Hej! Har nyligen fått den Thermia Atlas bergvärmepump där tappvattnets temperatur stiger allt mer. Den är nu på 77° C. Från installatörens sida låter det som om ju kallare det blir ute (just nu -9° C) desto högre blir tappvattnets temperatur. Kan det stämma? Om det stämmer varför ska det vara så? Att anläggningen kör högre temperaturer ibland föra att få bukt med legionella, det begriper jag. Men att tappvattnets ska behöva vara så varmt jämt har jag svårt att första.
Tack!

Eftersom du har en ny nu, så ska installatören justera in VV-tempen, det gör i servicemenyn, troligen ligger den för högt. dom brukar stanna vid ca 60 C på VV och slå över den s.k kastventilen och gå över till värmen, när den slår över går det fort och en skvätt hetvatten kommer att gå ut i värmesystemet, i bland blir det lite obehag med att det knäpper i huset, rören blir någon mm längre.

Tack! I min kontakt med företaget som installerade skrev de:
"När det gäller varmvattnet så är det helt normalt nu när det är kallt ute. Den använder sig av Hgw tekniken som gör att det blir betydligt mer varmvatten under vinter säsongen. Normalt under sommaren ca 63grader samt höjning var 7dag."
Har just varit och kollat: vattentemperaturen är vid 78,8° C i skrivande stund. Borde jag kontakta företaget snarast möjligt?
Tack!

Din bv har hetgasväxlare det använder inte många andra modeller. Så ju mer pumpen går ju varmare blir varmvattnet. Den värmer på så sätt varmvattnet samtidigt som den värmer huset.

Hetgasen blir inte hur varm som helst men runt 80 grader kanske beroende hur varmt det är i andra växlaren.

Aha HGW det är skillnad, då tillverkar den alltid VV när den går, om du är nyfiken ,så bakom fronten sitter det 2 st växlare, en liten för VV och en stor på värmesidan. Då är den lilla för VV och den heta gasen från kompressorn går först genom den och vidare. Blir bra varm VV då och det med att köra för legionalla kan du glömma. Det sitter säkert ett blandarrör som har en termostat i sig. och blandar ut VV till ca 55 C som går ut till tappställe. Kontentan är att allt är i sin gilla ordning

Den lilla är som en "bonus" När den går på värme men kan göra vv med den andra med.
Varför inte fler använder detta är risken att denna lilla växlare sätter igen sig efter x antal år. Kan bli någon sorts utfällning då det är så varmt i denna växlare.
Har byggt bort denna funktion på några äldre Thermia då kund inte ville kosta på byte eller prova göra rent med rengöringsvätska. Thermia hade ett färdigt kitt för ombyggnad.
Tror de rekommenderade ett speciellt filter i installationen för dessa förut kommer inte ihåg.

• Gilla
jatack
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Den lilla är som en "bonus" När den går på värme men kan göra vv med den andra med.
Varför inte fler använder detta är risken att denna lilla växlare sätter igen sig efter x antal år. Kan bli någon sorts utfällning då det är så varmt i denna växlare.
Har byggt bort denna funktion på några äldre Thermia då kund inte ville kosta på byte eller prova göra rent med rengöringsvätska. Thermia hade ett färdigt kitt för ombyggnad.
Tror de rekommenderade ett speciellt filter i installationen för dessa förut kommer inte ihåg.
Jepp är det ett kalkhaltigt vatten så avsätts det i växlaren, annars ingen dålig ide

• Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
Tack, snälla ni för era svar. Att läsa "Kontentan är att allt är i sin gilla ordning" låter ju väldigt bra.
Är det ett missförstånd när jag tycker att det ser ut som slösseri med energi när tappvattnet blir så varmt jämt?
Det där med extra varmt vatten ibland mot legionella står faktiskt i instruktionsboken och nämndes också av rörmockaren. Men detta gäller kanske under den varmare årstiden när anläggningen inte producerar så mycket värme annars, eller?

Ja när det blir varmare ute hinner inte den lilla växlaren att värma allt vv under värmedrift.

Tappvattnets temperatur har stigit ännu mer under natten och ligger vid 91,1° C. Yttertemparaturen har inte stigit (-8° C).
Snart börjar vattnet koka. Kan det vara rätt?

Min hetgas var uppe över 90grader igår. Har ni duschat?

Hej och tack för svaret. Vattnet blev allt varmare under natten, från 78° igår kväll till över 90° i morse före kl 4. Sedan har det duschats 2 ggr, och temperaturen har sjunkit igen till ca 75° nu kl 13.
Ska det vara så? Tack.

Var ju kallt i morse. Och det kommer inte koka, är ju övertryck på vattnet.
Min värmepump hade samma framledning som när den gör varmvatten igår kväll.
Har lite koll på den då min expansionsventil krånglat lite.
Din hetgasväxlare har ju värmt vv "hela" natten.

Tack! Ska jag förstå HGW-tekniken som något avancerat eller hellre komplicerat? Vi köpte det som avancerat, men när jag ser att anläggningen producerar så mycket varmt vatten jämt, blir jag fundersam. Det känns nu som höga kostnader. Eller jag kanske inte förstår hur allt hänger ihop ... TACK.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.