Hej
Har en Mitsubishi SWM80 Ecodan.

Bor i en villa på cirka 140kvm.

Nu när det blivit kallt ute så har det även blivit kallt inne hos oss.
Den trådlösa innegivaren fungerar inte och vi försöker köra på kurva men får inte till det, 16-17 grader har vi just nu inomhus. Elementen har värme men inte så mycket.

Hur ska jag ställa in kurvan för att jag och min gravida flickvän inte ska behöva frysa inomhus? När det är -10 eller kallare utomhus?

Om det är kallt inne när det är kallt ute ska man öka lutningen på värmekurvan för att få varmare inne. Vänta ett dygn mellan justeringarna för att veta om det blev bra.

B
Frågan är ju om värmepumpen räcker eller om den redan maxat ut? Vi hade -17C inatt, och då räcker oftast inte värmepumpen ensam till utan elpatron.

Är elpatronen manuellt frånslagen t.ex?

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Frågan är ju om värmepumpen räcker eller om den redan maxat ut? Vi hade -17C inatt, och då räcker oftast inte värmepumpen ensam till utan elpatron.

Är elpatronen manuellt frånslagen t.ex?
Har sett elpatrons-ikonen på displayen ibland så den ska inte vara frånslagen.

J Josth skrev:
Om det är kallt inne när det är kallt ute ska man öka lutningen på värmekurvan för att få varmare inne. Vänta ett dygn mellan justeringarna för att veta om det blev bra.
Blir varmare igen om ett dygn så man kanske inte vet om ändringen ger någon effekt...

Innan ändring av kurvan så ser det ut som på bilden. Vid -15C är den på platån. Hur är det med framledningstemperaturen. Är den Ok?

• Mitsubishi Electric termostat visar en värmeväxlingskurva med platån vid -15C och datumet 7 dec 2021, 13:49.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är inte lätt att jämföra inställningar om det är -15° ena dagen och -1° nästa dag. Framledningstemperaturerna som behövs beror på huset och värmesystemet. När är huset byggt och var i landet står det?

J Josth skrev:
Ja det är inte lätt att jämföra inställningar om det är -15° ena dagen och -1° nästa dag. Framledningstemperaturerna som behövs beror på huset och värmesystemet. När är huset byggt och var i landet står det?
Byggår 1977 och står i Norra Uppland.

B
L Lostin skrev:
Har sett elpatrons-ikonen på displayen ibland så den ska inte vara frånslagen.
Och du har kollat att den fungerar? Förbrukar ström? Finns ofta (alltid...) överhettningsskydd som kan slå ifrån också. En ikon på skärmen behöver inte betyda att det fungerar.

Grannens elpatron hade gått sönder delvis (avbrott). Den förbrukade då klart mindre effekt än dess märkeffekt.

Är det 50C fram efter pumpen då vid -15? (Följer pumpen kurvan) Eller blir det lägre? Vad är returen vid -15?

Min SW100 blev också tokig just idag på morgonkvisten när kvicksilvret låg straxt under -20. Kompressor och fläkt stängde av helt var 5:e minut och sen gick den bara på eltillskott. En omstart verkar ha löst problemet

Kurvan ser lite lustig ut , är det kurva eller knäckpunkt som det heter, förändras platån med utetempen, normalt ställs kurvan vid noll ute och ca 42 C ut till värmen, och sen sköter datorn om att justera upp tempen ut till huset, när det blir kallare

L Lostin skrev:
Byggår 1977 och står i Norra Uppland.
Uppland har en dimensionerande vinterutetemperatur DVUT kring -18 °C så värmekurvan bör inte plana ut innan -18 °C uppnåtts. Om det är byggt -77 kan framledningstemperaturen behöva vara relativt hög och över vad kompressorn kan klara så el-patronen är mycket viktig när det är som kallast.

Skulle allra helst få igång innegivaren men lyckas ej parkoppla den.

När värmepumpen jobbar så blir det varmt i radiatorerna en liten stund men när den slutar jobba så blir dom kalla.

D Dayangel skrev:
Min SW100 blev också tokig just idag på morgonkvisten när kvicksilvret låg straxt under -20. Kompressor och fläkt stängde av helt var 5:e minut och sen gick den bara på eltillskott. En omstart verkar ha löst problemet
Testat att starta om. Hjälpte inte.

Se till att cirkpumpen går konstant , den ska aldrig stanna, intermitent drift är fy. Läs i manualen om du har den, det brukar vara en möjlighet till olika drifter för cirken. Det med innegivare , glöm det tills du får ordning på det andra.

L Lostin skrev:
Hej
Har en Mitsubishi SWM80 Ecodan.

Bor i en villa på cirka 140kvm.

Nu när det blivit kallt ute så har det även blivit kallt inne hos oss.
Den trådlösa innegivaren fungerar inte och vi försöker köra på kurva men får inte till det, 16-17 grader har vi just nu inomhus. Elementen har värme men inte så mycket.

Hur ska jag ställa in kurvan för att jag och min gravida flickvän inte ska behöva frysa inomhus? När det är -10 eller kallare utomhus?
Om din vp vet jag inget.
Har du inte möjlighet att stötta med lite eldning i kamin?
Om du saknar eldstad och skorsten är det dags att fundera på det nu så ni hinner fixa det tills ungen ska börja krypa och gå.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.