Hej!

Vi installerade en Nibe F370 i augusti och varmvattentempen har hela hösten legat på mellan 48-52 grader men nu när det blivit kallt så ligger den runt 55-57 och kompressorn går hela tiden. Ska det vara såhär? Känns som om kompressorn går i onödan.

Mvh J
 
Hej! Kompressorn i F370 är ganska liten och i ett vanligt hus behöver den gå 100% om det är 5-6 °C eller kallare ute. Ni har kanske aktiverat lyx-läget på varmvatten om det är extra varmt nu? Eller så kräver huset så hög framledningstemperatur på grund av att det är väldigt kallt ute?
 
J Josth skrev:
Hej! Kompressorn i F370 är ganska liten och i ett vanligt hus behöver den gå 100% om det är 5-6 °C eller kallare ute. Ni har kanske aktiverat lyx-läget på varmvatten om det är extra varmt nu? Eller så kräver huset så hög framledningstemperatur på grund av att det är väldigt kallt ute?
Hej!

Tack för svar, nej varmvattnet är inställt på ekonomi. Det är -6 ute så då kanske det är som det ska då. Jag tyckte bara det kändes onödigt att kompressorn gick när tempen på vv var 56grader. Men är kanske inte så enkelt då, det är andra faktorer som påverkar också.
 
Det blir också skiktning av värmen i tanken så den kanske är 48° i botten och 57° högst upp där varmvattentemperaturen mäts. Titta t.ex. på kompressorgivare temperatur.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.