Hej
Har en Mitsubishi SWM80 Ecodan.
Bor i en villa på cirka 140kvm.
Nu när det blivit kallt ute så har det även blivit kallt inne hos oss.
Den trådlösa innegivaren fungerar inte och vi försöker köra på kurva men får inte till det, 16-17 grader har vi just nu inomhus. Elementen har värme men inte så mycket.
Hur ska jag ställa in kurvan för att jag och min gravida flickvän inte ska behöva frysa inomhus? När det är -10 eller kallare utomhus?
Den trådlösa innegivaren fungerar inte och vi försöker köra på kurva men får inte till det, 16-17 grader har vi just nu inomhus. Elementen har värme men inte så mycket.
Hur ska jag ställa in kurvan för att jag och min gravida flickvän inte ska behöva frysa inomhus? När det är -10 eller kallare utomhus?
Blir varmare igen om ett dygn så man kanske inte vet om ändringen ger någon effekt...J Josth skrev:
Innan ändring av kurvan så ser det ut som på bilden. Vid -15C är den på platån. Hur är det med framledningstemperaturen. Är den Ok?
Och du har kollat att den fungerar? Förbrukar ström? Finns ofta (alltid...) överhettningsskydd som kan slå ifrån också. En ikon på skärmen behöver inte betyda att det fungerar.L Lostin skrev:
Grannens elpatron hade gått sönder delvis (avbrott). Den förbrukade då klart mindre effekt än dess märkeffekt.
Är det 50C fram efter pumpen då vid -15? (Följer pumpen kurvan) Eller blir det lägre? Vad är returen vid -15?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Kurvan ser lite lustig ut , är det kurva eller knäckpunkt som det heter, förändras platån med utetempen, normalt ställs kurvan vid noll ute och ca 42 C ut till värmen, och sen sköter datorn om att justera upp tempen ut till huset, när det blir kallare
Uppland har en dimensionerande vinterutetemperatur DVUT kring -18 °C så värmekurvan bör inte plana ut innan -18 °C uppnåtts. Om det är byggt -77 kan framledningstemperaturen behöva vara relativt hög och över vad kompressorn kan klara så el-patronen är mycket viktig när det är som kallast.L Lostin skrev:
Se till att cirkpumpen går konstant , den ska aldrig stanna, intermitent drift är fy. Läs i manualen om du har den, det brukar vara en möjlighet till olika drifter för cirken. Det med innegivare , glöm det tills du får ordning på det andra.
Om din vp vet jag inget.L Lostin skrev:Hej
Har du inte möjlighet att stötta med lite eldning i kamin?
Om du saknar eldstad och skorsten är det dags att fundera på det nu så ni hinner fixa det tills ungen ska börja krypa och gå.