Hej
Jordfelsbrytaren har smällt av ett par gånger och nu smäller den direkt när jag sätter på strömmen. Har lokaliserat felet till värmepumpen och närmare bestämt cirkulationspumpen. Verkar som att den packat ihop, bränd kabel och den läcker från pumphuset.
Hur hittar man en ersättningspump? Vad skall man ha? Är det enkelt att byta själv? Jag kan stänga radiatorkretsen på bägge sidor om värmepumpen så behöver nog inte tömma hela systemet iaf
Själva värmepumpen är en 12 år gammal IVT Greenline HT+ 9
Huset är ett tvåvåningshus med källare på 200 kvadrat
Jordfelsbrytaren har smällt av ett par gånger och nu smäller den direkt när jag sätter på strömmen. Har lokaliserat felet till värmepumpen och närmare bestämt cirkulationspumpen. Verkar som att den packat ihop, bränd kabel och den läcker från pumphuset.
Hur hittar man en ersättningspump? Vad skall man ha? Är det enkelt att byta själv? Jag kan stänga radiatorkretsen på bägge sidor om värmepumpen så behöver nog inte tömma hela systemet iaf
Du kan ta vilken pump som helst, det som är viktigt är byggmåttet 130 eller 180 mm, måttet är mellan dom plana ytorna under stora muttrarna. Lätt att se om det är 130 eller 180 mm. Det står en text på pumpen och sök på den.
Den där är väl en extern variant, är väl bara att köpa en 130 eller 180 pump på valfri firma…biltema är väl billigast…K keckepro skrev:Hej
O byt…
Du bör anpassa nya pumpen hyggligt efter gamla pumpkurvan.
https://wilo.com/se/sv/Pumpar-och-p...xpertis/wilo-yonos-pico/yonos-pico-25-1-6-130
6m uppfödningshöjd bör den nya ha, och ungefär samma flödeskapacitet.
En pump som går så mycket bör man sätta in en energieffektiv sak. Jag skulle inte välja biltema till en sådan sak.
Typ ngt I stil med denna hade jag valt
https://www.ebay.com/itm/Grundfos-U...2349624.m46890.l49286&mkrid=707-127634-2357-0
https://wilo.com/se/sv/Pumpar-och-p...xpertis/wilo-yonos-pico/yonos-pico-25-1-6-130
6m uppfödningshöjd bör den nya ha, och ungefär samma flödeskapacitet.
En pump som går så mycket bör man sätta in en energieffektiv sak. Jag skulle inte välja biltema till en sådan sak.
Typ ngt I stil med denna hade jag valt
https://www.ebay.com/itm/Grundfos-U...2349624.m46890.l49286&mkrid=707-127634-2357-0
Är ju lite brådis eftersom det börjat bli kallt ute så skall helst ha tag i någon imorgon. Har preppat familjen med långkalsingar och extra filtar nu. Ser att den WILO pumpen jag har fortfarande finns, men är relativt dyr. 3500 spänn. Finns i lager på rinkaby i Malmö (Bor i Helsingborg) Alternativt kanske man kan få handla på Ahlsell eller Dahl om man kommer dit och ber snällt?
Sen är där en jäkla massa inställningar på den som jag inte helt vet vad jag skall sätta. Lite synd nuvarande pumpen är helt död så man inte kunde kolla av inställningarna innan man byter
Sen är där en jäkla massa inställningar på den som jag inte helt vet vad jag skall sätta. Lite synd nuvarande pumpen är helt död så man inte kunde kolla av inställningarna innan man byter
Inte så många inställningar i alla fall, ofta förutbestämda program eller reglerlägen. T.ex. olika fasta varvtal eller fasta tryck. Inte sällan finns ett autoläge som funkar hyggligt att börja med.
Det är mest för att spara typ 5W el och undvika att pumpen skapar oljud I element som de finns. Det kommer lösa sig med inställningarna.
Det är mest för att spara typ 5W el och undvika att pumpen skapar oljud I element som de finns. Det kommer lösa sig med inställningarna.
Klicka här för att svara