K
klypert: [citat] Pumpen snurrar som ofta, den fastnar ibland, så jag kanske borde bytt den innan det blev akut. Nu är i alla fall ny pump beställd och kommer förhoppningsvis imorgon. men den gamla läcker mellan drivsidan och skovelhuset/pumphuset packningen ser okej ut så vetefan vart det eg läcker. som tillägg för den som läser detta för framtida problem så har wilo en väldigt bra sida där
2 svar · 1,9k läst
·
WestbergA
WestbergA: Bravida (som installerade bvp'n för 1 1/2 år sen) var här förra veckan och felsökte. Troligen är det något fel i en av lindningarna i kompressorn så de byter ut den nu på garantin från Thermia. Jag hade möjligen kunnat se det via felkoderna inne i en annan del av systemet. Det går ju att låsa upp någon form av serviceläge. Där i kan m se stopporsaker m.m. och där angavs då
3 svar · 8,3k läst
Cancerman_777
Cancerman_777: Uppdatering. Nu har pumpen varit igång ett litet tag och prestationsmässigt så sköter den sig mycket väl. Inställd på 20 grader och håller det +/- 2 grader på två plan i huset. Det enda jag har att anmärka på är att fjärrstyrning utanför nätverket inte fungerar särskilt bra. Vi får se hur den klarar sig när det kryper ner ett gäng grader under nollan.
12 svar · 5,4k läst
C
Comfort Thomas: 300:- per meter var lite i överkant om man säger så :cool:
4 svar · 1,2k läst
K
klypert: [citat] Du hade rätt pumpen för köldbärarkretsen var boven, den är bytt nu. 5000:- av en IVT firma.
2 svar · 1,3k läst
·
DDD
DDD: Också nyfiken på om det går över huvud taget att ’koppla på’ den befintliga jordslingan fast med nya värmepump?
3 svar · 3,2k läst
DonPablo
DonPablo: fläktmotorn tyvärr
3 svar · 1,9k läst
·
C
Comfort Thomas: Står normalt på produktbladen från tillverkaren. Såg att Mitsubishi LN nämndes så gå in på www.mitsubishielectric.se och kika på produktblad. Nya RW SUMO visar både -15 och -25 Liknande uppgifter bör du finna på andra märken också Lyckades eventuellt lägga upp en bilaga på RW
10 svar · 3,3k läst
·
L
LasseMorin: (forts) Har ingen aning om hur varvtalsregleringen funkar i värmepumpfläkten. Går det att få tag på en ny fläkt som varvtalsregleras på samma sätt? (Har lekt lite med datorfläktar, de varvtalsregleras med varierande likspänning.)
10 svar · 4,9k läst
·
C
Carl Johansson: Zubadan-modellerna ska fungera i ännu kallare väder än power inverter. Dom kan också ge högre toppeffekt och ha en något lägre förbrukning över året. Bjud in en representant från Mitsubishi för att lättare avgöra vilken modell som skulle passa er bra.
7 svar · 3,4k läst
C
Comfort Thomas: 90kvm i Umeå som då kanske inte har -25 så många dagar men kanske -15 längre perioder tillsammans med 10-15cm isolering i väggarna och garageportar som kan vara allt annat än bra behöver högst troligen högre toppeffekt än vad LN25 kan avge, LN35 bör övervägas om det är den serien ni kikar på. Kanske Mitsubishi AP42 kan vara ett alternativ som er lokala återförsäljare troligen
1 svar · 3,9k läst
Jonatan79
Jonatan79: 180 liter tappvatten är väl tillräckligt och fullt normalt?
3 svar · 3,2k läst
B
Beate Undén: Hej igen, tack för alla svar! Kan ni ge en fingervisning om vad installationskostnad bör ligga på? Någon som rentav kan rekommendera en firma i Hässleholmstrakten? Och igen, om någon har tips på en golvmodell som ska försörja ca 40kvm med värme, vore så grymt! Tack för svar och trevlig helg,
10 svar · 11,4k läst
K
Karl Olssvan: När man byter pump till ett befintligt hål, så bör man ta en frekvensstyrd pump . Orsaken är att pumpen då kan anpassa sitt uttag från hålet. Vilket är bra.Du kan då ta max från hålet utan att det fryser.
