Hej!

Nybliven ägare till ett gammalt hus med luft/vatten-värmepump från 2014 (en Nibe VVM 240).
Har än så länge ingen aning om hur den funkar, vet bara att den servats regelbundet (en gång per år), och att allt ska funka som det ska..

Men sen vi flyttade in i höstas har tryckmätaren stått på 0 bar. Vad betyder det, och ska den göra det verkligen? Enligt vad jag kan läsa mig till ska den stå på runt 1 bar normalt.

Är det det dåliga (obefintliga..?) trycket som gör att det tar lite längre tid innan varmvattnet kommer ur kranen på de ställen som ligger längst ifrån värmepumpen?
Eller borde det inte komma nåt varmvatten alls om pumpen står på 0 bar..?

Och vad gör man i så fall för att få upp trycket igen?

• Gilla
Zarakit
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Du får fylla på vatten i systemet. Öppna den nedersta luckan och vrid på det svarta vredet, stäng när trycket är uppe på 1 bar.
Kolla in sidan 24(26) på: [länk]
Okej, tack. Men är det trycket som styr hur snabbt varmvattnet når ut i kranarna? Eller beror det på något annat?

Det är inte trycket, utan hur långa och klena ledningar för varmvattnet.

Det är vatten till elementen som immobil fyller på.
Har inget med tiden för varmvatten, det är nog en subjektiv känsla du har att det tar längre tid.
Protte

prototypen prototypen skrev:
Det är vatten till elementen som immobil fyller på.
Har inget med tiden för varmvatten, det är nog en subjektiv känsla du har att det tar längre tid.
Protte
Okej, så tryckmätaren på värmepumpen rör bara vatten till elementen? Inte märkt att elementen skulle vara slöa alls, men kanske inte brukar märkas så mycket att tryckmätaren står på 0?

Hej, drar igång tråden igen! Har en Nibe F730 som det står 0% på i värmehastighet, och det är kallt. Även diagrammet för framledningstemp visar på att något är fel? Någon som varit med om liknande eller vet vad som kan vara fel?

• Diagram över framledningstemperaturen i en Nibe F730 värmepump med ojämna värden som indikerar problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display av en Nibe F730 värmepump som visar 0% värmepumpshastighet och temperaturdata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att värmepumpen tycker det är så pass varmt ute att ingen värme behövs. Vad har du för inställningar för värmesäsongsgräns?

Att framledningstemperaturen fladdrar så där när cirkulationspumpen står still är helt normalt.

useless useless skrev:
Det ser ut som att värmepumpen tycker det är så pass varmt ute att ingen värme behövs. Vad har du för inställningar för värmesäsongsgräns?

Att framledningstemperaturen fladdrar så där när cirkulationspumpen står still är helt normalt.

Hur ser jag värmesäsongsgräns?

"Stopp av värme" tror jag det heter. Borde vara möjlig att se om man bläddrar vidare i serviceinfo.

Sen behöver du fylla på vatten också om trycket står på noll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.