Hej, jag måste slänga ut min elpanna under nästa år och sätta in en luft /vatten värmepump. Mitt hus är på ca:130 m2.
Är helt novis på vilka modeller och fabrikat man bör välja respektive undvika.
Är det någon som har lite relevanta råd att komma med.
//Thord

Ta först reda på vilken framledningstemperatur i värmesystemet som behövs för att hålla 20-21°C inne när det är som allra kallast på vintern DVUT. Olika orter har olika dimensionerande vinterutetemperatur och det är viktigt att välja en LVVP som klarar temperaturerna där man bor. Man kan skriva upp temperaturerna vid 0°, -10° etc.

Det finns lite olika åsikter om hur stor värmepump man ska köpa.
Endel tycker att den ska täcka 80% av husets värmebehov vid DVUT och resten på elpatron (dvs samma kostnad som om man skulle ha elpanna de resterande 20%)
andra tycker 90%.
Eftersom jag växt upp i Norrland där det ofta är kallare än boverkets DVUT så tycker jag 100% och minst 90%
Visst man får betala lite mer i snitt med lite för stor VP , men blir det en riktig köldknäpp så ska man inte behöva bry sig om att "oj, nu kan jag inte köra diskmaskinen/ugnen för att elpatronen är igåing förutom VP och tillsammans skjuter de huvudsäkringen"

Boverkets DVUT tabell
https://www.boverket.se/contentassets/b6c74238383c4b4e82b6d0c7311a1534/smhi_dvut_1981-2010_.xlsx

Hur stor är din elpanna idag?

Redigerat:
Dålig koll, ska kolla ikväll.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.