Hej,

Jag har problem med en bergvärmepump installerad 2004-2005. Efter att en huvudsäkring på ena fasen gick sönder (porslinet i 2 bitar) slocknade en del i huset bl.a min fighter 1215.
Efter att ha bytt säkring får jag ett HP/MS larm. Kollade motorskyddet och försökte återställa några gånger. Läste mig vidare om att kontrollera finsäkringen som satt bakom panelen och bytte den med.
Nu drog kontaktorn och allt lyser grönt men kompressorn kommer inte igång.
Vad kan det vara för fel och vad behöver jag kontrollera.
Jag provade också att simulera värmebehovet så att kompressorn kommer igång. Men icke :(
Någon energitekniker sa till mig att det kan vara kompressorn som är paj och det behöver bytas ut och helst hela kylmodulen.
Är det någon som har liknande erfarenhet och som kan dela med sig tips och förslag på hur jag kan gå tillväga innan jag tar nästa steg och byter kylmodul.

Tack på förhand

Man bör ju mäta upp så det finns spänning på alla tre faser på kompressorn. Mjukstarten är känslig och kan ganska lätt gå sönder. Då kan man bygla den för att testa om det går att starta.

B Blackkatten skrev:
Någon energitekniker sa till mig att det kan vara kompressorn som är paj och det behöver bytas ut och helst hela kylmodulen.
Det låter som att du borde fråga en annan tekniker. Att ens föreslå att byta hela kylmodulen efter att en säkring har gått är snudd på bedrägeri...

T
Man kan alltid försöka köra kompressorn genom servicemenyn :thinking:

Håll in triangeln en stund och bläddra sen till kanal 16

• Skärmdump av servicemeny för värmesystem med inställning för manuell test av utgångar i kanal 16.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hur många kw är vp på?
5kw borde vara enfasmaskin, kolla ovanpå pannan, där har du beteckningen och serienumret.

useless useless skrev:
Det låter som att du borde fråga en annan tekniker. Att ens föreslå att byta hela kylmodulen efter att en säkring har gått är snudd på bedrägeri...
J Josth skrev:
Man bör ju mäta upp så det finns spänning på alla tre faser på kompressorn. Mjukstarten är känslig och kan ganska lätt gå sönder. Då kan man bygla den för att testa om det går att starta.
Jag kontrollerade och spänning på alla tre faser finns där. Så det är inte det som är problemet. Var ska jag bygla i så fall?
Tror inte att tekniker som föreslog byte av kompressorn/kylmodul försöker luras. Det är vad han tror men ville att jaga skulle låta kompressorn svalna och starta på nytt och se om den kommer igång. Det gjorde det tyvärr inte.
Tack för tipset med kanal 16. Kommer inte ihåg om jag testade detta. Men ska göra det och återkomma.
Tack alla för alla svar

B Blackkatten skrev:
Jag kontrollerade och spänning på alla tre faser finns där. Så det är inte det som är problemet. Var ska jag bygla i så fall?
Tror inte att tekniker som föreslog byte av kompressorn/kylmodul försöker luras. Det är vad han tror men ville att jaga skulle låta kompressorn svalna och starta på nytt och se om den kommer igång. Det gjorde det tyvärr inte.
Tack för tipset med kanal 16. Kommer inte ihåg om jag testade detta. Men ska göra det och återkomma.
Tack alla för alla svar
Har du mätt hela vägen fram till kompressorn?
Som sagts tidigare så är mjukstarten en känslig komponent och det är inte ovanligt att de går sönder.

Är med inne på mjukstarten.Om inte kompressorn vill starta alls låter det mer som mjukstarten men kan ju mäta ner till kompressorn .

Får mjukstarten spänning på a1 och a2? får den inte det, har du något annat som felar.

….oavsett vad felet visar sig vara, man lägger inte pengar på en ny kompressor på en 1215 från 2005. Det är bara att köpa ny vp.

jag hade köpt en kompressor och repat, för jag får reparera den själv =)

DonPablo R134a skrev:
jag hade köpt en kompressor och repat, för jag får reparera den själv =)
Vad blir din kostnad när du gör det själv?

Hur gick det? Mitt motorskydd löste inte ut när en fas gick. Kunde steka ägg på kompressor. Stängde av strömmen och lade blöta trasor på den. När de svalnat starta den igen.

kompressorns pris plus expventil och filter. nu har jag inte en 1215, utan en 1245, och då skulle jag betala ca 15000 ink moms exkl rabatter. om jag nu skulle montera en originalkompressor, kanske kan få tag i en motsvarande av annat märke till ett bättre pris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.