Har en ivt greenline med rego 600

För att komma till pannrummet så behöver jag gå genom ett rum som är uthyrt så jag är inte där och springer så ofta...

Funderar på om man skulle kunna ordna så att en lampa / diod eller liknande tänds om pumpen får ett larm?

Har kikat på övervakning från husdata loggamera easyserv och det är väl kanske det absolut lättaste men nån har kanske nån smart snabb lösning

Så har jag på ett hus med en Autotherm(IVT) bvp, sitter en röd lampa på fasaden som tänds när pumpen larmar. Pumpen är från 2007, så har den larmutgång så har din också det.

• Gilla
nino
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Så har jag på ett hus med en Autotherm(IVT) bvp, sitter en röd lampa på fasaden som tänds när pumpen larmar. Pumpen är från 2007, så har den larmutgång så har din också det.
Ja larmutgång ska finnas, hur kopplar man?
Eller skickar den ut några volt när den larmar?

Nej, det är en potentialfri kontakt, dvs du får mata den på egen hand med önskad spänning. Enligt s48 i manualen tål den 24 V 100 mA så du behöver leta upp en lampa som drar mindre än så (LED) eller koppla in ytterligare ett relä för att använda större ström och spänning.

https://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_Rego600_sv_1.0.pdf

• Gilla
nino
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Nej, det är en potentialfri kontakt, dvs du får mata den på egen hand med önskad spänning. Enligt s48 i manualen tål den 24 V 100 mA så du behöver leta upp en lampa som drar mindre än så (LED) eller koppla in ytterligare ett relä för att använda större ström och spänning.

[länk]
Han skulle kunna koppla en trådlössändare typ:
https://nexa.se/smarta-hem/systemnexa/inbyggnadssandare

och sedan installera en mottagare där han vill ha lampan, då kan han välja vilken lampa han vill och slipper kabeldragning.

• Gilla
nino
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:

[länk]
Säger inte att du har fel för jag kan väldigt lite om el...
Men larm LED där måste väl spänning gå ut?
Men det kanske är enklare bättre att använda sig av summalarm och koppla på egen spänning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.