Hej,
Jag har problem med en bergvärmepump installerad 2004-2005. Efter att en huvudsäkring på ena fasen gick sönder (porslinet i 2 bitar) slocknade en del i huset bl.a min fighter 1215.
Efter att ha bytt säkring får jag ett HP/MS larm. Kollade motorskyddet och försökte återställa några gånger. Läste mig vidare om att kontrollera finsäkringen som satt bakom panelen och bytte den med.
Nu drog kontaktorn och allt lyser grönt men kompressorn kommer inte igång.
Vad kan det vara för fel och vad behöver jag kontrollera.
Jag provade också att simulera värmebehovet så att kompressorn kommer igång. Men icke
Någon energitekniker sa till mig att det kan vara kompressorn som är paj och det behöver bytas ut och helst hela kylmodulen.
Är det någon som har liknande erfarenhet och som kan dela med sig tips och förslag på hur jag kan gå tillväga innan jag tar nästa steg och byter kylmodul.
Tack på förhand
Jag har problem med en bergvärmepump installerad 2004-2005. Efter att en huvudsäkring på ena fasen gick sönder (porslinet i 2 bitar) slocknade en del i huset bl.a min fighter 1215.
Efter att ha bytt säkring får jag ett HP/MS larm. Kollade motorskyddet och försökte återställa några gånger. Läste mig vidare om att kontrollera finsäkringen som satt bakom panelen och bytte den med.
Nu drog kontaktorn och allt lyser grönt men kompressorn kommer inte igång.
Vad kan det vara för fel och vad behöver jag kontrollera.
Jag provade också att simulera värmebehovet så att kompressorn kommer igång. Men icke
Någon energitekniker sa till mig att det kan vara kompressorn som är paj och det behöver bytas ut och helst hela kylmodulen.
Är det någon som har liknande erfarenhet och som kan dela med sig tips och förslag på hur jag kan gå tillväga innan jag tar nästa steg och byter kylmodul.
Tack på förhand
useless skrev:
Jag kontrollerade och spänning på alla tre faser finns där. Så det är inte det som är problemet. Var ska jag bygla i så fall?J Josth skrev:
Tror inte att tekniker som föreslog byte av kompressorn/kylmodul försöker luras. Det är vad han tror men ville att jaga skulle låta kompressorn svalna och starta på nytt och se om den kommer igång. Det gjorde det tyvärr inte.
Tack för tipset med kanal 16. Kommer inte ihåg om jag testade detta. Men ska göra det och återkomma.
Tack alla för alla svar
Har du mätt hela vägen fram till kompressorn?B Blackkatten skrev:Jag kontrollerade och spänning på alla tre faser finns där. Så det är inte det som är problemet. Var ska jag bygla i så fall?
Tror inte att tekniker som föreslog byte av kompressorn/kylmodul försöker luras. Det är vad han tror men ville att jaga skulle låta kompressorn svalna och starta på nytt och se om den kommer igång. Det gjorde det tyvärr inte.
Tack för tipset med kanal 16. Kommer inte ihåg om jag testade detta. Men ska göra det och återkomma.
Tack alla för alla svar
Som sagts tidigare så är mjukstarten en känslig komponent och det är inte ovanligt att de går sönder.
Beror på vilken modell det är om det finns mjukstart. Den ser ut så här: https://jsenergi.com/reservdelar-ni...-089683/097-mjukstart-2-fas-3x400v-res-d.html
Man får då bygla L1 med U och L2 med V. L3 är redan byglad. Sedan kan man provstarta utan mjukstarten om det skulle vara fel i den.
Man får då bygla L1 med U och L2 med V. L3 är redan byglad. Sedan kan man provstarta utan mjukstarten om det skulle vara fel i den.
Är med inne på mjukstarten.Om inte kompressorn vill starta alls låter det mer som mjukstarten men kan ju mäta ner till kompressorn .
kompressorns pris plus expventil och filter. nu har jag inte en 1215, utan en 1245, och då skulle jag betala ca 15000 ink moms exkl rabatter. om jag nu skulle montera en originalkompressor, kanske kan få tag i en motsvarande av annat märke till ett bättre pris.