Värmepumpar
Nickinstockholm: Hej på er, Har en NIBE 1245 bergvärmepump som gått i 14 år. Fixad ett par gånger endast så skall inte klaga.... är ingen guru själv så lät NIBEs servicegubbe justera in den senast. Upptäckte nu i våras att min elförbrukning gått upp med mer än vad temperaturen gått ner, även med hemmajobbande. Noterar att kompressorn går rätt mycket, mer än förr..... frågan är bara vilka
Boan: Hej kikar på att uppgradera värmepumpen som gett sig då den befintliga ändå inte räcker tlll. Idag är det en 12kw men kikar på 17kw. Nog för jag har bra betyg på Chalmers kurs i strömningalära men det borde finnas någon lathund…. idag matas sista 1-1,5 meter av 22mm rör, i min värld är det ju lite lite för 17kw, men det borde inte bli mer tryckfall än pumpen klarar då det är
dalldalldall: Tänkte kanske handla en Daikin luft/luft där, nån som har erfarenhet av företaget?
KnockOnWood: Mitt råd: Tag kontakt med en riktig installatör och be honom komma och kolla och justera det som behövs. (Hade själv en Mitsubishi Electric LLVP i åtta år, och den värmde hela vårt hus med 108 kvm BOA). Medan du väntar på installatören/montören kan du kanske titta igenom bruksanvisningen igen :)
useless: Det är väl bättre att öppna säkerhetsventilen och släppa ut vattnet direkt i golvbrunnen spillledningen ska vara kopplad till? Om expansionskärlet funkar så blir det ingen större tryckskillnad om man släpper ut en liten kopp vatten.
VallValle: [citat] Ok, jag har nog svarat på dom flesta av dessa frågetecken tidigare i tråden. Redan konstaterat att jag har dåligt flöde både här i tråden men även via CTC då dom kollat mina loggar. Jag har idag ett flöde på 1.0m3/h (enligt display alpha2 pump) vid -6 ute och alla golvslingor öppna. Men enligt beräkningar borde jag ha ett flöde på 1.8m3/h för att täcka mitt energibehov.
Torbjärn: [citat] Aha jag får låta röris lufta så kan jag lära mig hur man gör. Ja rören som ska in i utedelen är ihopkopplade och isolerade utomhus.
Hejsna: [citat] Vi hittade en kille som drog nya rör från bergvärmen längs ytterväggen istället, och satte upp en rejäl kylare med fläkt i vinrummet! Den låter som bara den men behöver bara gå igång ett par minuter om dagen så man hör den inte och vi kan nästan använda rummet som frysrum nu om vi vill. Det är väldig fart i den. Den styrs av en termostat som sitter i rummet och stänger
Calle_O: Dags för dagens trådlyft och uppdatering : VP'n tuffar och går fortfarande trots alla varningar i denna tråd. Enda underhållet har varit rengöring av till- och frånluftsfilter med tvål och vatten. Uppgifter från min senaste elräkning : "Beräknad årsförbrukning : 7632 kWh" (147kvm enplansvilla i Gävle med elvärme i fristående garage) Jag har inte ens uppdaterat mjukvaran!
Comfort Thomas: Har ett helt gäng installerade på ett hotell och där är inte stora problemet att dom höjer eller sänker mer än vad som är nödvändigt utan att dom ändrar via MODE och sen trucken på allt och sen ringer dom receptionen och det spelar ingen roll att det finns en enkel anvisning om hur man gör så gömma fjärren är nog enklast :cool:
BSOD: Du ska ju strypa element med liten temp skillnad mellan in och ut. Det är säkert några som har 1-2.c tempskillnad som "sno allt" vatten. Så länge som du har ett flöde är det ingen fara, men håll lite koll på fram och returtemp vid VP. Är det 10C diff vid vp mellan fram och retur, så har du strypt för hårt. 5-8C diff mellan fram och retur tror jag är lagom att sikta på (som medel).
Jaif: [citat] 1. Då har du troligtvis något fel på expansionskärlet eller övertrycksventilen. Märker du att det rinner ut vatten någonstans när du fyller på? På expansionskärlet finns en luftnippel, samma som på bildäck, vad händer om du trycker på piggen i mitten? Kommer det luft, vatten eller ingenting? 2. Hur vet du att den kör? Vilken indikering går du på? För om det stämmer och
MisterTee: Hej Var Har du sett att Ikea ska börja sälja frånluft värmepumpar? [citat]
MrDizzy: Jag skulle nog personligen sätta den vid röd markering, speciellt om sovrummet vid tvättstugan inte används som sovrum. Och om alla sovrum används som sovrum så är nog det enl mitt tycke bästa placeringen iaf, då det bara blir ett sovrum som ev kan bli drabbat av ljud från både ute och innedel.
