Värmepumpar
MrDizzy: [citat] Nja... En vanlig Acktank ger inte mer varmvatten i badkaret då den bara är som en stor tom tunna och har inget varmvatten En vanlig Acktank då man har värmepump fungerar som volymförstorare så att det inte knäpper i vissa typer av element då LVVP kör. Storleken bör då vara 100-300 och ej över 500L (som jag förstått det) Sen kan man ha en acktank med inbyggd
WIP: [citat] Jag har hittat boven. Elpannan har varit inkopplad ensam under flera veckor under tiden som VP stått stilla. Allt berodde på en cirkulationspump som lagt av till kretsen för VP Jag hade t o m fått larm " hög returtemp" men eftersom jag inte har en modern panna så får jag inget larm inne. Istället gick den reservslingan som finns i EVP270 ( jag visste inte att den hade två
ForeverJung: [citat] P.g.a. rejäl tidsbrist så tog jag en service på den och fyllde på hos firma med kollektivavtal. Det gick fort o var billigt, men det såg absolut inte komplicerat ut om man bara löser påfyllningen, finns filmer på youtube för det.
Anonymiserad 137805: En kompis har kommit över en billig luftvärmepump(Daikin). Tanken är att denna skall installeras i garaget för värmens skull. Förmodligen finns det ingen gas i enheten, men kan han köra pumpen (värme) utan gas ändå? Kan något skadas om den körs lite då o då? Om gasen är slut, finns det nåt refill kit som man kan köpa? Köldmediet till enheten är R410-a[/QUOTE] Om kranarna är
BSOD: Kan vara så, gwp talet är ju lågt (miljövänligt köldmedium), och 14 ton co2 gränsen skulle ju i alla fall innebära att bara riktigt stora värmepumpar på många MW. Det kan inte finnas många sådana i Europa, eftersom co2 som köldmedium i så stora värmepumpsanläggningar är rätt ovanligt, om man inte har krav på väldigt höga temperaturer.
KurreBygger: Ja, tyvärr verkar det kanske vara så. Jag läcksökte runtomkring och fann ej något läckage som gav utslag. Ej någon olja heller. Mätte med ir-termometer på röret. Visade också höga temperaturer. Så antar att det ej är givare. Nu vet jag inte om det är så att det redan var lågt innan hp vakten byttes, och jag loggade ej data då vi flyttade in efter förra vintern. Men kan det vara
DonS: patronen kickar in med jämna mellanrum o tempen på varmvattnet pendlar nu mellan 50-53c stort tack alla för era råd/tips
växelventil: [citat] Jag tänker så här om diplomaten.Diplomaten är en beprövad maskin som håller bra och inte masa lullul som krånglar.samtidigt så tycker jag att den är mer användarvänlig och billigare att reparera än inverter exempel.Ibland kan bli lite väl mycket på en pump och jag menar att den ska bara ge dig en bra värmekomfort och varmvatten.Ända som är tråkigt är att dom har slutat
Jonas Persson: Önskar jag hade svaren, men jag är absolut ingen expert. Om du bara har golvvärme så låter det rätt att du inte har en shunt då hela systemet är justerat förgolvvärme. En tanke, om du går in i menyerna under konfiguration eller vad det kan tänkas kallas, kan man säkert ange typ av installation, golvvärme, element osv. Från LK:s hemsida om shunt. När ska jag ha en shunt? När man
Lostin: Sent igår kväll så slutade pumpen att gå överhuvudtaget. Vi sov över hos bekanta eftersom det var bara 10 grader inomhus. I morse ringde jag leverantören av produkten och efter telefonsupport så fick vi igång den igen. Bland annat så hade överhettningsskyddet slagit ut eller så hade installatörerna aldrig slagit igång den. Förstod också varför innegivaren ej fungerade. De hade
Mackan1935: Jag har ett hus med bergvärmepump och självdrag ventilation. Jag funderar på att installera frånluftsvärmeåtervinning och koppla mot köldbärarkretsen i VP. Min fråga till er är uppskattad energibesparing? Uppvärmd/ventilerad yta är 250kvm, elförbrukning totalt idag ca 14000kWh
Ulltand: [citat] Jag tänker att det måste vara extrena termostater för varje enhet då! Men kolla först om det inte är ett fel att det går hetgas genom apparten utan att det kallar på värme.
Adam Wrede1: Hej! Har en Nibe 730 som har börjat krångla. När kompressorn och elpatron körs så orkar den inte värma varmvattnet i berederaden mer än till max 37-38 grader. Det skumma är om jag stänger av kompressorn och bara kör tillsats, ja då går varmvattnet i beredaren till normaltem typ 50 c. Märkligt - så något knasigt med kompressorn? Problem nr 2 är att värmen stannar i vattenberedaren
Plutus: Man behöver veta husets tänkta energiförbrukning och jordtyp, det är skillnad på lera och grus. En meter djup brukar vara lagom djupt, Om du vill ha rören under huset för att de inte ska synas inne så bör du isolera dem så du inte får sättningar om de skulle bli minusgrader i slangarna
Lassebo: Vi borrade ett hål på 230m (jord ca 2 m) för två år sedan i samma område och betalade ca 45 kkr. Två hål borde inte vara dubbla pengen så 130 låter lite i överkant.
Vector: Det behöver inte vara fel på givare den kan bara inte vara ansluten på plint eller lagt in på fel plint i vp för om den har varit ansluten så hade den visat rumstempratur men vill man att den ska reglera tempraturen så måste man akivera den som du nu har gjort. Ring installatören som få fara ut å fixa det... gratis
gnorph: [citat] [citat] Wow! Nu funkar det ju! :D Stort tack för svar!
jonaserik: Enligt foton är det samma vatten som runt fram 41 retur 42 med lite missvisning , kan vara en baypass som är helt öppen och andra ev termodon som är stängda . mera foton på all som det sägs. Rakt framifrån på ev fördelare, alla rör och pumpar ska synas
Elri: I morgon blir det ju lite varmare och framåt så jag kanske kan avvakta med att mixtra mer. Hellre att den går konstant än slår av och på va? Ska höra hur långt bort den nya pumpen är. Tack för alla smarta svar hittills!
breakman: Då har rörmokaren varit här och mycket riktigt, växelventilen hade gjort sitt och nu sitter det en ny sitter det en ny från LK där. (y)
Fundersam99: Det har visserligen varit -15 grader i natt men ska våran CTC värme pump verkligen dra 76 kWh på mindre än 7 timmar? Någon som kan se något abnormalt med våra inställningar? Inställningar Product, EcoAir Värmepump, Tillåten Rumsgivare, Nej Elpanna, 52 Elpanna max kW, 6.0 Elpanna nedre, 55 Elpanna nedre kW, 6 Fördr Shunt, 180 Huvudsäkring A, 25 Extra VV min, 60 Extra VV Elpanna, 61
Riceboiler: Kallade in en tekniker idag, cirkulationspumpen som gett upp. Tack för hjälp av felsökning!
prototypen: Det är samma maskineri, endera ligger slangen vågrätt om man har plats, eller lodrätt om det är trångt om utrymme. Protte
nino: Bor en bit nedanför ett berg och alla som har pump har jordvärme här, antar att det är en bra bit ner till berget då ingen har borrat
useless: Så länge den inte slår av och på för ofta är det inget att oroa sig för. Startar den max ca en gång i timmen så är det normalt.