3 799 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Nibe 2025 + VVM 240 värmer dåligt
Hej.
Har en Nibe 2025 + VVM 240 där jag inte får upp temperaturen inomhus till mer än 17 grader. Huset befinner sig i södra skåne.
Det verkar som om att pannan inte orkar komma upp i matningstemperatur. Kan i princip vrida upp hur mycket som helst, men tempen kommer inte över 35 grader.
Detta är tredje vintern vi har huset. Första vintern var ok, förra vintern behövde jag köra på "vinterläget", dvs med inkopplad elpatron. Det slutade med 3 vintermånader med en förbrukning på 4500 kWh var.
Nu kör jag bara på vår/höst-läget. Har provat att starta om, lufta, samt fylla vatten. Trycket ligger på 1-1.5 bar cirka.
Någon som vet var jag kan fortsätta felsökningen?
Har en Nibe 2025 + VVM 240 där jag inte får upp temperaturen inomhus till mer än 17 grader. Huset befinner sig i södra skåne.
Det verkar som om att pannan inte orkar komma upp i matningstemperatur. Kan i princip vrida upp hur mycket som helst, men tempen kommer inte över 35 grader.
Detta är tredje vintern vi har huset. Första vintern var ok, förra vintern behövde jag köra på "vinterläget", dvs med inkopplad elpatron. Det slutade med 3 vintermånader med en förbrukning på 4500 kWh var.
Nu kör jag bara på vår/höst-läget. Har provat att starta om, lufta, samt fylla vatten. Trycket ligger på 1-1.5 bar cirka.
Någon som vet var jag kan fortsätta felsökningen?
Undersök vilket delta det är på framlednings- och returtemperaturerna när den bara går med kompressorn. Försök hitta den utetemperatur där kompressorn precis klarar att förse huset med värme så det håller 20 °C inne utan att elpatronen behöver kopplas in.
Hur kollar jag det? Har kollat igenom alla menyer men hittar inget.J Josth skrev:
Antal starter: 31071
Drifttid kompressor: 17385 h
Utelufttemperatur: 6.0 C
Förångartemperatur : -1.2 C
Suggastemperatur: 5.8 C
Vätskelesningstemperatur: 29.7 C
Hetgastemperatur: 66.5 C
Returtemperatur: 31.1 C
Diff fram-retur: 5.4 C (62%)
Drifttid kompressor: 17385 h
Utelufttemperatur: 6.0 C
Förångartemperatur : -1.2 C
Suggastemperatur: 5.8 C
Vätskelesningstemperatur: 29.7 C
Hetgastemperatur: 66.5 C
Returtemperatur: 31.1 C
Diff fram-retur: 5.4 C (62%)
Det är 8 kW på snurran.T tobbetk skrev:
Huset är ett 30-talshus. Halvdåligt isolerat. Orginalfönster och dörrar, dock renoverade och täta. 140 m2 + 70 m2 kall källare.
Läser jag på specifikationen ska den leverera 8.7 kW vid 7/35, vilket är typ vad värdena ligger på nu. 8.7 kW borde räcka för att få kåken över 17 grader...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