38 svar · 16,3k läst
V
Valtraa92: [citat] Ok tackar då vet jag, tänkte det var fel på min inkommande ström. Ringde pumpinstalatören idag, Han hade beställt en inverter som han trodde det kunde vara. Känns som den har svårare att driva nu med elpatronen. Har golvvärme 2plan
9 svar · 3,7k läst
D
din granne: Dags att fråga varför det är försenat eventuellt bryta avtalet med tanke på att kanske någon annan kan leverera snabbare.
1 svar · 3,5k läst
V
VallValle: [citat] Aha, intressant input. Det hade jag ingen aning om. Då ska jag såklart avaktivera nattsänkning om den bara sparar marginellt eller kanske t.o.m tvärtom ger mig högre kostnad/slitage. Tack för ditt svar
2 svar · 2,6k läst
·
allexx
allexx: [citat] Kontaktade panasonic och enligt dem. Hej, Du mäter på fel plint, booster heater är för extern elpatron till VVB, den enda anslutningen för värmekabel sitter direkt på kretskortet,
3 svar · 2,2k läst
·
J
Josth: Ser ut som IVT 480 har växelventil. Kan hända att den kärvar och åtminstone insatsen behöver bytas ut. Värmepumpen tror den gör varmvatten men det läcker över i värmesystemet som blir extra varmt.
2 svar · 2,0k läst
·
allexx
allexx: Vad ligger din årliga elförbrukning på?
3 svar · 975 läst
H
hedstrom: [citat] Har vågat backa den så den står rakt ner med linet jag hade på, känns ganska lätt att dra för hand men verkar inte läcka något så kanske ska ha det så.
21 svar · 4,9k läst
·
V
vvs facit: [citat] Jag blir ledsen när jag läser sånt här Den ska gå flytande mot huset Och spetsas med pannan . Nu kan jag inte Daikin men i vanliga fall utrustar man värme pumpen med växelventil För varmvatten. Det borde finnas med I styret . Jag undrar om det verkligen är en rörfirma Med kompetens för installationer av värme pump dom utfört detta åt dig . . Det måste va ett flöde ut till
3 svar · 3,7k läst
·
M
Marcussjogren: Försök lyssna och identifiera vilken del det är som låter. på min kan slingan som värmer varmvattenberedaren låta så där om det blir luft i den. Sitter då en avluftningsventil på den som man kan avlufta med.
4 svar · 2,8k läst
·
K
Keld: https://www.byggahus.se/forum/threads/energybooster-funkar-det.416608/
1 svar · 1,3k läst
Logad
Logad: Jag valde CTC av flera anledningar. Dels att data är bra men dels för att deras minsta pump 610M har 3-fasmatning så jag slipper problem med snedbelastning. Sedan är den tyst. Jag har gått runt i villakvarteren här och lyssnat på olika fabrikat. En del väsnas rätt ordentligt.
5 svar · 1,1k läst
N
Nissepisse: [citat] Dök det upp någon kyltekniker?
17 svar · 16,4k läst
·
C
Comfort Thomas: [citat] Hur många Watt är din radiator på som lyckas hålla 7-9 grader vid -18 ute? Sen är det väl pris inkl installation du ska jämföra och inte pris på en lös maskin!
1 svar · 2,7k läst
F
Fene: [citat]
20 svar · 9,0k läst
P-plats
P-plats: [citat] Har ett äldre hus med brant tak så sovrummen blir mycket varma på sommaren så det är tänkt att kyla dessa. Nu har jag inte bestämt mig för hur jag ska gå till väga men försökte förbereda så mycket som möjligt inför framtiden när vi I år installerade bergvärme.
6 svar · 5,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.