Jonatan79
Jonatan79: Enkelt, koppla på nya radiatorer på pannan.
1 svar · 1,1k läst
DonPablo
DonPablo: flyttar kompressorn, så man kommer åt, rören ger med sig
1 svar · 2,1k läst
S
swirve: Min har tuffat på i tre år utan problem. Är dags att få tag i nån som kan göra service för fem års garantin ska gälla...
20 svar · 12,1k läst
·
J
jonaserik: Då är den transformator styrd 230v 150, 80 tror jag det är.
5 svar · 3,8k läst
Jonatan79
Jonatan79: På sommaren solceller, på vintern gratis ved
10 svar · 1,9k läst
Joaquin
Joaquin: Varit borta härifrån ett tag, men vill lyfta upp att vi faktiskt fick en ny panna, av nyare modell, installerad. Däremot kvarstår den höga förbrukningen. Vad jag tycker i alla fall. Men det är kanske så med just denna typ av lösning (som fanns när vi flyttade dit). Eftersom pannan enbart går på utegivare undrar man hur mycket eldning och luft/luft i vardagsrummet faktiskt hjälper?!
6 svar · 3,7k läst
E
_Elman_: [citat] Överdimentionerar man luftflödena rejält så går det kyla med Vent .. men är det stora fönster i sol med normala luftflöden på 0.35l/m2 kommer man troligen bli besviken när det är +30grader ute Gäller att alla kanaler är isolerade ordentligt Så man inte riskerar kondensvatten på insidan och risk för legionella om man kör för kallluft med kondensrisk Är kylbehovet 2kw i
25 svar · 8,9k läst
P
Peppe237: [citat] Hej, har du kvar kretskortet?
17 svar · 4,0k läst
·
J
jonaserik: Har ÖHSK löst på EL-patronen ? har du återställt det, det med att det löser kan vara att relä eller kontaktor har bränt ihop ( kontaktblecken ) eller att spolen är bränd och svullnat så inte ankaret kan gå tillbaka. Det sitter en givare i tanken, den kan ge fel värde eller trasig, ta ur den, då ska troligtvis en kontaktor dunka lite lätt, värme du med frugans hårtork så den
1 svar · 1,9k läst
·
Sittställning
Sittställning: Tack för svar, det glädjer mig att det ser ok ut. Men jag tänker lite kring radiator kretsen fram och retur när pumpen är avstängd men det spelar kanske ingen roll egentligen
6 svar · 2,0k läst
N
Anonymiserad 137805: [citat] Iom att det sällan finns ac-läge på luft-vatten så måste man vara väl förtrogen med modellen för att kunna suga tillbaka gasen i utedelen, tömma till flaska kan vara enklast. Men de som har bråttom släpper bara ut det
16 svar · 4,4k läst
·
Spiken i kistan
Spiken i kistan: Lustigt, det är exakt samma som If har på sin sida.
2 svar · 4,0k läst
G
Galten: Jag har haft (och har fortfarande installerat) fjärrvärme, och har legat på runt 25.000 kWh/år i värmebehov (inkl varmvatten) Men med ett pris på 80 öre/kWh för fjärrvärmen tänkte jag att jag borde kunna spara pengar med LLVP. Men det förutsätter iofs att elen inte kostar 5 kr/kWh i vinter Just nu har jag stängt av alla radiatorer för att se om det går att värma upp huset enbart
9 svar · 1,5k läst
DonPablo
DonPablo: ta bort termostaterna helt, lämna i ev sovrum om man vill ha svalare. lufta systemet ordentligt. vad kör du/ni för kurva. Börja med 6.0 alla termostater öppna är det efter ett dygn för varmt, sänk till 5.0 är det för kallt höj till 7.0 vänta ett dygn och ändra igen, när ni kommit dit där det börjar bli lite för kallt, går ni tillbaka et steg uppåt, och sen gör ni på
5 svar · 8,1k läst
·
Hansuno
Hansuno: Lyckades Du reparera kretskortet? Gjorde Du det själv eller vet Du någon som kan?
