V
VallValle: [citat] Fast ökad effektpåslag på pumpen borde rimligtvis leda till högre flöde i systemet, men du har helt rätt. Det är effekten man sätter. Jag trodde att 60% resp 90% inte var när dom gick till nyare modeller utan mellan de olika värmepumpseffektnivåerna och att det förmodligen beror på hur stor maxeffekten på den installerade pumpen är. Dvs om gsi 16 VP har en kraftigare
2 svar · 3,9k läst
C
Comfort Thomas: Har ni klarat er effektmässigt på den gamla så bör lillebror HZ25 räcka till gott och väl. Är det stort kylbehov sommartid så är 35:an vettigare. Men postorderföretagen har ibland bara 2 års garanti så kika på någon mer återförsäljare i er närhet som kan erbjuda 5års garanti om det är kort garanti.
1 svar · 2,1k läst
·
C
Comfort Thomas: Ser ut som nivåskillnaden är för stor för att jackas ur , rör , dräneringslang måste få plats. Ser ut som att det använts fogskum och antar att överskottet är borttaget ! Ändlock på kanalen är för utseendets skull antar jag du menar då det annars ser ut attt vara nära takutsprånget så det lär inte vara utsatt för regn.
1 svar · 1,0k läst
·
H
H-Thomasson: [citat] Se till att du får ett riktigt Magnetitfilter installerat. Ser att det står med på thermia doc inte vilken modell kolla upp det så det inte är något billigt skit. Googla boilermag så ser du hur det ska se ut.
3 svar · 3,5k läst
bogani
bogani: Har en Mitsubishi luft-luft från 2018. Den har i runda slängar förbrukat 2 kwh per dag under hösten och november/december runt 5 kwh. Senaste dagarna har den dock stuckit iväg ordentligt och uppskattar sin förbrukning till 17-18 kwh, och dessa dagar har utomhustempen snarare stigit till 7-8 grader, inte blivit kallare. Känns väldigt märkligt. I sammanhanget bör sägas att vi har bytt
0 svar · 1,0k läst
·
S
Styrman67: [citat] Ja, men man hör ställldonet jobba och så ofta som det jobbar förändras inte förutsättningarna. Pratade med installatören och han sa att Nibe haft problem med ställdonen och detta kan vara ett av dessa exemplar. Dom skall komma och byta och titta på pumpen.
3 svar · 2,7k läst
·
C
Canaria: Måste nog byta ut min gamla Elomax från Värmebaronen och har aldrig gillat den. Den är från 2005. Nu har jag blivit rekommenderad en Elomin111Cu 200 och har inget hum om något. Den är ju också från Värmebaronen och vet inte varför jag fått avog inställning mot min förra panna. Det skulle kosta 49.500 med installering och rubbet. Gamla pannan var här när jag flyttade in och fattar
0 svar · 854 läst
M
Mikeds75: Hej Jag behöver rengöra flödesvemtilerna då dom har fått någon avlagring i sig och svårt att se nivån på föder. Någon som hur man rengör dom?
0 svar · 880 läst
·
bergstrum
bergstrum: För er som är intresserade av followup så kommer nu en här. Släppte lunnateknik och dom andra eventuella lösningarna. Blev en Bosch AWM 13-17KW 7000 serie med 13kw utedel. Har inte så mycket att tycka just än då utedelen varit restad och blev driftsatt idag. Varför? Jo, dels så insåg jag själv vilket krångel det hade blivit med en ihop plocks installation, sen havererade min
13 svar · 6,1k läst
·
useless
useless: Rent teoretiskt kan de vara nån ventil internt som hakar upp sig ibland/under vissa förhållanden. Hur stor sannolikheten är beror på vad det är för typ av kompressor.
19 svar · 3,8k läst
B
Bullerstörd: Vår luft/vattenpump installerades hösten 2017 av ett IVT-företag som kort därpå upphörde! Serviceåtagandena övergick därefter till ett serviceföretag, som servar flera olika värmepumpar. Sedan snart 6 månader väcks vi varje natt minst 3 gånger av lågfrekvent buller från utedelen samt efterföljande tjut i påfyllnad av framledningsvatten. Trycket i anläggningen har vid
0 svar · 1,4k läst
M
Maestrof: [citat] Toppen. Tack
2 svar · 1,1k läst
·
K
karlmb: [citat] Du får nog börja med att lägga upp en skiss eller bättre beskriva hur systemet ser ut. Har du shunt för gv eller är den parallellkopplad med radiatorerna?
17 svar · 4,2k läst
J
Josth: Hej! Jag har en LLVP nedför trappan i hallen och en annan ovanför trappan i allrummet. Det är främst höjden på den ovanför trappan som avgör hur bra kylan fungerar på övervåningen. Varma sommardagar tar det ett par timmar på kvällen innan kylan trängt förbi dörrposterna in i sovrummen. Värmepumpen kan gå på låg effekt hela natten och då hörs den nästan inte alls.
