Hej.

Har en Nibe 2025 + VVM 240 där jag inte får upp temperaturen inomhus till mer än 17 grader. Huset befinner sig i södra skåne.

Det verkar som om att pannan inte orkar komma upp i matningstemperatur. Kan i princip vrida upp hur mycket som helst, men tempen kommer inte över 35 grader.

Detta är tredje vintern vi har huset. Första vintern var ok, förra vintern behövde jag köra på "vinterläget", dvs med inkopplad elpatron. Det slutade med 3 vintermånader med en förbrukning på 4500 kWh var.

Nu kör jag bara på vår/höst-läget. Har provat att starta om, lufta, samt fylla vatten. Trycket ligger på 1-1.5 bar cirka.

Någon som vet var jag kan fortsätta felsökningen?
 
Undersök vilket delta det är på framlednings- och returtemperaturerna när den bara går med kompressorn. Försök hitta den utetemperatur där kompressorn precis klarar att förse huset med värme så det håller 20 °C inne utan att elpatronen behöver kopplas in.
 
Hur gammal är VP , den är kopplad med slangar kanske och dom kan det bli skit i, resultat dåligt flöde. Se vad du har för temp in och ut frän VP. Normalt vid dåligt flöde så brukar VP lösa på högtryck
 
T
Kontrollerar värdet på hetgasgivaren, samt förångar och sugasgivaren efter en stunds drift.
Men det kan vara så enkelt att du behöver stödet av elpatronerna för att det ska funka :sweat:
 
J Josth skrev:
Undersök vilket delta det är på framlednings- och returtemperaturerna när den bara går med kompressorn. Försök hitta den utetemperatur där kompressorn precis klarar att förse huset med värme så det håller 20 °C inne utan att elpatronen behöver kopplas in.
Hur kollar jag det? Har kollat igenom alla menyer men hittar inget.
 
J jonaserik skrev:
Hur gammal är VP , den är kopplad med slangar kanske och dom kan det bli skit i, resultat dåligt flöde. Se vad du har för temp in och ut frän VP. Normalt vid dåligt flöde så brukar VP lösa på högtryck
Den är från 2012-2013 nånting. Hur kollar jag tempen?
 
T tobbetk skrev:
Kontrollerar värdet på hetgasgivaren, samt förångar och sugasgivaren efter en stunds drift.
Men det kan vara så enkelt att du behöver stödet av elpatronerna för att det ska funka :sweat:
Hur kontrollerar jag det?

Verkar sjukt om den inte orkar mer ån 17 grader inne när det är +5 ute
 
T
Värdena hittar du i meny 5, det kan vara så att du behöver ändra i meny 8.1 från normal till service för att värdena ska synas :thinking:


M Maestrono skrev:
Hur kollar jag det? Har kollat igenom alla menyer men hittar inget.
 
Antal starter: 31071
Drifttid kompressor: 17385 h
Utelufttemperatur: 6.0 C
Förångartemperatur : -1.2 C
Suggastemperatur: 5.8 C
Vätskelesningstemperatur: 29.7 C
Hetgastemperatur: 66.5 C
Returtemperatur: 31.1 C
Diff fram-retur: 5.4 C (62%)
 
T
Värdena se okej ut, hur stort hus och vilken storlek är det på maskinen ?:thinking:
 
T tobbetk skrev:
Värdena se okej ut, hur stort hus och vilken storlek är det på maskinen ?:thinking:
Det är 8 kW på snurran.
Huset är ett 30-talshus. Halvdåligt isolerat. Orginalfönster och dörrar, dock renoverade och täta. 140 m2 + 70 m2 kall källare.

Läser jag på specifikationen ska den leverera 8.7 kW vid 7/35, vilket är typ vad värdena ligger på nu. 8.7 kW borde räcka för att få kåken över 17 grader...
 
Har du kollat F2025 så den inte sitter i en iskaka? Kondenstråget (om du har det) har en värmeslinga som kan packa ihop och då isar den nog igen pronto...
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.