Värmepumpar
useless: Ser misstänkt lik de Qlima, Zibro etc som säljs på Jula och andra lågprisvaror. Det är samma usla app, Net home plus, som till Julas Qlima-pumpar.
hjalle74: Har du kollat F2025 så den inte sitter i en iskaka? Kondenstråget (om du har det) har en värmeslinga som kan packa ihop och då isar den nog igen pronto...
alm82: Det sitter väl automatsäkringar i ecoel? Då är den bara att återställa. Om det läcker in vatten i pannan är det inte bra och kan orsaka kortslutning, kanske därför säkringen har löst ut.
hirre83: Hej! Jag tänkte rengöra filtret i pumpen och är fundersam över instruktionen. När man läser lite på nätet säger de i början att man ska stänga av strömmen, men räcker det att man trycker på on/off-knappen eller måste man fippla med säkringen? Dessutom finns det nån video på att det ska finnas skruvar för att öppna fronten, men min saknar det. Är det nån magnetisk frontpanel?
richardtenggren: Vi hade kondensvattnet indraget till pannrummet tidigare, det rann ut i golvbrunnen, en lösning från tidigare ägare. Det satt såklart även en värmekabel i röret och grunden är ju murad så risken var väl rätt liten för vår del. Dragningen bestod av kopparröd och opressade presskopplingar :p
DonPablo: värmepumpen styr inte på returtempen, den styr på gradminuter. Du justerar in den optimalt genom att se till att ha fritt flöde i alla radiatorer, ta bort eller maxa alla termostater, och justera värmen på kurvan.
DonPablo: Funkar värme och varmvatten som det ska? framledningen stiger ganska snabbt när kompressor startar, men det viktiga är att den inte går 10 grader över beräknad framledning, då nollar den gradminuter och stannar. Är volymtanken bara i serie med systemet ?
jonaserik: [citat] En vanlig kylmontör som jobbar med kyla har instrument att mäta med, ring runt och fråga, dom är säkert billigare än en märkesgubbe
nino: Mer frågor... Har haft ca -7 och pumpen har gått nästan konstant. Pannan stod på ca 39 och ska upp till 47 Jag lurar på om växelventilen kan läcka ändå fast alla säger att LKs är säkra. [bild] Så står den nu vi värme tillverkning och det är vad jag kan se rätt, om jag följer rören. Känner jag på rören till höger och vänster om ventilen ovanför pannan, alltså kanske 3dm
hjalle74: Uppdatering: Tre år senare fick jag arschlet ur vagnen och monterade ett 35L kärl samtidigt som jag bytte cirk pump...två flugor på en kväll, eller vad säger man.... [bild] God Jul!
prototypen: Hos en farbror hittade jag en tvättmaskin kopplad till en blandare och med båda kranarna öppna så slank det in kallvatten i varmvattenledningen. Blev lite för kallt att duscha. Kan det vara en teori för dig med? Protte
Emanuel01: Den ska ju ge ca 5kw vid denna utetemp så det känns ju inte orimligt att den går jämt. Halkar ju efter när ni duschar med.
lsoderlund: Verkar ha löst sig med pumpen i fråga. Var nog så att den upplevde att den var i rätt temperatur, och slog av sig själv helt enkelt.
DonPablo: trevägsventilen är värd att kolla, men i detta fallet verkar det som att pumpen indikerar kompressordrift, utan att den går.
jonaserik: Den pumpen är ett byggmått på 120 mm och ingen standard i Sverige, det ska vara 130 mm eller 180 mm och är standard mått, och då går det att ha dom i framtiden med som reserv. Finns även att hyra färdiga paket, där allt finns . pump/elpatron/exspansoionskärl , bara koppla till. fråga hur många slingor är det. Ett helt golv på ca 100 m2
flanno: Hej! Undrar om det är någon värmepumpskunnig här som kan hjälpa mig förstå om mitt problem ligger i den bifogade bilden VVS1 där man ser flödet i zon 1 som är badrummet. Jag tycker det ser ut som att den röda ringen har fastnat i fjädern. Min gissning är att flödet därför är låst på en viss nivå, och dessutom en nivå som kanske är för högt för mitt lilla badrum. I
DonPablo: det är inte svårt att byta fötter, bara lite trångt, se bara till att slå av kompressor i alla fall en till två timmar innan, för den är het, likaså hetgasröret. kompressorn tål att flyttas litegrann, så man kommer åt alla fötter, den sitter i glödgade kopparrör.
jonaserik: Vilket skvallerrör är det, det finns två stycken, det rör du talar om, följ det, går det upp vinden eller är et som en grej med en vridhatt på , röd står det 1,5 på och svart eller blå står det 9 på Stäng av inkommande vatten så slutar det, glöm inte att fylla hinkar till toa och fika.
jonaserik: Inga kopparrör som kan röra sig , ser bra stumt ut med dom rören , ena sidan är tvärnit som syns , det andra sidan kanske är helt fast den med.
Josth: Det blir också skiktning av värmen i tanken så den kanske är 48° i botten och 57° högst upp där varmvattentemperaturen mäts. Titta t.ex. på kompressorgivare temperatur.
Ironside: Kan tillägga att på pelletspannan skulle man ändra kurvan endast i nödfall när kompensationsvredet som justerade 1 grad i taget upp och ner inte räckte till. Så hade jag velat kunna göra här med.
Mari Anders: [citat] Var sitter hetgasgivaren? Syns den på bilden ?
Mapet890: Får också högre varmvattentemperaturer ju kallare det är ute, tror jag sett 75 grader som högst.
Martin sun: [citat] [citat] Garaget sitter ihop med huset. Och det blir nog att koppla element på fjärrvärmen i garaget. Skall ändå sätta upp ett element i rum i huset som är vägg i vägg med garaget
JonasWe: [citat] Det är mer faktorer än vilket system du väljer, i mitt fall är det 300kvm som ska värmas, vi är småbarnsfamilj så säg att det är -25, vi kör tvätt & torktumlare smidigt som vi förbereder julbordet, så går det åt mycket ström totalt, eftersom elpatronen kan behöva hjälpa till när det är riktigt kallt så blir vår total hög, där 25A för oss.
jonaserik: Lufta med pumpen ut på gör kanske att luften inte ställer sig på högsta punkten utan virvlar runt. Det är rätt brytare, bara slå av den så stannar säkert allt och pumpen med. Se bara till vid luftning, om det kommer mycket luft så sjunker trycket en del, ca 1 -1,2 bar bar bör hållas.