1 svar · 1,4k läst
·
J
Josth: När man installerar en LLVP stänger man i regel av värmen i alla rum dit värmen från LLVP når. Har man luftvärmeaggregat går inte det utan luften och ventilationen måste vara på överallt. Viss besparing borde man ändå få. Lika bra att köpa en riktig LLVP, inte bara en för A/C endast.
7 svar · 4,6k läst
S
Strontus: På värmepumpsforum så får du antagligen bättre svar: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=114.0 Men har du kontrollerat filtret, och att du har rätt tryck i värmesystemet?
3 svar · 3,4k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: alt 3. Luftvattenpump, bergvärme i söder lönar sig inte längre...
3 svar · 1,5k läst
T
TobiasK233: [citat] ja det blev bättre, kortare avbrott i radiatornvärmen nu
4 svar · 9,9k läst
·
S
sadustenolsen: Hej, upplever att min värmepump drar onormalt mycket el... Vill någon kunnig se över inställningarna jag har i min innedel? Bifogar alla menyer/inställningar i bilden nedan. Vet att varmvattnet till dusch/blandare är hög men frugan gillar att duscha varmt... [bild] Samt så är rumsgivaren avstängd av någon anledning men vågar inte röra något. Huset är ett tegelhus på 120kvm med
0 svar · 3,5k läst
·
H
Hydropressmk: [citat] Jaha, det där låter ju mycket billigare än att anlita någon :p Tacktack!
6 svar · 2,7k läst
DonPablo
DonPablo: den ska larma hög konddensor in vid 58 grader på bt3, och hög kondensor ut på 65 grader på bt12! om problemet bara rör vv tillverkning, så är säkert slingan i tanken skitig.
19 svar · 20,7k läst
Am Bo
Am Bo: [citat] Sorry ifall jag var otydlig. Nej det är inte samma element som är kalla/varma det växlar. Igår var det 3 element på ena sidan av huset (kortsida) och idag är det 2 motsatt sida av huset och ett på långsidan. De går från att vara helt kalla till helt varm. Jag har sänkt varmvattnet från 49 grader till 44 Sänkt värmekurvan från 4,7 till 3,7 (Max är 10) Sänkt värmepumpens
6 svar · 2,9k läst
·
C
cffol: När man dimensionerar en värmepumpsinstallation gör man det utifrån lokala förhållanden om normal lägstatemperatur och att bergvärmepumpen ska klara av att leverera det på enbart bergvärme, utan tillskottspatron. Sedan uppstår dagar ibland då temperaturen är ännu lägre än ”normalt” och då har man elpatron att tillgå - att dimensionera för dessa dagar hade givit en orimligt
5 svar · 1,5k läst
Z
Zoef Zoef: Hi all I live in the Netherlands so I do in in English because when a I talk in dutch you all wouldn't understand me IN have a problem with my fantastic varmpumpe. When it is on standby it gives an foul e156 But other than that it functions well but in winter in standby this problem occurs. in summer when it only makes hot water there is no problem. The varmpumpe is on the second floor and here
0 svar · 969 läst
·
J
Josth: Finns ljuddämpningsmateriel för bilar och båtar som man kan sätta på plåtar och bakom aggregatet mot väggen och uppåt mot taket. Om det är resonans i plåtarna kan det även gå att justera fötterna lite uppåt eller neråt så belastningen i chassit ändras.
1 svar · 894 läst
A
AFX: [citat] som jag misstänkte. Tack!
18 svar · 8,2k läst
·
D
datja: [citat] Ja. Om jag inte missminner mig, efter exakt 2^16 = 65536 timmar.
40 svar · 7,2k läst
DonPablo
DonPablo: inte konstigt det blir isigt, kallaste punkten i hela systemet, sen har de satt expansionsventilen 1km ifrån fördelningsröret!
12 svar · 2,9k läst
·
B
BSOD: Har du kikat under skalet på värmepumpen. Brukar kunna sitta ett där. Jag vet att man I vissa fall får använda pump för att pumpa in kb, t.ex. genom en avtappningsventil/påfyllningsventil nånstans, om man inte har ett kärl som sitter på högsta punkten i systemet. I mitt solvärmesystem med glykol så sitter påfyllning nere i källaren. Jag hade ingen lämplig pump för att få in mer
22 svar · 36,6k läst
·
Axelsio
Axelsio: NU ska pannan vara fixad, reparatören öppnade och hittade att anslutningen för Hetgas-tempgivaren var lös/halvdåligt inkopplad från fabrik, så den bröt intermittent. Hetgastempen på -30 går aldrig att uppnå i verkligheten sa reparatören precis som svar i tråden sa, och i och med att nibe inte har något hetgas låg-larm var det enda som genererades ”korta drifttider”
6 svar · 5,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.