1 svar · 7,5k läst
J
jonaserik: Det ska vara varmt på A4 om flöde finnes i det röret. Har du 1 rörseller 2 rörs. kan det vara någon ventil som är stängd. eller dum fråga, har u kollat alla piggar under termostaterna. Skulle ju vara otroligt om alla 100% fastnat i stängt läge efter sommaren. en bild på termostaterna är bra.
5 svar · 2,0k läst
·
T
Tokla: [citat] Okej då förstår jag Tack för snabbt svar Tommy
2 svar · 1,1k läst
·
B
Byggsnyggen: Hej Vet någon var man kan ”klämma och känna” på olika luftvärmepumpar i Mälardalen inkl Stockholm. Den estetiska utformningen har ju i många år stått i princip stilla men nu börjar det dyka upp några modeller som ju faktiskt ser lite bättre ut. Skulle därför vilja titta på och jämföra olika modeller samt diskutera prestanda.
0 svar · 929 läst
G
guggen: [citat] Uponors monsterkulvert, den är väl 175mm mantel. Vet inte vad som flög i mig, ville väl ha minimala förluster på de 16-17 meter det rör sig om när jag räknade på det. I efterhand skulle en enkel isolering som gav lite uppvärmning till grunden varit att föredra.
33 svar · 12,7k läst
gadeberg
gadeberg: Jag glömde nog återkoppla. I mitt fall var det cirkulationspumpen inne i pumpen som hade gett upp. Beställde en och bytte själv. Enkelt och smidigt.
4 svar · 8,2k läst
H
hedstrom: Jag la märke till ett vred på min IVT Greenline bergvärmepump, skulle någon kunna förklara vad det är till och hur det ska stå? Hade strul i helgen att pumpen inte gjorde någon varmvatten till slut hoppa den igång, nu verkar den göra varmvatten men det är kallt på elementen. Växelventilen är bytt för ca 3 år sedan, kan det vara den som är boven igen?
0 svar · 1,8k läst
·
JollanBygg
JollanBygg: [citat] ok! Tack för svar! Hur är det med fukt i källare etc, tränger luftvärnen bort eventuell fukt i betongväggarna?
3 svar · 1,7k läst
J
Josth: Ett äldre hus har självdrag. Bodde tidigare i ett hus från -63 och det var flera pipor i skorstenen som bara var för ventilationen i huset. Tvättstuga, badrum, kök etc. Där pannan satt kan man sätta en tallriksventil på skorstenen så blir det bra ventilation i det gamla pannrummet.
3 svar · 1,1k läst
G
Granström2: En seriös intallatör tar nog 6000 för installation med rör och väggstativ eftersom Polarpumpen tar ca 4800 och då får man ta riskerna själv.
15 svar · 6,0k läst
·
J
Josth: Låter som radiatorerna kommer att fungera bra med värmepump. Sedan får man hoppas effekten räcker till vid DVUT som är runt -10 °C i södra Skåne.
6 svar · 2,1k läst
C
Carl Johansson: [citat] Du får ut vatten till elementen, ingen fara. Dock en liten rättelse, du kan mycket väl använda en hydrobox för att även göra varmvatten till en extern varmvattenberedare med en hydrobox. Prata med en lokal installatör vad dom rekommenderar till er, men ni behöver inte vara rädda att vara begränsade till en viss inomhusdel. Nibe erbjuder alla delar/ komponenter separat som
23 svar · 5,7k läst
K
Kaptenz: [citat] Hej! Gammal tråd men en fråga, var köpte du axialfläkt till F2025? Min har börjat låta.. ser bara hela axialfläkt för 7.000kr vilket låter ju dyrt? Mvh Bernt
5 svar · 6,4k läst
DonPablo
DonPablo: den lösa kabeln skall nog sitta längst till höger i bild på kontakten
1 svar · 1,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.