna till Luftvatten värmepump med separat varmvattenberedare innan jag ens köpte huset. Den gamla oljepannan fick leka Ackumulator-tank a 210L som LVVP gick mot. Det shuntades ut från oljepannan hur varmt vatten som gick ut mot elementen. Bor utanför Norrköping och den LLVP: är av en gammal okänd modell (som heter Carrier Stinger) på 8kW(undrer bra
17 svar · 5,8k läst
·
H
Harald Blåtumme: Mja. Om du höjer innetempen från säg 10 till 20 grader C så kommer den relativa luftfuktigheten (RH) att minska, detta kan du göra med godtycklig värmekälla tex en brasa i en kamin, ett elelement eller som du föreslår en LLVP i värmeläge. Underhållsvärme betyder att LLVP designats för att kunna fungera normalt med avfrostning av utedelen även vid relativt låg inomhustemp, säg 12
6 svar · 4,5k läst
B
Borran87: [citat] Det skulle kunna fungera men jag tror tyvärr att det inte går på vår Bosch! :/
4 svar · 4,3k läst
·
B
BSOD: Du borde ha en blandningsventil vid pannan. 55C minst ska man väl ha vid kranen, om man uppfyller legionellareglerna vill jag minnas, så 62 är ju inte långt ifrån. Bara att skruva ner termostaten på elpatronen lite så får du svalare, om ingen blandningsventil finns. Jag har barn, har nog lite svalare än 60c i kranen måste jag säga, jag vet inte exakt temp... Vill helst inte skålla dem.
8 svar · 5,4k läst
·
J
JonatanMedin: [citat] Jag har faktiskt ringt till en kompis, som är rörmokare, som kommer och fixar. Och, ja jag ringde honom först men han jobbade och kunde inte svara - därav gjorde jag inlägget
17 svar · 6,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.