1 851 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Acktank och värmepump
Hej
Är i behov av nytt värmesystem då min lvvp är inne på sista versen.
Jag hade tänkt en klassisk lösning med värmepump och innerdel med så stor tank som möjligt då vi har badkar.
Men min svärfar har en lösning hemma med en värmepump ute och en acktank på 750l. Detta system är kanske 6-7 år gammalt men han tycker att det är ända lösningen som är bra.
Vad jag förstår är de nya pumparna så pass effektiva så jag blir tveksam till att denna lösning kommer sänka mina uppvärmningskostnader så mycket som en ”klassisk” lösning påvisar.
Bor i Stockholm och huset är på 190kvm, två plan.
Tacksam för inspel och tankar kring dettas
Är i behov av nytt värmesystem då min lvvp är inne på sista versen.
Jag hade tänkt en klassisk lösning med värmepump och innerdel med så stor tank som möjligt då vi har badkar.
Men min svärfar har en lösning hemma med en värmepump ute och en acktank på 750l. Detta system är kanske 6-7 år gammalt men han tycker att det är ända lösningen som är bra.
Vad jag förstår är de nya pumparna så pass effektiva så jag blir tveksam till att denna lösning kommer sänka mina uppvärmningskostnader så mycket som en ”klassisk” lösning påvisar.
Bor i Stockholm och huset är på 190kvm, två plan.
Tacksam för inspel och tankar kring dettas
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Kanske en något missvisande rubrik om du är ute efter nytt värmesystem.
1. Har du en fungerande lösning idag med luft-vatten för vattenradiatorer och varmvattenberedare men utan acktank?
2. Vad har du för typ av ventilation?
3. Vad menar du med en "klassisk lösning"?
4. Utveckla gärna vidare: "Vad jag förstår är de nya pumparna så pass effektiva så jag blir tveksam till att denna lösning kommer sänka mina uppvärmningskostnader så mycket som en ”klassisk” lösning påvisar." ?
1. Har du en fungerande lösning idag med luft-vatten för vattenradiatorer och varmvattenberedare men utan acktank?
2. Vad har du för typ av ventilation?
3. Vad menar du med en "klassisk lösning"?
4. Utveckla gärna vidare: "Vad jag förstår är de nya pumparna så pass effektiva så jag blir tveksam till att denna lösning kommer sänka mina uppvärmningskostnader så mycket som en ”klassisk” lösning påvisar." ?
Nja...C Christianl82 skrev:Hej
Är i behov av nytt värmesystem då min lvvp är inne på sista versen.
Jag hade tänkt en klassisk lösning med värmepump och innerdel med så stor tank som möjligt då vi har badkar.
Men min svärfar har en lösning hemma med en värmepump ute och en acktank på 750l. Detta system är kanske 6-7 år gammalt men han tycker att det är ända lösningen som är bra.
Vad jag förstår är de nya pumparna så pass effektiva så jag blir tveksam till att denna lösning kommer sänka mina uppvärmningskostnader så mycket som en ”klassisk” lösning påvisar.
Bor i Stockholm och huset är på 190kvm, två plan.
Tacksam för inspel och tankar kring dettas
En vanlig Acktank ger inte mer varmvatten i badkaret då den bara är som en stor tom tunna och har inget varmvatten
En vanlig Acktank då man har värmepump fungerar som volymförstorare så att det inte knäpper i vissa typer av element då LVVP kör. Storleken bör då vara 100-300 och ej över 500L (som jag förstått det)
Sen kan man ha en acktank med inbyggd varmvattenberedare eller en Ack-tank som är specialgjord för just varmvatten.
Klicka här för att svara