MrPytt: [citat] Hej, mitt ljud som jag hörde var inte speciellt högt men det var ett metalliskt skrapljud som jag blev osäker på om det var något som var fel. De sa att det var ett normalt ljud då det är ett lite trögare köldmedium i min pump jämfört med t.ex. luft/luft pumpar och därför fick expansionsventilen jobba lite mer så det var det man hörde, de sa även att vid längre transport
Martin Lundmark: Hej Ang. effektavgifter Jag hade väntat ett antal år innan jag våren 2006 kunde få sätta in en bergvärmepump som klarade hela husets effektbehov utan elspets. Jag har hela tiden varit nöjd över valet. Jag kopplade in mätutrustning, trimmade under de första åren inställningar och modifierade bl.a. isoleringen av varmvattenberedaren utifrån mätningarna. Det kallar jag
Anonymiserad 137805: [citat] Hetgasen från kompressorn blir för hög och överhettad kompressorn
nova383: Hej, Ska ha en flvpump + acctank med en slinga för tappvatten och en för värmen, allt det där står i bottenplan. Jag har 20mm golvvärmeslingor på båda plan och en fördelare till varje. Hur gör man bäst med matningen från acctank till fördelare ? Separat så långtsom möjligt eller en lite grövre en bit från acctanken, sen 1-2 ? Övervåningens fördelarskåp sittte i princip rakt
Emanuel01: Äldre nibe frånluft är det vanligt att gummifötterna sjunker ihop och det blir jobbigt ljud från vp. Angående temp kan de ju vara givarfel, shuntventil. Givaren är ju bara att jämföra med någon termometer du har och ventilen kan du testa i manuellt läge. Brukar vara 120s öppnings/stängningstid på dessa så det måste man tänka på. Dålig ide att ställa ned alla termostater då vp
slurppe99: Hur mycket räknar du på att tjäna in med ett eget FTX system? Om man ska konvertera till luft/vattensystem. Så erbjuder väl firmorna en lämplig frånluftsfläkt som täcker in lämplig frånluftsventilation. Summan borde vara försumbar i förhållande på mot vad du tjänar in på luft/vattensystem kontra tidigare frånluftsvärmesystem. Då allt nytt har högre verkningsgrad mot vad de
Cissisv: [citat] Uppdatering, löste sig bara tillfälligt. Problemet återkom. Efter att ha pratat med service så löste det sig när jag öppnade röda ventilen och lät trycket sjunka, och fyllde sen på vatten. Gjorde så ett par gånger, tydligen känt problem
DonPablo: vattentrycket i kranarna har inget med värmen att göra, du måste öka kurvan för att få varmt på elementen uppe förmodligen har du en shunt för golvvärmesystemet som själv sköter tempen där, och har du inte det, så är det en idiot som kopplat in systemet.
Totte lille: Nästan lättast om du kommer med specifika frågor om dom delar du vill veta mvh Tobias
Orthobear: [citat] Nyfiken på vad ni ger för konverteringen? När är huset byggt osv? :) Vill konvertera.. men blir radiatorer i sådana fall... hus 1973 med klassisk 70-talsplatta, för lite isolering med andra ord.
Arresthlm: [citat] Inga problem, hoppas min erfarenhet hjälper er med att snabbare hitta lösning. Mmm vi installerade vår 2018 och det var den första LLVPn för min del också. Även jag reagerade på gurglande och knäppandet samt avstängning av värme på innedel när den gick ner defrost läge. Man tycker ju att tekniken kanske ska ha kommit längre men å andra sidan är grundtekniken med
Norrtull: Nu när det är runt 0 grader ute varvar vår upp och ner. Är det avfrostning som på går då eller varför håller den på så? Finns inte någon tendens till is på utedelen. Tycker det kanske är onödigt om den inte ens sitter i minusgrader. Sen slår den av inne enheten när den frostar av. Eller är vår pump paj? Den är inte mer än 3månader gammal, så garanti finns det gott om. Den
Krokben: Brine-vätska https://www.vvsochbad.se/koldbararsprit-95-agro-bio-25-liter-890309?gclid=EAIaIQobChMInK2pqtGk9AIVBPuyCh3QuwjUEAQYAiABEgKzpfD_BwE
Krux: Har inställd på 18-19 grader. Då funkar pumpen bäst verkar det som. Har experimenterat en del tidigare med lägre temperaturer. Nu har jag ju en nibe och den pumpen är inget vidare bra men just nu 19 grader då har den lyckats hålla jämn temperatur och löst avfrostningen bra än så länge. Inte heller märkt någon drastisk ökning på elräkningen mellan 16 och 19 grader
cpalm: [citat] Det låter väl i och för sig rimligt, men risken är alltid att de arbetar enligt "schimpansmetoden" och byter delar mer eller mindre på måfå tills problemet är löst. Blir lätt så när viljan och/eller kunskapen att göra en riktig felsökning saknas och kunden betalar delarna. Inklusive tidigare åtgärd låter det otroligt osannolikt att så många saker skulle gå sönder
InsidersUnited: Här är kapacitetstabellen för min egen Fujitsu Comfort 8 Luft/vatten pump. Man ser tydligt hur cop går ner vid högre framledningstemp. Intressant är också att kapaciteten faktiskt ökar när det blir minusgrader och ner till ca -7c. (detta är ju för att det är mindre fukt i luften då och det blir längre mellan avfrostningarna). [bild]