5 447 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Coolix, Zibro, Qlima 10år senare?
Sida 1 av 2
Köpte mig en förfylld Zibro för 9 år sedan som fortfarande värmer eller kyler som den ska, det samma med Coolixen som nu fyller 8 år. båda från Jula för 3999:- då det begav sig.
Man kan ju lugnt räkna hem både drift och underhållskostnaderna på dessa två burkar, så med facit i hand en mycket bra affär även om dom skulle rasa idag.
Hur är det med motsvarande maskiner idag? Är dom lika bra eller bättre?
Jula rear ut en Qlima med något bättre siffror för 4999:-
( Med påstått normalpris 8999:- )
Samtliga har R410A som köldmedium.
Man kan ju lugnt räkna hem både drift och underhållskostnaderna på dessa två burkar, så med facit i hand en mycket bra affär även om dom skulle rasa idag.
Hur är det med motsvarande maskiner idag? Är dom lika bra eller bättre?
Jula rear ut en Qlima med något bättre siffror för 4999:-
( Med påstått normalpris 8999:- )
Samtliga har R410A som köldmedium.
Ja, den som kan svara på det måste väl besitta förmågan att hantera kristallkulan och se in i framtiden..
Vi har också en, snart 9 år gammal ZIBRO LLVP som komplementvärme.
Den uppenbara skillnaden mellan den och den JULA nu rear ut (sista dagen?) är väl att den nya har en kompressor av invertertyp (reglerar effekten steglöst) till skillnad från vår som är en on/off.
COP-värdet är väl också något högre.
En tillkommande del är väl att man numera inte (lagligt) får installera dem själv.
Vi har också en, snart 9 år gammal ZIBRO LLVP som komplementvärme.
Den uppenbara skillnaden mellan den och den JULA nu rear ut (sista dagen?) är väl att den nya har en kompressor av invertertyp (reglerar effekten steglöst) till skillnad från vår som är en on/off.
COP-värdet är väl också något högre.
En tillkommande del är väl att man numera inte (lagligt) får installera dem själv.
Samma här nu i höst så är det slut med värme i en och den andra värmer sporadiskt men går inte som den ska och står på avfrost väldigt ofta dock så fungerar kylan fortfarande på båda.
Med tanke på att dom funkat i 12 - 13 år så ska man kanske nöja sig och skicka dom i sjön,
.
Med tanke på att dom funkat i 12 - 13 år så ska man kanske nöja sig och skicka dom i sjön,
.
Tråkigt. Jo, det får väl bli så. Synd bara att man inte längre kan köpa pumpar som är mer eller mindre plug n play. Ska googla runt lite o se om det finns ngn quickfix som gör att den ifall kan funka drägligt denna vinter.TorpAnders skrev:
Men har för mig att man måste signa ngt papper på att installation skall göra av installatör, och då med installatörsnummer eller dylikt vid köpet ?Mugmaz skrev:
Annars är det ju ett alternativ helt klart. Tror jag gav 3995 för denna 2010 så den har väl betalat av sig med råge
Jag köpte en Qlima och installerade den själv.Simon_Nilsson skrev:
Till Inselo sa jag att jag ska ha den som prydnad.
Problem solved.
Haha
TorpAnders skrev:
TorpAnders skrev:
Ja vad ska dom göra?TorpAnders skrev:
Finns ingen lag på att man måste installera.
Senaste samtalet för 6 månader sen sa dom -hör av dig om du ska installera den.